‘Storytelling’ of hoe een goed verhaal de wereld kan veranderen

14/09/2018

‘Shaved Monkey’ is niet meteen een klassieke bedrijfsnaam. En het is dan ook geen alledaags bedrijf. Shaved Monkey is een Change Making Agency dat heilig gelooft in de kracht van storytelling. Hun doel? Met het juiste verhaal de wereld veranderen. Robin Ibens, strategic & creative director, en Isabel Lowyck, managing director, vertellen hoe ze dat juist doen.

 

De wereld verandert vandaag de dag aan een razendsnel tempo. Dingen die gisteren onmogelijk leken, zijn vandaag werkelijkheid en morgen alweer voorbijgestreefd. In die steeds sneller veranderende wereld, zijn mensen meer en meer op zoek naar authenticiteit en meerwaarde. Zowel voor zichzelf als voor anderen. En ze verwachten dat bedrijven dat ook doen. Mensen willen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan een betere wereld. Robin: “Vandaag de dag is het fundamenteel om als bedrijf op je ware betekenis te zitten. En die betekenis moet zowel waarde hebben voor jezelf als voor de rest van de wereld. We merken dat bedrijven vaak vastzitten in de groei naar een beter morgen. Ze zitten vast op interne veranderingsprocessen, vast op de markt, krijgen hun klanten niet bereikt, krijgen geen personeel aangetrokken… Wij gaan samen met hen op zoek naar een gedeelde droom: wie willen ze zijn, wat willen ze worden… Afhankelijk van de noden die we detecteren, dromen we samen van de wereld zoals zij die zich voorstellen en zorgen wij ervoor dat we die gedroomde realiteit maximaal gaan waarmaken. Daarvoor gebruiken we de kracht en de methode van storytelling.” Vanuit die dromen creëert het team van Shaved Monkey concepten. Dat kan gaan van een rebranding tot een communicatieplan of een intern veranderingsproces. Alles kan. En dat concept vertalen ze dan naar oneindig veel vormen van mogelijke output, een soort experience design. Robin: “We gaan eigenlijk op zoek naar welke dynamieken, welke flows en op welk moment we mensen in dat verhaal kunnen meenemen en verandering kunnen genereren.”

 Sprookjes bestaan nietShaved monkey

Storytelling is niet zomaar een verhaaltje of sprookje vertellen. Het gaat veel dieper dan dat. Je creëert namelijk een eigen realiteit. Robin: “Dankzij een verhaal kan je in relatie gaan staan met elkaar. Je kan zo in jouw bedrijf een realiteit creëren die maakt dat mensen met elkaar en hun klanten gaan samenwerken. En mensen vinden het vandaag ook heel belangrijk om te weten in wat voor bedrijf ze werken, waar het mee bezig is, waar het voor staat en wat de gedeelde waarden zijn. De beste manier om dat te delen in je bedrijf is via een verhaal: een geheel van blikken, waarheden, percepties en ambities waar mensen zich aan kunnen spiegelen. Door dat verhaal te vertellen, creëer je een realiteit en wordt het waar.” “Een tweede belangrijke functie van een verhaal is dat het een lichtpunt kan zijn in de duisternis. Kijk maar naar de Rode Duivels. Zij hebben het verhaal geschreven dat we samen wereldkampioen gingen worden en daar vervolgens jaren samen naartoe gewerkt. Zodat je als natie een gedeelde droom krijgt. En het moment dat je samen een gedeelde droom genereert, is je mogelijke impact ettelijke malen groter dan wanneer je het maar ‘gewoon’ gedaan had. Wij geloven dan ook heel hard dat een verhaal de functie heeft van een gedeelde droom.” “Een derde belangrijke functie van een verhaal is dat het een manier is om de realiteit te begrijpen. De realiteit bestaat namelijk niet, we vinden ze elke dag opnieuw uit. Onze grootouders konden zich 50 jaar geleden niet inbeelden dat we met een kleine machine zoals een smartphone de wereld zouden kunnen rondreizen en met iedereen op elk moment in contact zouden staan. Er is maar een iemand die daarover beginnen dromen is en vandaag is het werkelijkheid. Wij maken de realiteit. En omdat de realiteit niet bestaat, begrijpen we alles wat er rond ons gebeurt vanuit het perspectief van een verhaal. Religie is daar een mooi voorbeeld van. Het Katholicisme heeft met zijn verhalen de mensen grip gegeven op de realiteit. Wij proberen samen met bedrijven en organisaties op die dynamieken te werken, om zo samen met onze klanten de werkelijkheid te ‘maken’.”

Straf verhaal

Shaved Monkey detecteert de noden van zijn klanten, maakt daar een analyse van en zoekt dan naar die gedeelde droom. Ze geven zowel strategisch als creatief advies en gieten de concepten in een concreet plan. Vervolgens zorgen ze er voor dat zo’n plan realiseerbaar is. Daarvoor werken ze naast hun team van 10 vaste medewerkers samen met heel wat partners. Waardoor hun bedrijf soms wel 200 medewerkers lijkt te tellen. Robin: “We hebben voor een project van The Carter Foundation in Mali en Chad de Guinea worm uitgeroeid. Dat is een hardnekkige parasiet waartegen geen medicatie helpt, maar een gedragsverandering nodig is bij de mensen zelf. Initieel kwam The Carter Foundation met de vraag om posters te maken. Maar daar lopen mensen gewoon voorbij en zo creëer je geen impact. Wij hebben dan alle gedragsobstakels in kaart gebracht en zijn gaan kijken hoe we die kunnen overwinnen. We hebben twee songs geschreven, samen met de grootste artiesten van die landen, en daar een videoclip bij gemaakt. We hebben een theaterstuk geschreven dat het hele land heeft afgereisd. We hebben een gezondheidswerker op een fiets met een flipchart laten rondrijden. We hebben een dans gemaakt… Wij hebben met andere woorden een verhaal geschreven dat inspeelt op de lokale vertelcultuur. Het was een leuk, entertainend verhaal dat gemakkelijk doorvertelbaar was en waarin de mensen zelf de held zijn. En als ze dat verhaal dan gehoord hebben, dan hebben ze geleerd hoe ze zich anders kunnen gedragen om die parasiet te vermijden. Onze klant had dus geen poster nodig maar een straf verhaal.”

Geen zekerheden

Dat ondernemerschap niet altijd van een leien dakje loopt, moeten we niemand vertellen. Ook bij Shaved Monkey erkennen ze die uitdagingen. Isabel: “Ik ben een zestal maanden geleden bij Shaved Monkey begonnen na een carrière van meer dan 20 jaar in de museumwereld. Op korte tijd heb ik meer geleerd dan in de voorbije tien jaar. In de ondernemerswereld zijn er geen zekerheden. Over elke stap die je zet, denk je best tweemaal na. En net als je denkt dat er iets in orde is, dan is het dat vaak niet. Je mag niet opgeven en moet blijven volhouden. Een contract is pas binnen als een handtekening gezet is en geen moment eerder. Het is dan ook belangrijk om een duidelijke focus en visie te hebben. De laatste maanden hebben we echt scherp gesteld waar we naartoe willen en hoe. We willen bv. echt de markt van de scale-ups aansnijden omdat we daar vooral van betekenis kunnen zijn. Die ondernemers hebben al een parcours afgelegd met hun bedrijf en weten al voor een stuk wat ze kunnen. Wij willen hen verder klaarstomen voor de toekomst. Daarom zijn we ook heel blij dat we erkend zijn door de kmo-portefeuille. Dankzij een positieve audit kunnen onze klanten nu tot 40% subsidies krijgen van de overheid (tussen de 10.000 en 15.000 euro afhankelijk van de grootte van je bedrijf) als ze bij ons strategisch advies willen inwinnen. Als startend of groeiend bedrijf heb je niet altijd het budget om die hele strategische oefening te doen, de kmo-portefeuille geeft hen dat extra duwtje in de rug. Zo kunnen wij zorgen voor het strategische advies én de implementatie. En dus echt een A tot Z-verhaal aanbieden. Want het is niet omdat je een mooie strategisch plan hebt, dat de uitvoering vanzelf gaat.”

Op volle krachtshaved monkey

Shaved Monkey gaat alleen in zee met klanten die belang hechten aan de thema’s van de 17 Sustainable

Development Goals. Net zoals zij zelf ook doen. En dat proberen ze ook door te trekken naar hun eigen bedrijfscultuur. Isabel: “Wij hebben hier een open en vriendschappelijke bedrijfscultuur. Wij eten elke middag samen en gaan ook eenmaal per week sporten. Onze medewerkers krijgen alle vrijheid en weten hoe ze daar verantwoordelijk mee omgaan. Wij hebben vertrouwen in onze mensen. Fouten maken mag, dat doen we zelf ook. En ik merk dat als je mensen zichzelf laat zijn en hen in hun eigen kracht zet, dat ze zichzelf overtreffen. Onze organisatiecultuur is daar de voedingsbodem van." Robin: “Een van mijn belangrijkste observaties is dat veel bedrijven en hun mensen niet op hun volle potentieel draaien. Ze zitten soms maar op 50% of zelfs 20% van hun mogelijke kracht. Door de juiste blik te genereren en het juiste verhaal te schrijven kan je jezelf optimaliseren en uitgroeien tot een veelvoud van jezelf. Dat is toch fantastisch? Wij willen dat bereiken bij onszelf en onze klanten. En meestal lukt dat ook.”

Vlaamse wortels

Robin: “Onze toekomstdroom is om een zo maximaal mogelijke impact te hebben in de wereld. In 2017 kwam 80% van onze omzet van internationale opdrachten. We hebben klanten in Europa, Amerika, Afrika en momenteel onderhandelen we met onze eerste Chinese klant. Door die ervaring in het buitenland heb ik ook de kracht van creatief Vlaanderen ontdekt. Onze passie, werkethiek, multidisciplinariteit en gedrevenheid heb ik nog nergens anders in de wereld teruggevonden. Wij willen dus internationaal werken, maar altijd met die Vlaamse basis. Daarmee kunnen we echt het verschil maken op verschillende plekken in de wereld. En als ik dan echt luidop mag verder dromen dan lijkt Barack Obama een ideale partner. Want hij kent als geen ander de kracht van storytelling. De wereld kan niet genoeg hebben aan inspirerende verhalen.”

www.shavedmonkey.be

www.kmo-portefeuille.be

 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie september 2018.