Smurfit Kappa is een internationale leverancier van paper-based verpakkingen en displays. Het bedrijf tilt de kwaliteit van jouw verpakkingen naar een hoger niveau én denkt proactief en oplossingsgericht met je mee. “Als klant bij Smurfit Kappa pluk je de vruchten van onze wereldwijde expertise”, zegt Stijn Hoozemans, Supply Chain Director bij Smurfit Kappa in Turnhout. “Maar we bieden deze wel aan met de service en warmte van een lokaal familiebedrijf.”
Smurfit Kappa is wereldwijd een toonaangevende speler op de markt van golfkartonnen verpakkingen. Het bedrijf is actief in 36 landen op drie continenten, telt 46.000 medewerkers verspreid over 370 locaties en levert producten en diensten aan meer dan
64.000 klanten. “In Turnhout kennen we een zeer lange historie”, vertelt Stijn Hoozemans. “We zijn er 115 jaar
geleden gestart als klein familiebedrijf La Belgica. En we mogen dan ondertussen wel al vele jaren deel uitmaken van
het internationale Smurfit Kappa, dat familiale karakter is meer dan overeind gebleven. De 330 medewerkers in Turnhout hebben een zeer sterke band met het bedrijf én de regio. We hebben een zeer laag verloop van personeel en onze commerciële mensen staan nog steeds dicht bij de klanten. Hierdoor kennen ze de noden van de klant, begrijpen ze de uitdagingen en kunnen we als leverancier veel meer doen dan enkel maar verpakkingen leveren.
Five Easies
Bij Smurfit Kappa Turnhout ontwikkelen en produceren ze secundaire en tertiaire paper-based verpakkingen. “Onze verpakkingen hebben in de eerste plaats een beschermende functie”, legt Stijn Hoozemans uit. “De producten van onze klanten moeten op een veilige en efficiënte manier hun
bestemming bereiken. Dit doen we door een op maat gemaakte verpakking.
Maar onze service gaat vandaag heel wat verder dan het verpakken alleen. Verpakkingen spelen – gezien 82% van de aankoopbeslissingen in de winkel gebeuren - een steeds belangrijkere rol in de marketingstrategie van een product. We bieden dan ook graag onze expertise aan en denken proactief mee over het juiste ontwerp van de verpakking en de perfecte bedrukking. Daarom werken we met de ‘Five Easies’. Je moet onze verpakkingen makkelijk herkennen, makkelijk kunnen openen, makkelijk op een winkelrek kunnen plaatsen, consumenten moeten ze makkelijk kunnen pakken en dragen
en ten slotte moeten ze makkelijk opruimbaar of recycleerbaar zijn."
We creëren meerwaarde dankzij onze verpakkingen én onze expertise
Duurzaam
En dat laatste aspect is zeer belangrijk, aangezien duurzaamheid een steeds grotere impact heeft op ieder businessmodel. “Meer dan 80% van de papiervezels die we gebruiken om ons karton te produceren is gerecycleerd”, zegt Stijn Hoozemans. “En in Turnhout werken we voor 100% met FSC- gecertificeerde vezels. Dat betekent dat het volledig aantoonbaar is dat de vezels een duurzame afkomst hebben. Daarnaast focussen we ook permanent op de kwaliteit van ons papier en karton. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld papiersoorten die sterker zijn met minder grammage, waardoor er minder materiaal in een verpakking verwerkt moet worden. En met onze ‘Paper to Box™’-technologie selecteren we steeds de meest geschikte papiersamenstelling om aan de vereiste verpakkingsprestaties te voldoen. Hierdoor gaat een klant geen verpakkingen gebruiken die te zwaar of te groot zijn voor zijn product. We besparen zo materiaal, maar de klant ziet de kosten ook dalen.”
Security of supply
De ‘Paper to Box™'-technologie is niet de enige manier waarmee Smurfit Kappa het verschil maakt. “We willen meebouwen aan het succes van onze klanten”, licht Stijn Hoozemans toe. “Dit doen we door meerwaarde te creëren, zowel met onze producten, als in de processen. Onze designers en technische accountmanagers kijken samen met de klant naar de uitdagingen. Ze hebben tools ter beschikking om afhankelijk van de situatie oplossingen aan te bieden. Met behulp van onze ‘PackExpert’ simuleren ze de hele supply chain van de klant om te berekenen hoe sterk een verpakking moet zijn. Met ‘Paper to Box™’ – waar we het eerder al over hadden – kiezen ze vervolgens de perfecte kwaliteit van karton. Maar wanneer iemand bijvoorbeeld wil weten hoe zijn product er in een Spaanse lokale supermarkt uitziet, dan visualiseren we met onze ‘ShelfViewer’ en ‘StoreVisualiser’ deze situatie in ons Experience Center in Oosterhout (NL).” Daarnaast investeert Smurfit Kappa voortdurend in de security of supply. “De coronacrisis heeft ons op dat gebied stevig gechallenged”, besluit Stijn Hoozemans. “De vraag nam door de stijgende consumptie tijdens de pandemie enorm toe, terwijl de capaciteit best wel onder druk kwam te staan. Maar als geïntegreerde speler met eigen papierfabrieken, konden we onze papieraanvoer op peil houden en onze klanten blijven servicen. Daarnaast werken we natuurlijk ook in het netwerk van Smurfit Kappa met bedrijven waarbinnen we capaciteit met andere productielocaties kunnen uitwisselen.”
Benieuwd wat Smurfit Kappa voor jouw bedrijf kan betekenen? Bezoek dan zeker de website of neem contact op.
Lees meer

Scents uit Lier zet geurmarketing in België op de kaart
Van Tomorrowland naar Brussels Airport en van Puissance Jumping Mechelen naar kleine en grote winkels doorheen ons land. Scents zet geurmarketing in België op de kaart. Maar wat is geurmarketing juist en wat zijn de do’s en don’ts? Patrick Castelain, eigenaar van Scents uit Lier, legt je alles in geuren en… meer geuren uit.

Wie wil groeien heeft een goede strategie nodig
Vlegel Technology is volop bezig met de transitie van start-up naar scale-up. In drie jaar groeide het bedrijf naar een omzet van meer dan €500.000 en zeven medewerkers. En de ambitie blijft groot.
Ook financiële afdelingen ontsnappen niet aan de digitale transformatie
Onze maatschappij en economie digitaliseren steeds meer, dat is een evolutie waar we gewoonweg niet meer omheen kunnen.

Flamingo Pet Products ziet de toekomst roze
De internationale groothandel in accessoires en snacks voor huisdieren Flamingo Pet Products viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag.