Skip to main content
  • Nieuws
  • “Standhouders die hetzelfde doen als twee jaar geleden, mogen inpakken.”

“Standhouders die hetzelfde doen als twee jaar geleden, mogen inpakken.”

  • 30/09/2021

Als een van de belangrijkste standenontwerpers en -bouwers voor vakbeurzen in binnen- en buitenland kon Jo Peters van Deusjevoo in Genk jarenlang zijn stempel drukken op de sector. Ook hij gelooft dat de wereld er na Covid-19 heel anders zal uitzien. “Vakbeurzen dienen alleen nog om inspiratie op te doen en persoonlijke contacten te leggen. Belangrijke facetten van het marketing- en verkoopproces zullen blijvend online gebeuren. En daar moeten standhouders rekening mee houden.”

Het bedenken en bouwen van beursstanden was tot voor kort zo’n 40% van onze business”, bekent Jo Peters. “De meerderheid van onze realisaties was voor het buitenland bestemd. Maar iedereen weet wat er vanaf 13 maart 2020 is gebeurd. Voor ons een trauma voor het leven, want werkelijk alles wat we deden, had te maken met grote massa’s op de been brengen. En dat kon ineens niet meer. Onze activiteiten in de vakbeurzen vielen dus helemaal weg. En daar stonden we dan…”

Drop-out

Jo Peters wou eerst door de zure appel bijten. “De vooruitzichten waren dat het na enkele maanden voorbij zou zijn, dus dat konden we nog wel aan. Maar toen het bleef duren, hebben we de drastische beslissing genomen om de hele afdeling van standenbouw over te laten aan de collega’s van Creaplan. Waarom? Ik speel graag in de Champions League van onze sector en zag op tegen de bikkelharde internationale competitie waarbij alle concurrenten opnieuw van nul moesten beginnen. Het zou een ratrace worden waarin we bovendien beperkt zouden worden qua creativiteit en geestigheid. Meer inzetten op hybride vormen zag ik niet echt zitten. En ook onze mensen waren niet meer enthousiast om opnieuw de wereld rond te reizen om standen op te bouwen en af te breken. Tegelijk begonnen onze opdrachten voor het inrichten van interieurs (via nevenbedrijf UPspace), showrooms en televisiedecors verder toe te nemen.” “Dat was een focus waar we ons wel voor konden opladen. Vandaar dat we na een half jaar onderhandelen een akkoord voor de beursstanden hebben bereikt met een fijne partner als Creaplan.”

Chaos

Het zijn dus de toekomstvooruitzichten in de sector die Jo Peters hebben doen afhaken. Vanuit zijn jarenlange ervaring ziet hij nog enkele trends opduiken. “Gezien de onzekerheid voor het personeel, zijn er heel wat goede mensen naar andere bedrijfstakken overgestapt, wat zorgt voor een schaarste aan ervaren medewerkers. Maar net nu is er een overaanbod aan beurzen aangezien de kalender door alle verschuivingen bomvol zit. Het ecosysteem zit dus aardig in de knoop, met heel wat kleppers die op hetzelfde tijdstip geprogrammeerd staan. Dat zorgt voor chaos, die volgens mij nog zo’n twee jaar zal duren vooraleer er opnieuw een normale kadans gevonden wordt.”

“Deelname aan een beurs wordt meer dan ooit een onderdeel van een totale marketingstrategie.”

Jo Peters van Deusjevoo in Genk

Barkruk

Jo Peters waarschuwt ook voor verschuivingen door de invloed van het online-gebeuren. “Vroeger ging je naar een beurs voor product A, je maakte kennis met product B en wandelde naar buiten met product C. Die tijd is voorbij. Klanten maken nu eerst hun huiswerk online en kennen het hele aanbod met alle voor- en nadelen vooraleer ze de beursvloer betreden. De ontmoeting op de stand dient dus vooral om de deal te sluiten. Dat vergt een andere benadering om de beursstand in te richten. Het draait meer om de beleving, om de omkadering van het persoonlijk contact. De events op en rond de beurs zullen daarom ook belangrijker worden. Wie zoals vroeger op een barkruk gaat zitten wachten tot een toevallige passant een vraag komt stellen over zijn product, is eraan voor de moeite. Dan is beursdeelname weggegooid geld.”

Hij wijst bovendien op de beperkingen van virtuele toepassingen in een beursomgeving. “Het is gewoon technisch onmogelijk dat elke standhouder gelijktijdig al zijn informatie gaat streamen, terwijl ook de beursorganisator nog infosessies en debatten aan het uitzenden is. Ik zie wel iets in korte YouTube-clips, waarbij iedereen om de beurt een stukje audiovisuele show kan geven, maar daarna houdt het op. Om hybride succesvol te zijn, moet je denken als een tv-maker. Die beperkt zich tot korte, flashy bijdragen. Anders gaat de aandacht heel snel verloren en zal de investering in de beursdeelname niet renderen.”

Consequent

Nog een tip van de CEO bij Deusjevoo en UPspace: “Deelname aan een beurs wordt meer dan ooit een onderdeel van een totale marketingstrategie. Prospects gaan eerst je website bezoeken, speuren je sociale media af en bezoeken misschien eerder jouw showroom dan zich naar een beurs te verplaatsen. Daarom moeten al deze facetten in dezelfde lijn liggen en elkaar versterken. Het verhaal moet consequent verteld worden, waarbij alle mogelijke marketingkanalen of ingangen tot het bedrijf gelijk zijn. Een beursdeelname moet dus zijn plaatsje vinden in het geheel van een klantenbenadering, en dat vergt enig denkwerk in de gewijzigde omstandigheden door de coronapandemie. Hoe dan ook, een creatieve geest die resultaatgericht, volgens de actuele behoeften, een tof concept neerzet, zal nog altijd via een beurs commercieel succesvol kunnen zijn. Als dat een geruststelling mag zijn…” 

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo