Skip to main content

Telewerk wordt 'dagelijkse kost'

  • 28/01/2021

De huidige COVID-19-crisis heeft telewerk voorgoed uit de experimentele fase geduwd. Ondernemers en hun medewerkers ruilen hun bedrijfskantoor steeds meer voor een werkplek aan de keukentafel of in een bureau thuis. Die shift naar telewerk creëert nieuwe opportuniteiten, maar zorgt ook voor nieuwe uitdagingen.

Hoe gaan de medewerkers van een creatief media-marketinghuis als Hotel Hungaria – onder meer bekend van ‘Dagelijkse Kost’ – om met thuiswerk? Waar ziet CEO Nico Van de Velde belangrijke plus- en verbeterpunten? En hoe zorgt hij zelf voor een comfortabele thuiswerkplek?

“Ons bedrijf telt een zestigtal werknemers. Daarnaast zetten we ongeveer evenveel freelancers in op specifieke opdrachten. Een groot deel van ons werk gebeurt ter plaatse bij opnames of shoots, die uiteraard steeds in veilige omstandigheden plaatsvinden. De rest van ons werk doen we via telewerk, en dat is niet altijd evident. Want in onze creatieve business zijn brainstormsessies bijvoorbeeld erg belangrijk, en die zijn vanop afstand soms net iets minder productief. Daarom blijven we op kantoor regelmatig coronaproof sessies organiseren, met maximaal drie collega’s samen in onze grote kantoortuin. Wie had ooit kunnen voorspellen dat we putje winter buiten zouden zitten brainstormen?”

“Door het vele telewerk is het aantal videocalls tussen collega’s en met klanten uiteraard f link toegenomen. Deze gesprekken blijven echter steeds vrij zakelijk en functioneel. Ik stel vast dat mensen meer dan ooit nood hebben aan informele sociale contacten met elkaar. Praten over koetjes en kalfjes lucht op, schept een band en versterkt de sociale cohesie. Daarom grijpen we in ons bedrijf vaak naar de telefoon om elkaar te bellen en wat bij te babbelen, elk in onze eigen bubbel. En dat doet deugd!”

“ Creatieve mensen hebben nood aan sociaal contact. We bellen elkaar regelmatig, en dat doet deugd!”

Nico Van de Velde

“In die bubbels is elke medewerker afzonderlijk hard aan het werk aan eigen projecten. Maar hij of zij verliest vaak het bredere bedrijfsplaatje uit het oog. Om dat helikopterzicht en groepsgevoel te blijven voeden, beslisten we om maandelijks een digitale ‘what’s new?’-call te organiseren, waarbij we alle medewerkers virtueel samenbrengen. Deze werkwijze kan de gezellige babbels in de wandelgangen of aan de keukentafel in ons bedrijf uiteraard niet vervangen, maar het zorgt er toch voor dat alle neuzen in dezelfde richting blijven staan en dat onze creativiteit een extra boost krijgt.”

“Heeft telewerk een impact op het – vanop afstand – aansturen van medewerkers? Niet echt. In ons bedrijf werken we al een tijdje met zelfsturende teams. Mijn collega’s werken in alle autonomie aan hun projecten. Ik ben zeer trots op hen, omdat we het voorbije jaar in uiterst moeilijke omstandigheden mooie projecten hebben gerealiseerd. En ik kijk met veel vertrouwen naar de toekomst.”

“Wat mijn eigen thuiswerksituatie betreft, heb ik de luxe om in comfortabele omstandigheden te kunnen werken. Ik werk het liefst in de woonkamer, in een grote ruimte met veel daglicht en een mooi buitenaanzicht in hartje Brussel.”

“Mijn partner en ik hebben geen kinderen, waardoor ik me in alle rust op mijn werk kan concentreren. Ik besef hoe veeleisend het voor collega’s met kinderen moet zijn om werk en privé met elkaar te combineren. Ik heb zeer veel respect voor hen.”

Proximus
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad