Sinds 2021 oogt het duurzaamheidsplaatje steeds scherper bij smartphoto group, de internationale en beursgenoteerde e-commercespeler uit Wetteren. Dat resulteerde in minder verpakkingsafval, minder transport van lucht, meer milieuvriendelijke en herbruikbare producten én nog meer focus op mens en welzijn. Een groepsportret met ‘groen’ als achtergrondkleur.
IT-projectmanager Kelly Haentjens, die ook deel uitmaakt van het sustainability team van smartphoto, en cfo Jonas Persyn in het magazijn in Vantegem, waar op jaarbasis zo’n 900.000 vaste dozen worden verstuurd.
Tekst Sam De Kegel – foto Nathalie Dolmans
Mijn dochters maken er gretig gebruik van om verjaardagen en vakanties te vereeuwigen: van smartphoto-fotoboeken over een gepersonaliseerde mok tot een creatieve jaarkalender. “Dat is meteen ook onze missie en holy grail”, lacht cfo Jonas Persyn. “Jonge mama’s en families via slimme en eenvoudige websites helpen en motiveren om betaalbare gepersonaliseerde producten (ruim 500, red.) van hoge kwaliteit te creëren.”
Duurzaamheid is teamwerk
Zeker in deze tijden van digitalisering beseffen we misschien nog meer de waarde van een tastbaar, persoonlijk (foto)product dat je krijgt of deelt. Maar al die producten moeten ook gemaakt en getransporteerd worden, en dat heeft een impact. “Daarom proberen we sinds begin 2021 nog meer dan vroeger op drie domeinen te werken: afval- &grondstoffenbeheer, milieu & omgeving en mens & welzijn”, vertelt Jonas die geflankeerd wordt door Kelly Haentjens. Deze IT-projectmanager maakt deel uit van het sustainability team van Smartphoto, dat werd opgericht begin 2021. “De teamleden komen uit alle afdelingen van ons bedrijf, waardoor je duurzaamheid vanuit vele invalshoeken kan bekijken. Sindsdien hebben we al heel veel kleine en grotere projecten uitgevoerd.”
Sinds 2022 is duurzaamheid ook een vast agendapunt op elke raad van bestuur. “Vanaf 2025 moeten we voldoen aan de nieuwe CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)-rapporteringen vanuit Europa”, weet Jonas. “Elke uit de kluiten gewassen kmo zal trouwens aan die duurzaamheidsrapportering moeten voldoen. Wij willen niet wachten tot 2025 om ons huiswerk klaar te hebben. Ook banken kijken steeds meer hoe duurzaam je opereert, en stemmen daar hun tarieven op af."
Geen lucht versturen
Van duurzame productontwikkeling over slim verpakken tot de reductie van papier- en kartonverbruik: soms is het ‘laaghangend fruit’ plukklaar. “Vroeger konden we acht standaard kaartjes snijden uit een vel papier, door een betere positionering zijn dat er nu negen. Zo besparen we heel wat op papierafval en -verbruik (168.000 vellen per jaar, red.).”
Ook hoe en waar je producten en ingrediënten sourcet, heeft veel impact. “Onze houtblokjes waar je een foto kan in plaatsen, gingen vroeger naar Azië om te bewerken, nu doen we dat in een Belgisch maatwerkbedrijf zonder een noemenswaardige kostenstijging. De eindassemblage van al onze producten gebeurt trouwens hier.”
Smartphoto verstuurt via zijn twee sites in Wetteren (hoofdzetel in Kwatrecht en tweede site in Vantegem-bedrijvenzone) circa 2,5 miljoen pakketten op jaarbasis, zowel in enveloppen als dozen. Alle verpakkingen zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd karton, net als de gebruikte papiersoorten. Het FCS-keurmerk garandeert een verantwoorde herkomst uit duurzaam beheerde bossen en/of recyclage. “Hier, in Vantegem, versturen we ruim 900.000 vaste dozen. Kelly: “Vroeger was de verpakking vaak niet efficiënt en werd er te veel lucht verzonden. In 2021 investeerden we daarom in een verpakkingslijn waarmee we artikelen kunnen verpakken in dozen met variabele afmetingen in de hoogte. Afhankelijk van de inhoud en hoogte wordt de doos op maat geplooid, zodat we veel minder lucht versturen en er ook minder transport plaatsvindt.”
(lees verder onder de foto)
CO2-neutraal verzenden
Ook de vermindering van de CO2-voetafdruk van de verzending is een topprioriteit nu. Die verzending van pakketten is gebaseerd op twee delen: transport van de productiesite Wetteren naar het distributiecentrum (linehaul) en transport van het distributiecentrum naar de eindconsument (last mile). “In 2021 werd 16% van onze pakketten CO2-neutraal verzonden, in 2022 reeds 68% en vorig jaar 95% (linehaul én last mile)”, vertelt Jonas fier. “Daarvoor gaan we in zee met partners die de eindklant de mogelijkheid bieden om een pakketje iets later te ontvangen of om enkele pakketjes samen te bundelen. Wie z’n pakje zo snel mogelijk wil krijgen, betaalt nu iets meer, gemiddeld kiest 15% voor die optie.” Kelly: “Heel wat consumenten geven ons trouwens als feedback dat ze gerust een paar dagen langer willen wachten zolang hun pakjes samen verstuurd worden.”
Op vlak van energieverbruik staat Smartphoto ook al ver. In 2021 installeerde het e-commercebedrijf voor bijna 500 kWp zonnepanelen in de productievestiging in Vantegem (Wetteren). Die zijn sinds december 2022 operationeel. Ook de car policy wijzigde drastisch. De bedrijfswagens die sinds 2022 werden besteld, zijn allemaal hybride of elektrisch. Het bedrijf beschikt over 10 dubbele laadpalen, dus 20 oplaadpunten. “We volgen het energieverbruik van onze machines en kantoren nu ook nauwgezet op, ook al zijn we geen grootverbruikers. Maar door instellingen van machines aan te passen op zaterdag, wanneer er geen productie is, of via slimme thermostaatknoppen, kan je al heel wat besparen.”
Van veganistische workshops tot slaapcoaching
Hoe zorg je ervoor dat je eigen medewerkers zo gezond en veilig mogelijk hun werkdag kunnen doorbrengen: ook dat is duurzaamheid. Van persoonlijke beschermingsmiddelen over ergonomische werkplekken tot een streng beleid rond het gebruik van gevaarlijke chemicaliën, er zijn heel veel maatregelen die de gezondheid van de werknemers positief kunnen beïnvloeden.
Kelly: “De eerste grote stap was een duurzaamheidsteam oprichten, nu willen we nog meer alle werknemers betrekken. Zo organiseren we workshops met een duurzaam thema voor onze medewerkers. Een leverancier vertelt dan bijvoorbeeld hoe hij in Zweden aan duurzaam bosbeheer doet. Maar we tonen evengoed onze medewerkers hoe ze gezonder kunnen eten, slapen of hun werkgebonden stress verminderen. Zo organiseerden we al veganistische workshops of voorzien we ook vegetarische en veganistische alternatieven tijdens bedrijfsevenementen. Onze werknemers mogen jaarlijks ook een nieuwjaarscadeau kiezen en dat kan ook een goed of duurzaam doel zijn om aan te doneren. Zo gingen we in zee met een partner die zeegrasweides in Schotland wil herstellen en onderhouden.”
Leiding leren geven
Naast de ad hoc workshops willen ze bij smartphoto ook structureel meer opleidingen aanbieden in alle werkgerelateerde domeinen. Jonas: “Mensen die een team leiden of dat in de toekomst gaan doen, volgden vorig jaar een opleiding van zeven dagen; iedereen was daar heel enthousiast over. Hoe je het draait of keert, als je leidinggevenden het goed doen, zie je dat in de bedrijfsresultaten. Meer dan ooit zijn people skills belangrijk, en vandaag zijn die anders dan vroeger. Privé-werkbalans is heel belangrijk voor jonge werknemers, ook daar moet je op inspelen. We streven echt een menselijke aanpak na. Daarom ondersteunen we trouwens ook een aantal lokale organisaties die zich inzetten voor kwetsbare personen, zoals vzw Samen BergOop. Eigenlijk zouden we daarover – en bij uitbreiding over alle duurzame initiatieven – wat meer mogen communiceren naar de buitenwereld; soms worstelen we daar nog mee omdat we niet willen overkomen als green washers.”
“Zeker in ons productaanbod is er nog veel mogelijk. Zo bekijken we of willenwe onze fotoboeken op gerecycleerd papier kunnen aanbieden in de toekomst. We willen ook steeds meer onze ‘bubbelfolie’ ter bescherming van onze fotoboeken vervangen door kartonnen alternatieven. De kwaliteit van je product mag er echter nooit onder lijden. We focussen nu onder andere op de zogenaamde ‘dubbele materialiteit’ (de impact van het bedrijf op mens en milieu (impactmaterialiteit) en de impact van duurzaamheidsthema’s op de cashflow en de waarde van het bedrijf (financiële materialiteit, red.), bevragen al onze stakeholders en formuleren nieuwe kpi’s. Maar dé allergrootste uitdaging is om elke werknemer zijn job zo duurzaam mogelijk te laten uitvoeren en daarover zelf slim te laten nadenken.”
“We hebben al mooie resultaten behaald, maar we kunnen nog zoveel meer doen”, besluiten Jonas en Kelly in koor. Aan groene ambitie geen gebrek, dus.
In het zadel
Sinds 2023 biedt smartphoto Group fietsleasing aan. “Ruim 25 werknemers gingen daar al op in. In de zomer staan de nieuwe fietsenstallingen vol, nu iets minder”, lacht Kelly. “Daarnaast hebben we ook douches, omkleedruimtes en lockers waar je je fietsbatterij kan opladen. Vorig jaar organiseerden we ook voor het eerst een fietsdag, inclusief goodiebag en ontbijt.”
“VCDOD houdt ons wakker”
Sinds 2021 neemt Smartphoto deel aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). En dat heeft zo zijn voordelen. Jonas: “Via een aantal gerichte acties word je nauw opgevolgd. Een externe partij houdt je dus wakker. Via dit lerend netwerken ontmoeten we ook andere bedrijven waar je veel van opsteekt, zoals rond duurzaamheidsrapportering.”
Ook interesse? Neem een kijkje op onze website.