Skip to main content

Navigatie

Terug naar het overzicht

“Stargate is een geschenk uit de hemel” - Interview met Christel Vandenhouten (BAC)

Het groene paradepaardje van de luchtvaarsector. Dat is het doel van Brussels Airport tegen 2026. Dat is geen sinecure voor een site die door de combinatie van vliegverkeer, activiteiten op de grond en verkeer van en naar de luchthaven nog meer dan 400.000 ton CO2 per jaar uitstoot. Samen met 21 andere partners in het Stargate-consortium krijgt Brussels Airport Company (BAC) 24,8 miljoen euro van de Europese Commissie om de groene transitie waar te maken. Christel Vandenhouten, hoofd duurzame ontwikkeling van BAC, legt uit hoe het project vliegen properder zal maken. 

Auteur: Peter Dhondt - foto's: BAC

ChristelVandenhouten

“Stargate is een gedroomde opportuniteit om eindelijk weer forser in te zetten op verduurzaming. Door corona moesten we ons investeringsprogramma on hold zetten, en dat terwijl we net sneller moeten en willen gaan. Onze ambitie was om tegen 2050 geen koolstof meer uit te stoten, maar nu bekijken we wat er nodig is om dat doel vroeger te bereiken. We moeten daarvoor in de eerste plaats de bestaande infrastructuur aanpassen. De terminal en pier A en B moeten bijvoorbeeld nul-energiegebouwen worden.

Daarnaast zetten we de luchtvaartmaatschappijen met gedifferentieerde tarieven aan om groener te werken. Tegen 2023 zullen vliegtuigen die meer uitstoten en meer lawaai maken tot twintig keer meer betalen dan de beste toestellen. Maar dat maakt geen deel uit van Stargate.”

Met Stargate op zoek naar een alternatief voor kerosine

“Kerosine is verantwoordelijk voor veel CO2 in de lucht. Om dit tegen te gaan, bouwen we een menginstallatie op de site waarin we biobrandstof toevoegen aan de kerosine voor de vloot van Brussel Airlines, TUI en DHL. Dat heeft nog niemand ons voorgedaan. We beginnen met een aandeel van 2% en drijven dat daarna op. We onderzoeken hoe we de grootste milieuwinst kunnen boeken en hoe we dat zo kostenefficiënt mogelijk kunnen doen. We zullen onder meer de frituurolie die we op de site gebruiken een tweede leven geven als vliegtuigbrandstof.

foto

Op korte vluchten zullen we binnen een vijftiental jaar ook elektrisch of met waterstof kunnen vliegen. Maar voor de lange afstand blijft bio-kerosine waarschijnlijk nodig. Daarom bekijken we nu al hoe we koolstofuitstoot kunnen afvangen om die ondergronds op te slaan of te hergebruiken als grondstof.

Verder gaan we ook verschillende elektrische alternatieven uittesten voor het taxiën. Dit verbruikt nu nog veel brandstof. Die oplossingen helpen meteen ook het fijn stof en het geluid te verminderen.”

Vergroenen van de verwarming, koeling en het grondtransport op de luchthaven

foto

“We willen in de eerste plaats het gebruik van elektrische voertuigen veralgemenen. Op onze cargosite zullen we ook waterstofvoertuigen uittesten. Voor koeling en verwarming hebben we al een koude-warmteopslag en er is ook een BEO-veld gepland. We bekijken verder of een warmtenet ook mogelijk is. Groene stroom wordt voor ons cruciaal. Onze huidige twee zonneparken dekken 4% van onze behoefte en dat willen we optrekken tot 13%.

Van een nieuw zonnepark op bijkomende daken in de cargo-afdeling stoppen we een deel in een coöperatie, zodat ook de omwonenden erin kunnen participeren. We zullen ook stroom halen uit organisch afval via een biovergister. De rest van onze stroom moeten we aankopen maar zal ook groen zijn.

Vergroenen van het verkeer van en naar de luchthaven

“Bij onze medewerkers en luchthavenpartners is nog niet iedereen helemaal mee met duurzame mobiliteit. Sensibiliseren is dus onze eerste prioriteit. Daarnaast investeren we in bijkomende infrastructuur met onder andere goede aansluitingen op alle fietssnelwegen. We experimenteren ook met fietsvlonders. Met deze mobiele stallingen kunnen we bij mooi weer een groter aantal fietspendelaars ontvangen. Ten slotte gaan we voor een doorgedreven digitalisering om makkelijk verschillende vervoersmiddelen te combineren en vergroten we het aanbod aan duurzame vervoersopties. Zo zal de luchthaven tegen 2024 ook per tram bereikbaar zijn. Daarnaast drijven we de capaciteit van het treinstation op met treinen vroeger ’s ochtends en later ‘s avonds. We starten ook een proefproject om zware bagage al in te checken in het station en apart te vervoeren waardoor de treinrit aangenamer en vlotter kan verlopen.

Een aangenamere buurt door Stargate

“Stargate zal ook verschillende voordelen hebben voor de omwonenden. Zo zal het elektrisch taxiën tot minder geluid en fijn stof leiden. In de biovergister kunnen de gemeenten hun bermmaaisel kwijt. Burgers krijgen door mee te investeren in de nieuwe zonneparken ook groene stroom. Meer pendelaars uit de omgeving zullen via de duurzame verkeershub van Brussels Airport op hun bestemming raken. Hierdoor zouden de files in de buurt moeten afnemen. Voor de crisis was onze luchthaven goed voor 24.000 directe en 40.000 indirecte arbeidsplaatsen. Stargate maakt die werkgelegenheid duurzamer. Via de samenwerking met onze partnerluchthavens Toulouse, Athene en Boedapest en met de grotere luchtvaartgemeenschap wordt het effect nog veel breder. Uiteindelijk moeten alle Europese burgers hier beter van worden.”

Elke maand zet Ondernemers een Vlaams-Brabants bedrijf in de kijker dat betrokken is in een Europees samenwerkingsproject. Stargate is een project in het kader van de Green Deal. Brussels Airport werkt in het project onder meer samen met Air Cargo Belgium, DHL, Engie, Skytanking, Brussels Airlines, TUI, NMBS en Skeyes. Ook de provincie Vlaams-Brabant is een projectpartner.

Meer info:

www.brusselsairport.be

www.vlaamsbrabant.be/europa

logo

  • ING
  • Proximus
  • SD  Worx
  • Logo Premed
  • Logo Randstad