Skip to main content
  • Nieuws
  • Techne IT Solutions en Cognit zien het groot

Techne IT Solutions en Cognit zien het groot

  • 18/01/2018

Vorig jaar trokken zaakvoerders Walter Van Hecke (36) en Tim Bogemans (35) uit Roosdaal met een dertigtal ondernemers die aangesloten zijn bij Voka Oost-Vlaanderen naar Silicon Valley in San Francisco. De businesstrip werd een leerproces en resulteerde deze zomer in ‘Involv’, een softwareproduct gebaseerd op Microsoft Office 365-technologie dat in minder dan 60 minuten een volledig operationeel intranet op maat van een bedrijf kan uitrollen. In zes maanden tijd zijn er al meer dan 6.000 gebruikers wereldwijd. In 2018 willen ze een verkoopkantoor openen in de Verenigde Staten.

Techne IT SolutionsHet ondernemersverhaal van Walter Van Hecke en Tim Bogemans leest als een successtory. Walter Van Hecke, die IT-management studeerde, startte in 2003 als zelfstandig IT’er ‘Techne’ op in de garage van zijn vader in Sint-Pieters-Leeuw. “Ik ben begonnen met IT-diensten, web-ontwikkeling, installatie van servers, firewalls, enzomeer”, herinnert Van Hecke zich. De eerste jaren waren bijzonder moeilijk, terwijl alle vrienden startten als consultant in topbedrijven koos ik voor de ‘road less traveled’. Starten met niets was moeilijker dan gedacht, bij ondernemen komt veel meer kijken dan het toepassen van je technische skills maar dat kom je pas later te weten. Wat ik ontbrak aan kennis maakte ik goed door m’n doorzettingsvermogen en flexibiliteit. Ik begon mensen aan te werven en vandaag zijn zo’n 300 organisaties klant. Er is een sterke focus op kmo’s en grote organisaties zoals het VBO, maar we werken ook veel voor vzw’s. Zo willen we iets teruggeven aan de maatschappij. We werken onder andere voor Natuurpunt, Plan België en het Huis van het Nederlands in Brussel.”

Tim Bogemans uit Merchtem volgde in de beginjaren voor zijn opleiding toegepaste informatica stage bij Techne. Hij verdiepte zich later in documenten contentmanagement bij een ander bedrijf, maar werd in 2007 ook zelfstandige. Er kwam een samenwerking met Techne die resulteerde in puik ondernemerschap. “Met Walter richtte ik de onderneming Cognit op”, zegt Bogemans. “We zaten samen in het Research Park in Zellik. Terwijl Techne de ICT-partner is voor kmo's en vzw's, richt Cognit zich op collaboratiesoftware op basis van Office 365 en SharePoint. Cognit richt zich op grote en middelgrote bedrijven. Zo’n 30 procent van de klanten van Cognit is actief in de zorgsector. Ik denk daarbij aan grote ziekenhuizen zoals Sint-Lukas in Brussel, Sint-Jan in Brugge, AZ Damiaan in Oostende of het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen. Voor hen ontwikkelen we samenwerkingsplatformen op maat: intranet, documentmanagement, datakoppelingen, project- en portfoliomanagement enzomeer. Om het iets concreter voor te stellen: niet zo heel lang geleden werd er een vermoedelijke patiënt met Ebola in een ziekenhuis opgenomen. Wat is dan de procedure die artsen en verplegend personeel moeten volgen? Via het snelle en gebruiksvriendelijke kwaliteitspakket en intranet voor ziekenhuizen van Cognit kunnen ze zeer snel de juiste info en geijkte procedure vinden. Zo voorkom je fouten en communicatieproblemen. Dat is in alle sectoren essentieel voor een goed draaiende organisatie. Het lukt in grote organisaties niet om per e-mail de communicatie en procedures op mekaar af te stemmen. Dan heb je een goed samenwerkingsplatform nodig. En daarbij komt Cognit in beeld.”

Complementair

“Het verhaal van Cognit en Techne is complementair”, gaat Walter Van Hecke verder. “We vullen mekaar aan. Cognit heeft altijd de samenwerking verbeterd in grote organisaties door snelle en gebruiksvriendelijke content- en documentmanagement oplossingen te leveren. Vandaag is dankzij Microsoft Office 365 een groot deel van deze oplossingen ook binnen handbereik voor KMO’s. Organisaties waarbij Techne als ICT-partner de digitale fundering door en door kent. Dankzij de complementaire expertise aanwezig in beide organisaties zijn we vandaag in staat om de interne processen en data in zowel grote als kleine organisaties te digitaliseren en dat door ten volle de technologie te benutten die vaak al aanwezig is. Het verbaast ons nog elke dag dat veel Belgische KMO's zo weinig inzetten op die innovatie. Ik ken teveel zaakvoerders die nog steeds werken zoals 10 jaar geleden –heel hard en zelfs harder dan hun ‘concullega’s’- maar ze stellen vast dat die ‘concullega’s’ hen voorbijsteken. Dat komt omdat zij wél investeren in de optimalisatie van hun businessprocessen. Alles gaat ook veel sneller dan 10 jaar geleden: de tijd dat je vier weken moet wachten op een prijsofferte voor bijvoorbeeld nieuwe ramen, is absoluut voorbij. Dat kan je als moderne onderneming niet maken, want zo verlies je veel potentiële klanten. Vandaag kan het sales proces veel interactiever: het salesteam en de klant kunnen online informatie uitwisselen, het salesteam kan heel snel een offerte op maat uitwerken en weten wanneer iemand op het punt staat een beslissing te nemen en bijgevolg daar ook proactief op inspelen. Ondernemingen blijven maar meer mensen aanwerven om te werken op een verouderde manier. Veelal omdat men niet weet wat er allemaal mogelijk is, in plaats van de manier van werken aan te pakken. De wil om te innoveren moet natuurlijk wel van de mensen zelf komen. Technologie is een accelerator, geen wondermiddel", benadrukt Van Hecke.

"Het verbaast ons dat veel bedrijven te weinig inzetten op innovatie in IT."

Work-life balance

Techne en Cognit bleven niet lang in het Researchpark in Zellik. Van Hecke: “We zochten al vrij snel naar een betere locatie en verhuisden naar Dilbeek waar we een pand kochten. Al snel werd ook dat te klein en startte de lange zoektocht naar een geschikt bedrijfspand. Het duurde drie jaar voor we iets vonden. Het werd een gebouw van zo’n 1.000 m2 in de Gasthuisstraat in Roosdaal. In 2008 zijn we begonnen met 6 medewerkers, vandaag stellen we 27 mensen tewerk. Het merendeel van onze mensen komt uit de omgeving. Dat vinden we zeer belangrijk, want niemand wil twee uur per dag in de file staan. We zochten doelbewust een pand in de as tussen Gent en Brussel. Roosdaal was wel duur, maar ideaal. We zouden voor veel minder geld in Mollem (Asse) een gebouw kunnen kopen, maar dat was geen optie, want niemand wil er het fileleed bij. Goede IT-ers vinden, is niet eenvoudig. Onze kracht zit in nabijheid, de uitdagingen en een goede work-life balance. We hebben een vlakke structuur met zelfsturende teams. Tim en ikzelf sturen bij waar nodig.”

Involv

Beide zaakvoerders trokken zo’n jaar geleden met een dertigtal ondernemers die aangesloten zijn bij Voka Oost-Vlaanderen naar Silicon Valley in San Francisco. Dat resulteerde zes maanden geleden in ‘Involv’, een softwareproduct gebaseerd op Microsoft Office 365-technologie dat in minder dan 60 minuten een volledig operationeel intranet op maat van een bedrijf kan uitrollen. In zes maanden tijd zijn er al meer dan 6.000 gebruikers wereldwijd. In 2018 willen Walter Van Hecke en Tim Bogemans een sales office openen in de Verenigde Staten. Van Hecke: “We gaan voor de groei van onze ondernemingen buiten de grenzen kijken. Wie in de VS zaken wil doen, moet face-to-face kunnen onderhandelen, anders werkt dat niet. Vandaar het idee om volgend jaar een kantoor daar te openen. Het is ook wat uit praktische overweging. Momenteel wordt de marketing, sales en support van ‘Involv’ vanuit Roosdaal gedaan. Dat is complex met de verschillende tijdszones. We hebben klanten uit Australië, maar ook in VS, Noorwegen, kortom in feite over de hele wereld.”

“We willen internationaal groeien en zijn in onderhandeling met het Innovatiefonds Vlaanderen. We willen zelf een chatbot bouwen. Er is bijzonder veel potentieel voor die technologie in intranets & documentmanagemtsystemen. Dagelijks verliezen mensen een massa tijd met het vinden van de juiste documenten. Een goed documentmanagementsysteem gecombineerd met een slimme chatbot kan het geheel veel efficiënter maken. Bovendien zal de artificiële intelligentie op termijn je specifieke informatie & documenten adviseren wanneer het bepaalde patronen ziet terugkeren. Voor Involv lanceren we in het eerste kwartaal van 2018 versie 2.0. Als er iets is wat we wel geleerd hebben in Silicon Valley, dan is het dat je ‘groot’ moet durven denken. Think big. We waren tot voor onze businesstrip vooral bezig met oplossingen per bedrijf of organisatie. Nu rollen we met Involv een platform uit dat door alle bedrijven, waar ook ter wereld kan gebruikt worden, én bovendien hun organisatie efficiënter doet draaien.”

Zijn er nog groeimogelijkheden hier in België? Van Hecke: "Die zijn er zeker in België. Wel is het vinden van gedreven mensen, gecombineerd met de hoge loonkost in vergelijking met onze buurlanden, een vertragende factor. Er studeren gewoon te weinig IT’ers af. De vraag is de laatste jaren alleen maar toegenomen, maar het aantal gediplomeerde IT’ers niet. Die uitdaging geldt voor alle Belgische bedrijven, maar pas wanneer je internationaal actief bent merk je dat dit een grotere handicap is dan gedacht." "Ach, dat versterkt alleen maar onze missie om mensen de beste ‘slimme’ IT-oplossingen te geven zodat ze hun beste werk kunnen verrichten",, besluit Van Hecke.

Tekst en foto's: Joris Herpol

 

Dit artikel verscheen in Ondernemers Vlaams-Brabant.
Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad