Susanova informeert over duurzaam ondernemen

24/09/2018

 

Katelijne
/ Katelijne Norga, zaakvoerder van Pantarein Publishing en hoofdredacteur van Susanova: “Ik geloof in de kracht van communicatie en het sensibiliserende effect van goede voorbeelden. Media kunnen zo een hefboom voor verandering zijn.”

Voor Katelijne Norga is het vijf voor twaalf als het op klimaat en duurzaamheid aankomt. En ze kan het weten, ze specialiseert zich al 17 jaar in duurzaamheid en vooral de communicatie daarover. Als zaakvoerder van contentbureau Pantarein Publishing richtte ze dit voorjaar het mediaplatform Susanova op. Hoog tijd dus voor een gesprek over hoe ze duurzaam ondernemen in Vlaanderen wil stimuleren.

Tekst: Tom Cassauwers – Foto’s: Berten Steenwegen

"Susanova is een multimediaal content- platform dat bericht over duurzaam ondernemen en innoveren”, steekt Katelijne Norga van wal. “Van nieuwe regelgeving over technologische ontwikkelingen tot voorbeeldcases uit het bedrijfsleven. Zo willen we bedrijven ondersteunen en inspireren om mee de economie van de toekomst te creëren. Met betrouwbare en behapbare info willen we ondernemers helpen om bij te blijven, te innoveren en stappen te zetten in de richting van duurzaam ondernemen."

En als je de groeicijfers van Susanova bekijkt, is er daar duidelijk nood aan. Enkele maanden na de oprichting haalde Susanova al 10.000 unieke bezoekers per maand op hun site, heeft hun print magazine een oplage van 4.000 exemplaren en schreven al meer dan 1.000 mensen zich in op hun nieuwsbrief. “We krijgen regelmatig de feedback dat er aan een initiatief als Susanova nood was, en ons netwerk groeit elke dag”, vertelt Norga.

"Er is nog heel wat werk, maar duurzaam ondernemen zit duidelijk in de lift bij Vlaamse bedrijven. Na de fase van voorzichtige initiatieven is het nu hoog tijd voor opschaling en versnelling."

Norga is verre van groen achter de oren, ze is een ervaren ondernemer die al sinds 2001 het content- en communicatiebureau Pantarein Publishing leidt. "Die focus op duurzaam innoveren zat er al van in het begin in. Ik ben bioingenieur van opleiding, en dat zorgde voor een interesse in hoe bedrijven economisch rendabel kunnen zijn op een manier die ook voor de planeet en de mensen vol te houden is.” Aanvankelijk was Pantarein een eenmanszaak, maar dankzij grotere opdrachten voor overheden, kennisinstellingen en bedrijven is het gegroeid naar een bedrijf van 18 medewerkers. “Met ons multidisciplinair team is onze missie om helder en inspirerend te communiceren over duurzame vernieuwing alleen maar sterker geworden. Door onze focus op deze niche hebben wij een bijzondere expertise kunnen opbouwen en ons stevig kunnen positioneren.”

Voordelen voor bedrijven

Uit de jarenlange ervaring van Pantarein Publishing met duurzaamheidsthema’s ontstond dit voorjaar het mediaplatform Susanova: een eigen investering van Pantarein met een verdienmodel dat steunt op abonnementen en een partneraanbod voor bedrijven die zich willen profileren als duurzame speler.

"Om de economie duurzaam te veranderen worden er heel wat inspanningen gevraagd van het bedrijfsleven. Dat zorgt voor verplichtingen, maar ook voor opportuniteiten. Wij geloven dat vooruitziend ondernemen bedrijven voordeel oplevert: het is een kwestie van nu instappen of achterblijven”, zegt Norga. Maar Susanova wil vooral een positieve insteek hanteren en goede voorbeelden geven. “We vertrekken vanuit een positieve, toekomstgerichte benadering van duurzaamheid. We willen vooral stimuleren en minder de boodschap brengen dat bedrijven weeral achterlopen. Ik geloof in de kracht van communicatie en het sensibiliserende effect van goede voorbeelden. Media kunnen zo een hefboom voor verandering zijn.”

Susanova brengt content vanuit een invalshoek van duiding en achtergrond. Maar dat betekent niet dat het platform zich uitsluitend tot experts richt. "Susanova schrijft niet enkel voor milieucoördinatoren en CSR-managers. We hebben een divers publiek van mensen die op de hoogte willen blijven van schone technologieën en duurzame ontwikkelingen. We worden bijvoorbeeld veel gelezen door ondernemers en zaakvoerders, en dat zijn niet altijd vakspecialisten. Niettemin weten ondernemers dat er vanalles te gebeuren staat en dat ze de boot niet mogen missen. Duurzaamheid is een thema waarvan bedrijven beseffen dat ze er meer mee bezig moeten zijn, en daar wil Susanova hen bij ondersteunen."

Nieuwe economische activiteit

Maar waarom is het zo belangrijk dat bedrijven met duurzaamheid bezig zijn volgens Norga? "Op het gebied van klimaatverandering is het vijf voor twaalf, als het al niet vijf na twaalf is. En er zijn ook andere ontwikkelingen die aantonen dat onze economie op zijn grenzen botst. In de praktijk zal de transitie die we nodig hebben grotendeels door de bedrijven gerealiseerd moeten worden. Ik vind wel dat het aan de overheid is om een kader op te leggen dat de transitie niet alleen mogelijk maakt, maar ook vooruitstuwt. Als het blijft bij vrijwillige initiatieven dan wordt het moeilijk. Maar tegelijk is er nood aan nieuwe oplossingen, aan innovatie, aan nieuwe technologieën en aan nieuwe maatschappelijke modellen. En daar heeft het bedrijfsleven een sleutelrol in te spelen. We willen niet verwijten, maar vooral ondersteunen door nuttige informatie tot bij de bedrijven te brengen."

Hoe goed doen Vlaamse bedrijven het vandaag al als het op duurzaamheid aankomt? "Het is altijd een dubbel verhaal. Duurzaam ondernemen zit in de lift en je ziet ook in Vlaanderen dingen bewegen. We kunnen op Susanova elke dag probleemloos over nieuwe projecten of innovaties berichten. En er zijn ook heel wat Vlaamse programma's die duurzame innovatie stimuleren. Maar als je de concrete cijfers erbij neemt, bijvoorbeeld van de Vlaamse CO2-uitstoot, dan zie je dat er ons nog heel wat te doen staat. Na de fase van voorzichtige initiatieven is het nu hoog tijd voor opschaling en versnelling."

Ondernemen zonder oog te hebben voor duurzaamheid wordt stilaan ondenkbaar, meent Norga. "Rond duurzaamheid kan een nieuwe economische activiteit ontstaan, kijk maar naar de tewerkstellingscijfers in de sector van de hernieuwbare energie. Ook de circulaire economie biedt heel wat mogelijkheden. Umicore is daar een vaak genoemd voorbeeld, maar je ziet ook start-ups en kleine bedrijven die op een creatieve manier nieuwe concepten bouwen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Brusselse start-up PermaFungi, dat voedzame zwammen kweekt op koffiedik, of de diverse bedrijfjes die een auto- of fietsdeelsysteem opzetten. Elk bedrijf, of het nu een grote multinational is of een lokale kmo, doet er goed aan om te redeneren vanuit duurzame winst en een positieve relatie te onderhouden met zijn omgeving. Een concreet voorbeeld van duurzame winst zie je in rekrutering. Werknemers willen werken voor bedrijven die op een verantwoordelijke manier omgaan met hun omgeving of daar zelfs hun USP van maken.”

Begin ermee

Maar wat is dan haar tip voor bedrijven die willen beginnen met duurzaamheid? "Het makkelijke antwoord daarop zou zijn: informeer je", lacht Norga. "Maar het belangrijkste advies is: begin er vandaag nog mee. Zelfs de Verenigde Naties kijken naar het bedrijfsleven om hun duurzame ontwikkelingsdoelen te halen. Met eenvoudige acties zoals elektrische fietsen voor je medewerkers of een natuurlijk ingerichte zone rond je bedrijventerrein kan je al een verschil maken. Klanten en medewerkers weten dat enorm te appreciëren."

"Zelfs de VN kijken naar het bedrijfsleven om hun duurzame ontwikkelingsdoelen te halen. Mijn belangrijkste advies aan ondernemers is: begin er vandaag nog mee!"

Norga blikt ondertussen enthousiast terug op haar 17-jarige carrière als ondernemer. "Ik krijg nogal eens te horen dat ondernemen risicovol is. Maar ik geloof dat het ondernemersleven heel wat mogelijkheden biedt als je een passie hebt. Het is mooi om samen met je team aan een zinvolle missie te werken. Omgekeerd vind ik het mijn verantwoordelijkheid als ondernemer om mensen een job te geven waarin ze een stuk van zichzelf kunnen leggen en hen daarvoor
te waarderen."

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie september 2018.