Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Sprankelend en smaakvol ondernemerschap

Sprankelend en smaakvol ondernemerschap

  • 05/07/2023

Wat krijg je als je de drive en frisse aanpak van twee ambitieuze millennials combineert met de expertise van twee ervaren ondernemers? Welkom bij Hydrofix, een innovatieve Limburgse start-up die slimme waterdispensers voor smaakwaters ontwikkelt. Hoe kwamen zaakvoerders Dominique Bleiman en Tarik Remans op dit idee? En hoe ondersteunt Voka hen bij de diverse uitdagingen die ze als jonge ondernemers moeten tackelen?

Tijdens deze warme zomerdagen is er niets zo lekker als een fris glas water. Het zorgt voor de nodige verkoeling, is lekker gezond en bovendien erg goedkoop.

Hoe inspireer je mensen om meer water te drinken en hen te laten genieten van de voordelen van dit natuurlijke product, op weg naar een gezonde levensstijl? Waarom worden tijdens sportwedstrijden en festivals vooral alcoholische dranken of frisdranken aangeboden? En wat met de enorme afvalberg van PET-flessen? Met die vragen als uitgangspunt gingen de laatstejaarsstudenten Dominique Bleiman en Tarik Remans in 2021 aan de slag om het drinken van water aantrekkelijker te maken voor jong en oud.
 

Dominique Bleiman, Philippe Bleiman, Tarik Remans (Hydrofix)


Water maar 'plattekes'?

Beide millennials lieten hun verbeelding de vrije loop. Vanuit hun missie ‘water magisch maken overal waar mensen samenkomen’ werkten ze een concept uit om via slimme waterdispensers – dus zonder het gebruik van verpakkingsmateriaal – plat en bruisend smaakwater te verdelen. Water maar ‘plattekes’? Niet bij Dominique en Tarik!

Ondernemen in de praktijk

Het bedenken en uitwerken van een innovatief concept is uiteraard niet voldoende. Die ondernemersdroom moet ook in de praktijk omgezet worden. Enter Philippe Bleiman, vader van Dominique, en Erik Booten. Twee doorgewinterde ondernemers met een jarenlange ervaring in de bedrijfswereld en drankenindustrie. “Als trotse vader wou ik mijn zoon en zijn beste vriend uiteraard graag bijstaan in hun ondernemersavontuur. Erik en ik gaven hen het nodige advies om alle ins en outs – onder meer op het vlak van financiering – in kaart te brengen en een volwaardige businesscase op te stellen. Ik raadde Dominique en Tarik ook aan om het Bryo-traject van Voka te volgen, zodat ze als prestarters – dus zonder concrete onderneming of businessplan – tools en inspirerende ideeën aangereikt zouden krijgen om hun zaak definitief vorm te geven.”

"Jonge ondernemers hebben minder schroom om zich te omringen met externe adviseurs."

Hydrofix boven de doopvont

Die wijze raad van vader Dominique bleek een gouden zet. Na een vervolgtraject te hebben gevolgd, stonden de jonge ondernemers voldoende sterk in hun schoenen om Hydrofix in mei 2022 boven de doopvont te houden. Een ondernemersdroom werd werkelijkheid!

“Sinds begin dit jaar biedt Hydrofix gewone waterdispensers aan voor bedrijven en organisaties die hun medewerkers gezonde dranken willen aanbieden met respect voor het milieu”, bevestigt Philippe. “Die verkoop verloopt erg succesvol, waarbij al heel wat Limburgse ondernemingen bij ons kwamen aankloppen.”

“De volgende stap is het ontwikkelen van gearomatiseerde waters, in samenwerking met externe partners. Het kiezen van een betrouwbare partner, in combinatie met de zoektocht naar de nodige financiering, vergt echter de nodige tijd en energie. Gelukkig kunnen we hier opnieuw rekenen op de expertise van Voka-specialisten. Zij brachten ons in contact met VLAIO, een ideaal kanaal om Dominique en Tarik wegwijs te maken in de complexe wereld van financieringsvormen.”

Durf te vragen!

Op basis van zijn ervaring kan Philippe jonge starters alvast de volgende belangrijke tip meegeven: “Durf te vragen! Omring je met experts die je bijstaan met raad en daad. Maak dankbaar gebruik van allerlei kanalen – van netwerkevents tot sociale media – om ondernemersvraagstukken aan te kaarten. Het water is nooit te diep! Ik heb zelf ontdekt dat twee jonge ondernemers me uit mijn comfortzone kunnen halen. En ook dat is een verrijkende ervaring.” 

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie