Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Social distancing: hoe pak je dat aan als bedrijf?
  • 25/03/2020

Social distancing: hoe pak je dat aan als bedrijf?

Iedereen moet zoveel mogelijk afstand houden van anderen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Klinkt eenvoudig. Maar hoe pas je die social distancing nu precies toe als bedrijf? (Onderaan dit artikel kan u posters downloaden die u en uw medewerkers op weg kunnen helpen.)

Om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, legt de overheid bedrijven enkele strikte regels op. De basisregel? Hoe meer afstand je kan verzekeren tussen personen, hoe beter. 


Waar het kan moet er aan telewerk gedaan worden. Voor de functies waar dit niet haalbaar is, moet er op de werkvloer minstens 1,5 meter afstand gehouden worden met andere personen. Dit geldt trouwens ook voor het vervoer dat je als werkgever organiseert.
 

Is afstand houden noch telewerk mogelijk, dan ben je als bedrijf verplicht te sluiten ten zij je volgens de overheid een essentieel bedrijf bent. De meest recente lijst van essentiële bedrijven vind je hier.

Zo pak je het aan

Maar hoe kan je als bedrijf die social distancing nu concreet in de praktijk aanpakken? In grote lijnen zijn er drie opties:

1. Ga digitaal

Zijn er functies waarin medewerkers kunnen telewerken? Dan ben je als werkgever verplicht om dit te organiseren. Bekijk ook of je meetings, opleidingen en ander overleg anders kan aanpakken. Zo zijn er veel digitale mogelijkheden om deze vanop afstand in te richten.

2.    Zorg voor spreiding

Bekijk of je het werk kan spreiden, zodat medewerkers niet allemaal op hetzelfde moment op de werkvloer hoeven te zijn. Is het bovendien mogelijk om pauzes te spreiden? Ook zo creëer je kleinere groepjes, waardoor het voor medewerkers makkelijker is om afstand te houden in pakweg de cafetaria.

3.    Baken af

  • Je ziet het al in winkels, maar ook op de werkvloer kunnen tape, lint of andere markeringen helpen om een afstand van 1,5 meter in acht te houden. Zeker bij in- en uitgangen, waar al snel groepjes kunnen ontstaan, is het nuttig om te bekijken of dit mogelijk is.
  • Waar dat kan, valt het aan te raden om werkruimtes te compartimenteren. Of misschien is het wel haalbaar om ervoor te zorgen dat in elk kantoor of werkplek maar één persoon aan de slag is?
  • Als allerlaatste stap kan het in bepaalde gevallen nodig zijn om een kleine groep medewerkers af te schermen van andere collega’s omdat ze van cruciaal belang zijn voor het bedrijf. Deze verregaande ingreep kan uiteraard enkel in overleg.

De basisregels met betrekking tot hygiëne en preventie blijven uiteraard altijd gelden, en hang je net als de social distancing-maatregelen best uit in het bedrijf. De gouden regel? Handen wassen, zoveel mogelijk. Check en dubbelcheck dan ook dat het voor iedereen mogelijk is om dat te doen.

Handen geven of kussen blijft eveneens uit den boze, ook met externen die het bedrijf binnenkomen. Maar geen nood: een glimlach vanop de nodige afstand werkt even goed. Én is helemaal veilig.

Stevige sancties

Bedrijven die zich niet aan de regels houden, riskeren stevige sancties. “Indien de autoriteiten vaststellen dat de social distancing-maatregelen niet worden nageleefd, wordt de onderneming in eerste instantie een zware boete opgelegd; in geval van niet-naleving na de sanctie zal de onderneming moeten sluiten”, waarschuwt de overheid. 

De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg publiceerde op haar website een checklist  die u kan overlopen in overleg met uw interne preventieadviseur en/of uw externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Cruciale sectoren en essentiële diensten wordt gevraagd om ervoor te zorgen “dat de regels over social distancing in de mate van het mogelijke in acht worden genomen”, luidt het vanuit de overheid. Zij riskeren geen boete of sluiting.

Wat als het niet lukt op 1,5 meter?


Voor sommige beroepen is het evenwel erg moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Niet-essentiële bedrijven zijn dan in principe verplicht om die activiteiten tijdelijk op te schorten. 

Maar ook in essentiële diensten is deze social distancing niet altijd haalbaar. Denk maar aan bijvoorbeeld verpleegkundigen. 

Dan is het zaak om die nauwere contacten toch zoveel mogelijk te proberen beperken, in tijd en in aantal personen. Ook beschermingsmiddelen, zoals maskers, zijn dan een must. 
 

Belangrijk tegen besmetting

Waarom social distancing zo belangrijk is? Het coronavirus verspreidt zich van mens op mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en oppervlakken. 

Het coronavirus overleeft gemiddeld zo’n drie uur op gladde oppervlakken en materialen (zoals deurklinken, leuningen, tafels …). Wie virusdruppeltjes via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken.

Stel uw vraag

Hebt u een dringende of praktische vraag over het coronavirus met betrekking tot uw bedrijf of werknemers? U kan terecht bij:

Antwerpen-Waasland
jill.suetens@voka.be

Brusselse metropool
isabelle.meulemeester@voka.be

Limburg
kenneth.stulens@voka.be

Mechelen-Kempen
astrid.vanbever@voka.be

Oost-Vlaanderen
viavoka@voka.be

Vlaams-Brabant
isabelle.meulemeester@voka.be

West-Vlaanderen
daphne.renier@voka.be

Nationaal
infocorona@voka.be

Lees alle veel gestelde vragen over het coronavirus en impact op uw onderneming

Coronavirus FAQ
VZW - Staples - 409
IMU - Toerisme Vlaams-Brabant
VZW - IMU - FIT
ING
SD  Worx