Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

"Sparren met twee is goud waard"

  • 18/09/2023

Bedrijven krijgen openstaande vacatures moeizaam ingevuld. Publicaties op jobsites en LinkedIn zijn niet langer het succesvolle recept voor het vinden van de perfecte kandidaat. De oplossing volgens Alexander Synhaeve, CEO van Tomorrow.be: gezien worden en top of mind zijn bij werkzoekenden. “Vaak wordt er te veel op korte termijn gedacht. Het gaat niet om de aankoop van een paar schoenen. Sollicitanten kiezen niet op één dag een nieuwe job. Wij brengen het verhaal van de werkgever naar potentiële kandidaten, via video en performance marketing. We zien onszelf enerzijds als de brug tussen HR en marketing en tussen kandidaten en werkgevers anderzijds.”

Foto: zeg hier wat er te zien is
Alexander Synhaeve, CEO van Tomorrow.be

Tekst Jolyn De Baets - Foto Hendrik De Schrijver

Bedrijf

Tomorrow.be, een jong recruitmentmarketing bedrijf, telt vandaag een team van elf enthousiaste medewerkers. Eind 2019 richtte Alexander, samen met zijn co-founder Gauthier Van Walleghem, de onderneming op. “We slaan de brug tussen rekrutering en marketing, door middel van videomarketing. Dit doen we via drie pijlers: een employer branding strategie, contentcreatie en performance marketing”, vertelt Alexander trots. “In het begin kozen we voor een specifieke niche: we vertaalden tekstuele vacatures naar videovacatures. Op vandaag bieden we een totaalpakket volgens de specifieke nood van de klant, een lange termijnstrategie op bedrijfsniveau of specifieke vacaturecampagnes voor snelle invullingen. Via video en online marketing bouw je een duurzame relatie op als bedrijf met potentiële kandidaten. We zien tijdens en na de campagnes een significante stijging van kwalitatieve sollicitaties. Alles draait om visibiliteit en het juiste bereik.”

Bezielers

Voor Alexander zijn verhaal als ondernemer begon, werkte hij zeven jaar voor een internationaal rekruteringsbedrijf als headhunter. Zijn takenpakket bestond voornamelijk uit werkzoekenden aan een nieuwe job helpen door vacatures kenbaar te maken. “Hoe jonger de populatie werd, hoe meer kandidaten aangaven dat ze zelf op zoek gaan naar een nieuwe job via social media. Het werd me snel duidelijk dat er creatievere manieren bestonden om kandidaten te bereiken dan via het klassieke telefoontje. Zo kwam ik op het idee voor Tomorrow.be.” In het rekruteringsbedrijf deed Alexander een pak kennis en ervaring op én leerde hij zijn co-founder Gauthier kennen. “We hebben samen meer dan tien jaar ervaring binnen de traditionele rekruteringsmarkt, hierdoor kennen we de sector door en door en weten we hoe kandidaten te overtuigen zijn.”

Een blitse campagne is fijn, maar het is vooral belangrijk dat sollicitanten de juiste informatie krijgen

Alexander Synhaeve, CEO van Tomorrow.be

USP

Het duo startte met een focus op de online videovacatures. “Alles is meetbaar, waardoor je je campagnes kan optimaliseren en bijsturen waar nodig.” Doorheen de tijd groeiden ze mee met de wensen en noden van hun klanten. “Ons klantenportfolio bestaat uit start-ups, kmo’s en multi-nationals, ongeacht de sector. Vandaag werken we zowel op vacatureniveau (recruitment marketing) als bedrijfsniveau (employer branding). Onze bedrijfsvideo’s, vacaturevideo’s en testimonials worden steeds verspreid via social media, zowel organisch als via advertenties. Steeds met het oogpunt op rekrutering en het aanwerven van talent. We gaan weg van de reclame-insteek, we gaan voluit voor de authentieke en informatieve insteek. Wat ons uniek maakt is dat we kijken door de bril van de kandidaat. Zich inleven in hun leefwereld is heel belangrijk. We gaan in gesprek met huidige medewerkers en HR. Een blitse campagne is fijn, maar het is vooral belangrijk dat de kandidaten de juiste informatie krijgen. Zo liggen de verwachtingen van arbeiders en bedienden bijvoorbeeld helemaal anders. Bovendien bereik je in een campagne al vanaf enkele honderden euro’s duizenden mensen. Iets waar nog te weinig wordt bij stilgestaan vanuit rekrutering.”

Toekomst

De komende jaren wil Tomorrow.be zowel op vlak van dienstverlening als geografisch (blijven) groeien. “Vandaag zijn we vooral bekend in West- en Oost-Vlaanderen. We zouden heel graag over heel Vlaanderen naamsbekendheid krijgen en onze boodschap verder verspreiden om op een alternatieve en innovatieve manier te rekruteren.” De focus op het online aspect blijft Tomorrow.be voorlopig hanteren. “We krijgen vaak de vraag of we onze diensten kunnen doortrekken naar offlinekanalen. Voorlopig ligt de focus enkel op digital, al sluiten we het offlineverhaal in de toekomst niet helemaal uit. Het grootste voordeel van online en digital is de meetbaarheid en transparantie. Daarom kiezen klanten ook steevast voor ons.”

Grootste meevaller 

Een van de grootste meevallers voor Alexander is het vinden van zijn sparringpartner Gauthier. “Sparren met twee is goud waard. Alleen ga je snel piekeren, ik had echt iemand nodig naast mij. De groei van Tomorrow.be is zeker versneld door Gauthier aan boord te hebben. We vullen elkaar perfect aan en versterken elkaars talenten. Een aandachtspunt is wel dat we twee dezelfde profielen zijn. We willen bijvoorbeeld nog meer structuur en procesoptimalisatie in de organisatie krijgen. Niet altijd evident voor twee commerciële profielen zoals wij”, lacht Alexander. 

Gouden tip

“Mensen denken vaak te lang door op een idee. Je mag het niet overdenken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar mijn honger naar ondernemen was te groot om het links te laten liggen. Hoe sneller je de markt betreedt, hoe sneller je feedback krijgt. Je idee is pas daadwerkelijk gevalideerd als je die eerste betalende klant binnenhaalt. Die erkenning van de markt heb je nodig om de bevestiging te krijgen dat je goed bezig bent. Iedereen rondom me die ook de stap gezet heeft, is gelukkiger dan ooit. Niets geeft meer voldoening dan je eigen verhaal schrijven en waarde creëren.”

Jong Voka

“Mijn netwerk vond ik terug bij (Jong) Voka. Het is belangrijk dat jonge, beginnende ondernemers een stem krijgen in het ondernemerslandschap. Zelf zetel ik in de adviesraad van Jong Voka Oost-Vlaanderen. Zo kan ik jonge ondernemers matchen met de juiste personen en als een kwalitatief klankbord dienen. De impact van een sterk netwerk is onbetaalbaar.”

https://www.tomorrow.be/

Foto: zeg hier wat er te zien is

Wil je meer weten over ons startersaanbod?

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Bekijk zeker ook volgende opleidingen

Contactpersoon

Elise Van de Velde

Jong Ondernemen - Info & Advies

OV - Festival van Vlaanderen
Gent Jazz 2024