Skip to main content
  • Nieuws
  • Texet Benelux optimaliseert logistiek luik dankzij geautomatiseerd warehouse managementsysteem

Texet Benelux optimaliseert logistiek luik dankzij geautomatiseerd warehouse managementsysteem

  • 06/04/2022

Texet Benelux is een toonaangevende leverancier van kwaliteitsvolle bedrijfs- en werkkleding. Naast een zeer uitgebreid gamma aan standaardproducten, levert Texet ook maatwerk met gepersonaliseerde designs. Als onestopshop neemt het bedrijf een unieke marktpositie in. Ondanks zijn alsmaar uitbreidend productgamma blijft Texet inzetten op duurzaamheid en circulariteit. Daarnaast bleek automatisering en digitalisering noodzakelijk om verder te kunnen groeien. Chris Verbeeck, Chief Operating Officer bij Texet, gaf ons een inkijk in de vernieuwde infrastructuur.

Geautomatiseerd warehousemanagement

Huidig CEO Tom Van Heffen en Chris Verbeeck (foto rechts) namen een zestal jaar geleden het roer over van de toenmalige directie. Ze stelden een ambitieus businessplan op waarbij ze komaf wilden maken met een aantal inefficiënties. Het was duidelijk dat het klassieke warehousemanagement- en pickingsysteem zijn limieten had bereikt. Om dit euvel te verhelpen, besloten ze zoveel mogelijk in te zetten op automatisering en digitalisering.

Michèle Vrancken (foto links) is de Logistics Manager bij Texet. Samen met Chris begeleidde ze de omschakeling van het traditionele, volledig manuele warehouse naar het nieuwe warehousemanagementsysteem. Ze voerden in het manual warehouse een scanningsysteem in (man-to-goods), en ze implementeerden het volledig geautomatiseerd Autostore- systeem (goods-to-man).

Michèle Vrancken en Chris Verbeeck

Autostore

Eerder maakte Texet gebruik van twee magazijnen, goed voor in totaal 14.500 m2. Ondanks deze capaciteit kampte het bedrijf met een groot tekort aan pickplaatsen. Als tijdelijk alternatief maakte het gebruik van dubbele pickplaatsen, maar die wijziging zorgde ook voor een verhoogde foutenlast en kwam de arbeidsintensiteit niet ten goede. Daarnaast bleek een uitbreiding van het aantal fte’s geen garantie voor groei.

Texet Benelux


Door de vernieuwde infrastructuur en geautomatiseerde processen stapelen de voordelen zich op. Voorheen waren er 36 magazijnmedewerkers in dienst, terwijl Texet nu minstens evenveel orders verwerkt met slechts 19 arbeiders en 4 bedienden. Hierdoor kunnen ze het hoofd bieden aan de krapte op de arbeidsmarkt. Sinds de automatisering steeg de omzet met ongeveer 20%. De picking aan de Autostore verloopt tot vijf keer sneller dan de picking in het manual warehouse.

Texet Benelux


Intussen opereert Texet vanuit één magazijn (10.500 m2) en verloopt de picking grotendeels via Autostore, een geautomatiseerd orderverwerkingssysteem. Deze modulaire robotica kan volledig worden aangepast aan de noden van het bedrijf. Bij Texet beschikken ze over 18 robots die momenteel 25.000 ‘bins’ voor hun rekening nemen. Diezelfde robots worden op hun beurt aangestuurd via vijf werkstations (ports) die elk bediend worden door een medewerker.

Ecologische voetafdruk

De ecologische voetafdruk van Autostore is bijzonder laag. 10 robots hebben samen een vermogen van ongeveer 1.000 watt. Daardoor verbruiken ze ongeveer evenveel als een haardroger. Door het systeem aan te sluiten op een gloednieuwe fotovoltaïsche installatie van 532 zonnepanelen ligt ook de impact op het milieu aanzienlijk lager. Daarnaast heeft Autostore een hoge redundantie: een defect bij één robot heeft een minimale impact op lopende operaties. Ook in geval van uitbreiding of herstellingen kan het systeem blijven draaien.

Texet Benelux


De menselijke hand is bij Texet allerminst verdwenen. Momenteel telt het bedrijf een zeventigtal vaste medewerkers, aangevuld met enkele tijdelijke werkkrachten. De vernieuwingen waren noodzakelijk om standaardprocessen te automatiseren en de performantie te verhogen. Hierdoor kan Texet zijn medewerkers op andere plaatsen inschakelen waar ze een extra meerwaarde creëren en de klantenservice optimaliseren

Proximus

Artikel uit publicatie