Het verhaal van Clipido is een schoolvoorbeeld van jong ondernemerschap en de kracht van netwerken. Maak kennis met Maxim Riebus en Michiel Swaanen, twee gedreven studenten die sinds dit voorjaar hun ondernemersdroom realiseren. Zij maakten – en maken nog steeds – dankbaar gebruik van de begeleiding en netwerkopportuniteiten die Voka hen biedt, met het Bryo-traject in een hoofdrol…
Hoe vaak zoek je niet naar een mediabestand dat haast onvindbaar lijkt? Niet omdat je verkeerd zoekt, maar omdat de archivering niet logisch gebeurde. Of omdat iedereen in jouw organisatie een andere werkmethode hanteert. Met Clipido reiken Maxim Riebus en Michiel Swaanen een betaalbare digitale oplossing aan voor een vlot beheer van visuele content, zoals foto’s, video’s en pdf-bestanden.
"Het Bryo-traject is een ideale startplaats voor ondernemers die hun vleugels uitslaan e zakelijke ideeën willen aftoetsen."
“Met onze online tool positioneren we ons in het midden van het spectrum, met enerzijds de gekende toepassingen als Dropbox, WeTransfer en Google Drive, en anderzijds de dure en complexe Digital Asset Management-systemen die enkel grote ondernemingen zich kunnen veroorloven. Dankzij Clipido kunnen kmo’s hun marketingteam uitrusten met een betaalbare en state-of-the-art beheerstool die werkt op basis van artificiële intelligentie. Die AI-gestuurde zoekfunctionaliteit werkt een pak efficiënter dan een klassieke mappenstructuur. Content agencies en marketingafdelingen maken al dankbaar gebruik van onze oplossingen.”
Duidelijke rolverdeling
Bij de start van Clipido dit voorjaar was er een duidelijke rolverdeling tussen Maxim en Michiel. “Als student computerwetenschappen heb ik het platform gebouwd en waak ik vandaag over de technische aspecten”, zegt Michiel. “Maxim focust op de businesszijde, inclusief sales & marketing. Omdat we het ondernemerschap combineren met onze studies, zijn onze agenda’s flink gevuld. Daarom verwelkomden we in oktober onze eerste medewerker, die als developer ons Clipido-platform met nieuwe features zal verrijken.”
Deuren openen
Nog twee personen die een belangrijke rol spelen in dit ondernemingsverhaal, zijn Frederik Knaepen en Jesse Claes, zaakvoerders van Medialife. Michiel licht toe: “Frederik en Jesse zijn belangrijke schakels in ons kleine team, als mede-investeerders én als facilitators in het smeden van nieuwe netwerkcontacten en samenwerkingsmogelijkheden. Ik ontmoette Frederik toen ik in 2022 deelnam aan de Jong Voka Gen Z Award. Naast een goede klik was er ook het gezamenlijke geloof om van ons bedrijf op termijn een internationale speler te maken op het vlak van contentmanagement voor kmo’s. Frederik en Jesse zijn voor ons de ideale personen om nieuwe deuren te openen.”
Gezonde groeiambities
Het ondernemersduo heeft dus gezonde groeiambities, maar wil toch niet te snel van stapel lopen in de uitbouw van Clipido. “Momenteel bouwen we onze huidige investeringsronde verder uit, met focus op LRM, subsidies en startup accelerator”, aldus Maxim. “We streven ernaar om van Clipido dé referentie in contentmanagement te maken. En uiteraard boordevol slimme technologieën, zoals AI voor het snel terugvinden van je bestanden.”
Voka StartUp inspireert
Het Bryo-traject van Voka zorgt alleszins voor extra inspiratie. “Mijn deelname aan Bryo Student StandUp was een eerste springplank om ons bedrijf in de kijker te zetten”, geeft Michiel aan. “We zijn Voka erg dankbaar dat we via Bryo zowel verrijkende contacten als boeiende inhoudelijke kennis hebben kunnen verwerven. Zonder dit traject zou ons parcours een pak moeizamer verlopen zijn.”