Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Stop met zoeken, vraag het aan Waldo
Ask Waldo
  • 19/01/2021

Stop met zoeken, vraag het aan Waldo

De Leuvense startup-scene heeft er een nieuwe telg bij. Ask-Waldo is het geesteskind van drie jonge wolven die vanuit hun ervaring bij grote consultancy-bedrijven een hardnekkig probleem de wereld uit willen helpen: de tijdrovende en inefficiënte zoektocht naar de juiste expertise binnen de eigen organisatie. “Wij geloven dat iedereen binnen een bedrijf expert is. Ons doel is om de juiste vragen aan de juiste expert te koppelen.”

Tekst: Mathieu Wouters - foto: Kato Roels

Beeld je in: je zit bij een klant en die heeft een concrete vraag over iets waar je nu eens echt geen kaas van gegeten hebt. Omdat klantvriendelijkheid hoog in je vaandel staat, wil je je klant toch graag verder helpen en beloof je snel met een antwoord te komen. Dan begint de zoektocht: want wie in je organisatie kan je nu in godsnaam helpen? Mails en telefoontjes gaan heen en weer en voor je het weet gaan er dagen of zelfs weken voorbij voor je uiteindelijk het antwoord hebt om je klant verder te helpen.

De juiste vraag voor de juiste persoon

Voor Chiel Haesendonck en Robin Vanderschueren, twee van de drie oprichters van Ask-Waldo, was het bijna dagelijkse kost toen ze aan de slag waren in grote consultancybedrijven. “Het probleem is dat in veel grote bedrijven het kennismanagement tekort schiet en het befaamde ‘silo-denken’ overheerst”, zegt Chiel. “Van zodra je iets van buiten je eigen departement moet weten, kan niemand je vertellen waar je moet aankloppen. Daardoor verlies je erg veel tijd, maar vooral, slabakt de dienstverlening aan je klant.” Het vinden van de juiste persoon voor een vraag, dat probleem werd de insteek van het project van de drie ondernemers. En zo banaal het probleem is, zo eenvoudig is de oplossing.

Ask-Waldo gaat de verschillende profielen binnen een bedrijf in kaart brengen en vervolgens de juiste experten met de juiste problemen of vragen verbinden. “Uiteraard houden we rekening met de mogelijkheid dat iemand wel de kennis heeft om te helpen, maar niet de tijd”, legt Robin uit. “Het kan immers niet de bedoeling zijn dat iemand de hele dag vragen beantwoordt. De expert in kwestie geeft dat dan aan, waarna de applicatie daaruit gaat leren.” Want het gaat ook nog verder, als smart communication tool gaat de tool niet louter verbindingen leggen, maar ook leren uit de feedback. “Zo kun je na verloop van tijd op basis van die verzamelde data inzicht krijgen in de skillbase van het bedrijf. Als daaruit blijkt dat er expertisetekort is op een specifiek domein, kan de organisatie bijsturen.”

Ask Waldo

Corona als versneller

De beslissing om deze oplossing te gaan ontwikkelen, ging niet over een nacht ijs, zegt Chiel. “We deden een marktonderzoek waaruit bleek dat grote organisaties deze problemen wel degelijk beamen zodat we wisten dat er draagvlak is. Maar uit dat onderzoek bleek ook dat niemand zit te wachten op een zoveelste nieuwe tool of applicatie. Daarom beslisten we om Ask-Waldo te integreren in de meest gebruikte kanalen zoals Microsoft Teams, Slack, Outlook of Google. Ons doel is niet om die markt te beconcurreren, maar ze net te vervolledigen.”

De coronacrisis kwam vreemd genoeg op het juiste moment, voor deze startup. “We zijn in februari gestart met ons idee, na de uren bij onze werkgevers waar we toen nog aan de slag waren. Tijdens de lockdown hadden we plots zeeën van tijd om een versnelling hoger te schakelen”, verklaart Robin. “Anderzijds maakten de crisis en de pivottering naar telewerk het probleem en de oplossing duidelijker. Mensen verloren het direct contact met collega’s waardoor de zoektocht naar de juiste expertise nog moeilijker werd. Bovendien moest alles plots digitaal gebeuren en daaruit bleek dat bedrijven minder log zijn dan ze denken. Door de pandemie moeten ondernemingen een nieuwe manier van werken omarmen, ondersteund door nieuwe technologieën.”

2021 wordt hét jaar

Het ‘product’ is nu klaar, de volgende stap is de implementatie bij bedrijven. “Vanaf januari starten we met 3 à 4 pilootprojecten die de laatste bugs en issues moeten verhelpen, daarna zijn we klaar om Ask-Waldo uit te rollen”, aldus Chiel. “We hebben al redelijk wat contacten met interesse, maar we mikken op de grote bedrijven – alles met +100 werknemers – waar je vaak met tragere beslissingsprocessen zit. 2021 wordt dus het échte lanceringsjaar.”

Tot slot, vanwaar komt die naam toch? “Iedereen kent wel de boekenreeks ‘Where’s Waldo?’ – of in het Nederlands ‘Waar is Wally?’. In die boeken drijft het zoeken naar een rood-wit gestreept mannetje mensen tot waanzin. De link met onze missie is niet ver te zoeken: in plaats van je tijd te verliezen met naar de juiste persoon te zoeken, vraag je het meteen aan ‘onze Waldo’, en die doet de rest.”

“We kunnen leren van de pandemie. Daarom moeten bedrijven de nieuwe manier van werken omarmen, ondersteund door de nieuwste technologieën.”

Ask Waldo

Geselecteerd door Zuid-Amerikaanse accelerator

Ask-Waldo is momenteel actief in België, en zet de eerste stappen in Nederland. Recent kregen de founders heuglijk nieuws vanuit Chili. “We werden toegelaten tot het Build & Ignite Programma van Start-Up Chile, Zuid- en Latijns-Amerika’s grootste accelerator voor start-ups vanuit alle windstreken. Ask-Waldo mag zichzelf bij de beste 50 start-ups rekenen uit meer dan 630 applicaties van over de hele wereld. Bijgevolg treden we in de voetsporen van Data Camp (2013) en SolcorChile (2015). Om onze zaak verder uit te bouwen en extra knowhow op te doen verhuizen we binnenkort voor enkele maanden naar Zuid-Amerika. Intussen zijn we ook geselecteerd door de Belgische accelerator Birdhouse, waardoor we ook in België en Nederland kunnen blijven groeien”, besluiten Chiel en Robin.

(Bron: Made In Vlaams-Brabant)

Ondernemen met Bryo

Al snel besliste Ask-Waldo om in te stappen in een Bryo-traject van Voka Vlaams-Brabant. Waarom? “We vingen al heel wat op over het potentieel van dit traject en de succesvolle jonge startups die hieruit voortkwamen. Zoals bij veel startende bedrijven is het in het begin veel zoeken, trial and error, wat geluk hebben,…”, beseft Chiel. “Waar wij in geloven is om in deze fase zoveel mogelijk te leren van anderen én om te kunnen terugvallen op de expertise en knowhow van een organisatie als Voka. Lien van Bryo kon ons al meermaals bijstaan bij operationele vragen en vormt een kritisch klankbord voor onze ideeën en aanpak.”

“De startup-wereld is een fantastisch ecosysteem. Er is veel enthousiasme om elkaar te helpen en dat levert veel op. Ook al is het vandaag niet makkelijk om te netwerken, willen we graag ons steentje bijdragen aan dit ecosysteem.”

Meer info over Ask Waldo?

Surf naar www.ask-waldo.com of neem contact op via hello@ask-waldo.com

Contactpersoon

Proximus

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad