Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Strobbo bereidt zich voor op internationale groei met Accelero
Nick Geys Strobbo
  • 09/11/2020

Strobbo bereidt zich voor op internationale groei met Accelero

Strobbo (voorheen OnlineWerkrooster) is een online platform voor het automatiseren van de personeelsplanning voor bedrijven met nood aan flexibele arbeidskrachten. De startup doorliep al heel wat Vokatrajecten: Bryo Startup in 2017, Bryo Scaleup in 2018 en sinds 2020 volgen ze Accelero. Inmiddels werden ze overgenomen door Protime, maar dat weerhoudt hen niet om in te zetten op een volgende groeispurt. Nick Geys, managing director, vertelt over het schalen van hun bedrijf en hoe Accelero daarbij helpt.

Hoe zag jullie ondernemingstraject er tot nu toe ongeveer uit?

“Mijn medeoprichter en ik hebben beide in de horeca gestaan, dus we kennen de problematiek van personeelsplanning en opvolging in die sector vanuit eerste hand. In 2013 stonden we met onze pilot op de horecabeurs, wonnen we de ‘Baanbreker’ award en gingen we met zo’n 20 klanten naar huis. Daarna zijn we het product verder gaan ontwikkelen, maar pas eind 2016 zijn we begonnen met de verkoop. Sinds 2017 ben ik zelfstandige geworden en zeer actief beginnen verkopen, en daarmee is alles in een stroomversnelling terecht gekomen.”

“We zijn gegroeid van 100 klanten en vier teamleden in 2017 naar zo’n 1300 klanten en 27 medewerkers vandaag de dag. In 2018 hebben we besloten om verkopen aan de SD Worx group, wat uiteraard heeft bijgedragen aan onze snelle groei, omdat we daardoor budget kregen om snel meer medewerkers aan te kunnen nemen.”

Hoe zien jullie groeiambities eruit?

“Onze grootste reden om in te tekenen op Accelero is dat we nu internationaal willen uitbreiden. We hebben reeds de eerste 50 internationale deals gesloten in Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Engeland. De overname helpt al een heel stuk hierbij. Maar om alles draaiende te krijgen en houden moet je wel elke keer opnieuw aan de bak. Denk aan remote teams aansturen, nieuwe markten inventariseren, marketinganalyses, go to market-approach, … Bij Accelero ontmoeten we andere bedrijven die zich hier ook aan gaan wagen.”

“Om onze groei in elk land te kunnen ondersteunen besloten we dit te doen onder een nieuwe internationale naam: Strobbo! Deze naam staat voor flexibiliteit en taalneutraalheid.”

De hoge mate van interactie binnen Accelero is zeer leerzaam en stimulerend.

Waarom tekenden jullie in op Accelero? Wat verwacht je eruit te halen?

“Je komt met bedrijven in contact die allemaal hetzelfde formaat van groei willen doorlopen. Je hebt niet allemaal dezelfde vragen, maar in grote lijnen zijn de uitdagingen wel hetzelfde. Wat ik vooral interessant vind, is de hoge mate van interactie in de groepen. Mensen zijn heel open en daardoor leer je veel van elkaar.”

“De sector waarin je actief bent is daarbij ook niet zo relevant; het draait meer om de manier van zaken doen. En dan kun je nog verschillen in de manier waarop je sales realiseert (wij verkopen SaaS en werken met een terugkerend betalingsmodel, wat iets compleet anders is dan bijvoorbeeld inkoop en verkoop van machines), maar kunnen er wel andere raakvlakken zijn. Leren van andere SaaS-bedrijven zou natuurlijk heel interessant zijn, maar soms kun je juist ook iets leren vanuit een andere hoek.”

Nick Geys Strobbo

Overwegen jullie ook uitbreiding naar andere markten?

“Sinds dit jaar zijn we ook actief in retail (denk aan supermarkten en doe-het-zelfzaken) en daarnaast hebben we ook veel klanten in de begrafenissector. We kijken vooral naar sectoren die flexibele arbeid vergen.”

“Maar met een softwaretool moet je ook niet overal tegelijk op willen springen. Met name planning is iets wat je op heel veel verschillende manieren kunt doen. Ik ben daarom wel fan van het concept nail a niche: zorgen dat je een bepaalde sector of niche perfect aankan en dan pas naar een volgende sector kijken. Dat werkt beter dan verschillende dingen tegelijk willen doen. Wij krijgen bijvoorbeeld veel aanvragen vanuit de bouwsector en logistiek, maar die planningen gaan er totaal anders uitzien dan die van de horeca omdat je rekening moet houden met heel andere factoren. Het staat wel op onze wishlist om daarmee aan de slag te gaan, maar wij plannen ook niet zo ver vooruit.”

Is er eerst sprake van groei, en pas je daarna je bedrijfsstructuur aan? Of spijker je eerst intern alles bij, om daarna snel te kunnen groeien?

“Ik denk dat dat heel erg van de ondernemers zelf afhangt. Sommige denken graag een week ergens over na voor ze iets praktisch gaan uitrollen. Wij doen het vaak anders: we proberen vrij snel beslissingen te maken en dingen te testen. Als dan blijkt dat iets niet werkt, weten we dat ook snel en kunnen we het gaan aanpassen. Tot nu toe werkt dat goed, maar het zorgt wel voor veel veranderingen op korte termijn.”

“Vanaf dat je groeit begin je meer nood te krijgen aan structuur, automatisering en opvolging van klanten. Dat was bij ons al redelijk in orde, maar voor snelle groei moet dat echt op punt staan. Ook je interne communicatie verandert bij groei: je hebt dan meetings nodig om van alles op de hoogte te zijn, waar je vroeger met een team van vier perfect wist waar iedereen mee bezig was.”

Bij Accelero ontmoet je ondernemers uit andere sectoren - iets waar je zeker van kunt leren.

“Wij pakken problemen aan wanneer ze zich (bijna) voordoen, in plaats van jaren vooruit te denken. Mijn filosofie is: beeld je in dat het acute probleem waar je nu tegenaan loopt vijf maal groter is dan vandaag Valt daarmee je hele operatie om? Indien ja, dan is het probleem hoogdringend. De rest kan je inplannen.”

“Dit is het eerste bedrijf dat we oprichten, dus dan doe je veel on the fly. Moest ik nu opnieuw beginnen, zou ik waarschijnlijk heel wat dingen anders aanpakken; bijvoorbeeld meer structuur aanbrengen omdat ik meer zou kunnen voorspellen waar we binnen enkele maanden tegenaan zouden kunnen lopen. Nu is het vooral onze wendbaarheid, agiliteit en onze mensen dat ons er door trekt.”

Welke uitdagingen liggen er op dit moment voor jullie? Hoe kan Accelero daar nog bij ondersteunen?

“Tot nu toe heeft Accelero vooral geholpen om zaken aan te scherpen en te optimaliseren. Ons grootste vraagstuk naar Accelero toe is hoe we best onze internationalisatie aanpakken. Door de overname worden we al op verschillende vlakken ondersteund, zoals financiering en HR. Maar voor de groeifactoren kloppen we echt aan bij Accelero. Daarnaast wil ik me verder specialiseren in leiderschap, iets waar ik zelf al mee gestart was en wat nu ook aan bod komt in de sessies.”

Benieuwd wat Accelero voor jou kan betekenen?

Plan een intakegesprek in met de Accelero coach uit jouw regio.

Accelero banner

 

Accelero

Boost de groei van je bedrijf!

Boost de groei van uw bedrijf met Accelero, een traject gericht op snelgroeiende bedrijven met een omzet tussen 1 en 5 miljoen euro die de ambitie hebben om over meerdere jaren heen te groeien met meer dan 20 % per jaar. Meer informatie?

Word Voka lid

Als Voka lid heb je talloze voordelen.

Lid worden
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo