Skip to main content

Supply Chain voor gevorderden

  • 27/06/2022

Vlaanderen is dankzij zijn geografische ligging heel gunstig gelegen voor doorvoer. We zijn een transitland, midden in de Le Havre-Hamburg range. Voeg onze drie grote havens daaraan toe, waaronder de tweede grootste containerhaven van Europa, en de ruim 800 Europese distributiecentra, waar goederen worden gestockeerd en verder in de EU gedistribueerd, soms zelfs tot in het Midden-Oosten en Afrika. Dat alles zorgt voor gigantisch veel economische troeven, knowhow en tewerkstelling die een performante supply chain kunnen ondersteunen. Maar ook de uitdagingen zijn groot en de sector evolueert snel. In het Business Network Supply Chain Management los je samen met vakgenoten uit andere bedrijven jouw vragen en uitdagingen op.
 

“De grote valkuil waar je als supply chain manager in kan lopen, is dat je te veel alleen bezig bent in het bedrijf”, vertelt Guy Beyens, adviseur mobiliteit, logistiek en supply chain. “Je wisselt wel ervaringen uit met je collega’s in het buitenland. Maar daar is de situatie vaak anders dan hier. De meerwaarde komt net van het sparren met collega’s uit andere bedrijven. Van hen kan je ideeën oppikken die je concreet verder helpen.”

Business network

In het Business Network Supply Chain Management krijg je de kans om in een high-level peer-to-peer group van supply chain en logistieke managers kennis en ervaringen uit te wisselen met collega’s uit de provincie Antwerpen, regio Waasland en de provincie Vlaams-Brabant. Zowel strategische als operationele topics komen aan bod. “Het werkt netwerkversterkend én kennisversterkend”, zegt Guy. “We pikken in op de belangrijke trends, zoals duurzaamheid, industrie 4.0 en smart warehousing of multimodaliteit.” Maar Voka ondersteunt de bedrijven ook nog op andere vlakken. Guy: “In Wallonië werd er op een bepaald moment een tonnageverhoging doorgevoerd van 44 naar 50 ton onder bepaalde voorwaarden. In Nederland mag men zelfs standaard tot 50 ton. Een bedrijf uit het Business Network met vestigingen in zowel Wallonië als Nederland mocht met zijn zwaardere vrachtwagen niet door Vlaanderen zonder zijn vracht eerst weer over te laden. Na heel wat lobbywerk heeft de Vlaamse regering in oktober 2021 definitief goedkeuring gegeven om ook in Vlaanderen 50 ton onder voorwaarden toe
te laten. Dat is geregeld dankzij Voka.”
 

Het netwerk van Voka

Nog een meerwaarde voor de bedrijven is het eigen Voka- netwerk. “We helpen bedrijven verder op weg. Als het over binnenvaart gaat, verwijzen we naar experts van De Vlaamse Waterweg, als je wilt laten becijferen hoeveel het kost om te switchen naar multimodaal transport, helpt Multimodaal.
 
Vlaanderen je verder. Ik kan bedrijven helpen die zoeken naar alternatieven om je werknemers naar het werk te laten komen. We kunnen assisteren met subsidies voor de overschakeling naar de fiets bij het woon-werkverkeer. Maar we organiseren ook infomomenten rond grote infrastructuurwerken zoals Oosterweel of het op- en afrittencomplex Geel Oost. Samengevat: elke ondersteuning die een bedrijf maar nodig heeft op het vlak van supply chain, logistiek en mobiliteit, één adres.”
 

Business Network Supply Chain

Kickoff: maandag 10 oktober – 15.00u
Locatie kickoff: Estée Lauder (Oevel)
Vervolgdata: 14/11/22 – 12/12/22 – 13/2/23 – 20/3/23 – 24/4/23 Bedrijfsbezoeken bij o.a. Vink (Heist-op-den-Berg), DSV Road (Puurs) en Gyproc Saint-Gobin (Kallo)

 

Artikel uit publicatie