Skip to main content
  • Nieuws
  • Stijn Bex (Groen) kruipt achter het stuur bij Keolis

Stijn Bex (Groen) kruipt achter het stuur bij Keolis

  • 16/09/2021

Keolis Belgium is een vervoersmaatschappij die zich sterkt focust op geregeld openbaar vervoer, schooltransport en toerisme. Ze bieden ook mobiliteitsoplossingen aan naar bedrijven toe (de privé sector)en naast toerisme is dat ook een belangrijk deel van hun business. Stijn Bex kreeg er uitleg over de strategie , de operationele werking en de uitdagingen van de toekomst inzake mobiliteit van deze aanbieder van collectief transport. Stijn is Vlaams Volksvertegenwoorder, woont in Brussel, kent de mobiliteitsproblematiek van het Brusselse zeer goed, en zit ook in commissie Mobiliteit en Openbare Werken.

Keolis draagt dienstverlening hoog in het vaandel en wil kwalitatieve services afleveren in de veranderende mobiliteits-dienstverlening. Daarbij speelt ook digitalisering een belangrijke rol om services aan te bieden zoals applicaties ook voor shared mobility en tracking van de ritten.

Er werd ook een korte rondrit gemaakt met een elektrische schoolbus. Op de site in Neder-over-Heembeek werd ook de laadinfrastructuur voor deze bussen getoond. We kregen ook een zicht op de operationele werking zoals de schoonmaak van de bussen, de herstelplaats en de planningsdienst.

Het bedrijf wil volop inzetten op de energietransitie, die vanuit de overheid en hun klanten wordt gevraagd. Eén van de 4P strategische pijlers is Planet en Keolis wil de expert zijn in lage uitstaat mobiliteit.

Als voorbeeld werd er naar de Europese school gereden met een CNG bus. Daar worden dagelijks kinderen van en naar school gebracht, met een sterke vraag naar kwalitatieve dienstverlening. De verantwoordelijke van de school gaf verdere toelichting hoe dit alles wordt georganiseerd, en er ook een focus is – ook van de ouders- naar een vergroening van de vloot en een veilige en betrouwbare dienstverlening. Dit onder het motto : Caring for people .

Er is een sterke vraag naar het financieren van deze energietransitie, omdat bedrijven zoals Keolis tijd nodig hebben om operationeel klaar te zijn voor de elektrificatie (als steden en overheden versneld maatregelen uitrollen zoals Lage Emissie Zones). De investering naar elektrische bussen op korte termijn , betekent een serieuze meerkost. En ook laadinfrastructuur verder uit te rollen , om te vermijden dat er telkens naar de stelplaats moeten worden teruggekeerd. En dat om vlotte combinaties van multimodaal vervoer mogelijk zijn. Kortom, er is een sterke vraag om versneld te groeien met een toekomstvisie van 15 jaar.

Werkgelegenheid is ook een belangrijk punt want er is een nijpend chauffeurstekort. Bovendien zijn er voor bepaalde chauffeurs onvolledige uurroosters op weekbasis met deeltijdse tewerkstelling tot gevolg.

Verder is er een vraag om parkeren in steden van schoolbussen meer mogelijk te maken, en ook de toegankelijkheid van steden meer mogelijk te maken om het toerismevervoer te vergroten.

Dit bezoek was een uitstekend gelegenheid om een beeld te krijgen van de nieuwe mobiliteitswereld die volop in beweging is, met veel focus op duurzame mobiliteit.

Gosselin
Proximus
Welt white paper
VZW_IMU_GROUPS
Ontdek onze vacatures!
IMU - Sport Vlaanderen
Plan je bezoek in ons Experience Center!
IMU - Altez 0110