Als er een beroepsgroep is die houdt van netwerken en
het uitwisselen van inspirerende verhalen, dan zijn het wel salesprofessionals. Dat geldt ook voor Sam Recko, zelfstandig verzekeringsmakelaar bij de groep Confideo en voorzitter van het Netwerk Voka Combined. Hoe zet Sam dit netwerk op de kaart?
“Ik werk al zo’n tien jaar in de verzekeringswereld, waarvan drie jaar op zelfstandige basis”, legt Sam uit. “Ik werk voornamelijk met particulieren, zelfstandigen en kmo’s met twintig werknemers. Hierdoor kan ik voor elk van mijn klanten maximaal werk maken van een aanpak op maat, met korte communicatielijnen en persoonlijke contactmomenten.”
Hechte band tussen leden
Die informele insteek trekt Sam door in zijn rol als voorzitter van het Voka Netwerk Voka Combined. “Op vraag van enkele leden startte Voka – KvK Limburg drie jaar geleden dit netwerk op, om zo tegemoet te komen aan de behoefte van een netwerkplatform op maat van salesprofessionals die als zelfstandige of in een kmo aan de slag zijn. En met succes, want vandaag telt onze netwerkgroep al 25 leden.”
“In mijn rol als voorzitter wil ik een sterke band creëren tussen onze leden. Nieuwkomers krijgen een warm welkom, zodat binnen onze groep een warme en hechte vriendschapssfeer ontstaat. Die amicale setting beschouw ik zeker als een van de belangrijkste troeven van Voka Combined, samen met de discretie die binnen onze groep heerst en de leerrijke netwerksessies die we organiseren.”
“Amicaal, discreet en leerrijk: zo zou ik Sales Combined willen omschrijven.”
Laagdrempelig
Ook mooi meegenomen is dat Voka Combined erg laagdrempelig is: elk salesprofiel – van zelfstandige tot salesmanager in een multinational – is van harte welkom. “We willen alle soorten van operationele salesprofielen samenbrengen in een netwerk dat inhoud en plezier combineert”, aldus Sam. “Samen met mijn vierkoppige stuurgroep van ervaren salesprofessionals, en met behulp van onze geweldige secretaris, trachten we elke keer opnieuw een aantrekkelijk programma samen te stellen.”
Unieke sessies
Op welke netwerksessies is Sam tot nu toe het meest trots? “Een bezoek aan Elaisa Energetic Wellness in Dilsen-Stokkem, waarbij de deelnemers de stap durfden te zetten om in een Mexicaanse ‘Temazcal’ hun lichaam op ceremoniële wijze te laten reinigen. De leden die daar aanwezig waren, spreken er nu nog altijd over hoe leuk die ervaring was!”
Naast bedrijfsbezoeken, zoals de nieuwe magazijnen Wings of The Court van Nike met een unieke blik achter de schermen, mikken we jaarlijks ook op een informele workshop. Afgelopen werkingsjaar was dit een BBQ-workshop met Ofyr’s, waar het volledige menu werd klaargemaakt door de netwerkleden. Op het programma van dit werkingsjaar staat onder andere een bedrijfsbezoek aan Carglass in hun Europese distributiecentrum.”
Kennis delen
Het uitwisselen van professionele tips en ervaringen loopt als een rode draad door de netwerkactiviteiten van Voka Combined. En daar maken de leden volgens Sam dankbaar gebruik van. “Hoe ga je als verkoper om met een grote klant die fikse kortingen blijft vragen? Hoe communiceer je een minder aangename boodschap aan jouw klanten? En hoe kan je jouw salesgesprekken nóg meer impact geven? Allemaal vragen waar we binnen Voka Combined graag de koppen voor bij elkaar steken.”