Skip to main content

Smaakvoerder jaagt droom na

  • 01/10/2021

Maak kennis met zelfverklaard ‘smaakvoerder’ Birger Vanacker. Hoewel je in zijn Flavor Shop in Gooik terecht kan voor voedingswaar van over de hele wereld, moeten ondernemers het volgens hem niet te ver gaan zoeken. ‘Jaag je droom na en durf springen’, luidt zijn devies. Toch haalde hij zijn inspiratie over de landsgrenzen heen. Een bezoek aan een kruidenwinkeltje in Zuid-Frankrijk maakte een niet te versmaden ondernemingsdrift in hem wakker. Zo verviel de grens tussen droom en daad en ondernam hij zijn eerste stappen als ondernemer.

Tekst en foto’s: Michiel Bronckaerts

De ontstaansgeschiedenis van Flavor Shop leest als een sprookje. Op vakantie in Avignon ontdekken dat je wil ondernemen en vervolgens die droom ook succesvol waarmaken. Toch is enige realiteitszin Birger Vanacker, zaakvoerder bij Flavor Shop, niet vreemd. Toen hij in 2013 zijn onderneming startte met een schamele €4.700 euro wist hij: dit wordt alles of niks. “Al ons spaargeld was op, want we hadden pas gebouwd. Toch wilde ik het erop wagen. Het overige geld dat ik nadien wist te verzamelen - net geen €5.000 - investeerde ik integraal in mijn onderneming. Mocht het mislukken, hetzij zo, maar dan had ik het tenminste geprobeerd. Daar zou ik me ook bij kunnen neerleggen”, vertelt Birger. 

Tastbare ervaring

Eind augustus 2013 ziet Flavor Shop het levenslicht in de vorm van een webshop waar je terecht kan voor een select gamma aan oliën en kruiden. Door zijn full time job als marketing manager is een fysieke winkel uitbaten niet mogelijk. De onderneming start stroef en ondanks enkele charmeoffensieven via sociale media blijft een constante stroom aan bestelling uit. “Toen de verkoop niet liep zoals verwacht, besloten we om zelf onze producten aan de man te brengen onder meer via beurzen en occasionele opendeurdagen die we thuis organiseerden. Ik zat met een grote stock én een houdbaarheidsdatum. Doordat klanten de producten zagen en konden proeven, ontstond er een tastbare ervaring en die aanpak had succes. We ontvingen tal van positieve reacties wat ons alsmaar meer motiveerde om te blijven doorgaan.”

flavor

Constante evolutie 

Flavor Shop bleef evolueren en Birger experimenteerde met verschillende formats. Hij stalde de producten tijdelijk uit bij zich thuis en verhuisde doorheen de jaren naar alsmaar grotere handelspanden. Nadien verhuisde Flavor Shop naar Gooik aan de Edingsesteenweg waar ze vandaag nog steeds zijn gevestigd. “Door onze constante evolutie bleven we nieuwe klanten aantrekken en enige notoriteit genereren. Toen moest ik opnieuw een keuze maken”, vertelt hij. “In 2015 heb ik mijn goed betaalde job aan de kant geschoven om me volledig te concentreren op Flavor Shop. Sindsdien zijn we het nog professioneler gaan aanpakken om onze marketing te optimaliseren en het concept nog meer te finetunen.”

Bètaversie

Intussen biedt Flavor shop meer dan vierduizend verschillende producten aan, gaande van kruiden, specerijen, oliën, thee, koffie, zoetigheden en alcoholische dranken. Hun gemeenschappelijke deler: je zal ze zelden vinden bij traditionele retailers. Desondanks blijft Birger op zoek gaan naar nieuwe invalshoeken om in te spelen op de noden van zijn klanten. Met Flavor Gifts startte hij bijvoorbeeld een tweede onderneming specifiek gericht op cadeau- en bedrijfspakketten. 

“Een deel van het assortiment wordt bepaald door constant in kaart te brengen wat mijn klanten willen. Als iemand in de winkel een aantrekkelijk idee voorstelt, probeer ik uit. Dat heeft niet altijd succes, maar ik ben van mening dat je het wel moet proberen. In dat opzicht vind ik volgende tip die ik haalde bij Google geweldig: wacht niet af, maar start met je ‘bètaversie’, want de ultieme ‘alfaversie’ komt er toch nooit aangezien je eindeloos kan blijven verbeteren en aanpassen. Met een eerste versie heb je tenminste een basis.” 

birger

Wacht niet af, maar start met de 'bètaversie' van je product of dienst. De ultieme 'alfaversie' komt er toch niet, je kunt immers alles blijven verbeteren.

Birger Vanacker, smaakvoerder bij Flavor Shop

Lokale bubbel doorprikken

In het najaar rondt Birger zijn Accelerotraject af bij Voka Vlaams-Brabant. Hij leerde er om het grootser aan te pakken. “Het is leuk om andere ondernemers in een gelijkaardige situatie te ontmoeten en horen hoe zij de zaken aanpakken. Zonder Accelero had ik me waarschijnlijk beperkt tot mijn kleine, lokale bubbel. Verhalen van grotere onderneming weten altijd te inspireren, ongeacht de sector. Je kan er steeds ideeën uit halen en ze vervolgens toepassen op je eigen situatie”, meent Birger. Ondertussen schrijft hij dagelijks verder aan zijn eigen ondernemersverhaal. Met Flavor Shop en Flavor Gifts oogt de toekomst veelbelovend en heeft hij plannen om zijn concept te introduceren bij onze Noorderburen. Wat een droom, lef en zo’n 4,700 euro allemaal niet teweeg kunnen brengen.

Contactpersoon

Kris Beterams

Coördinator Business Model Innovation Alliance

Proximus

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad