Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Slim besturen voor sterkere familiebedrijven

Slim besturen voor sterkere familiebedrijven

  • 01/09/2023

Hoe kan je als adviseur of bestuurder relevant blijven in een steeds veranderende wereld? Best practices voor familiebedrijven en multinationals komen aan bod tijdens het Good Governance-netwerk en -initiatief van Voka – KvK Limburg. Je kan een boeiende ervaringsuitwisseling en kennisoverdracht verwachten in een ongedwongen, discrete sfeer.

Sterkere ondernemingen door sterkere adviseurs en bestuurders

In tijden van arbeidskrapte en dure personeelskosten veranderen bedrijven best het geweer van schouder. “Door sterke externe adviseurs op te nemen in hun raad van advies of raad van bestuur, kunnen bedrijven zich veel sterker maken”, zegt expert Bart Vleugels, die deel uitmaakt van de netwerkgroep Good Governance bij Voka – KvK Limburg. Wat kunnen bedrijven ervan leren?

Bart Vleugels, ingenieur van opleiding, werkte 18 jaar in de privésector, bij zowel grote multinationals als familiebedrijven. “Ik richtte me hierbij op arbeidsanalyse met projecten rond continu verbeteren”, vertelt hij. In het jargon gaat het dan om projecten rond concepten als Lean of Six Sigma. Doorgaans behandelde Vleugels verbeterprojecten in een productie-omgeving. 

Op welk vlak werd er zoal verbeterd? “Vaak ging het om meer produceren met hetzelfde aantal werknemers of om een betere leverbetrouwbaarheid door de afgewerkte goederen sneller bij de klant te krijgen”, klinkt het. 
Sinds een jaar of vijf heeft Vleugels zijn eigen vennootschap en adviseert hij bedrijven hierover. “Tegenwoordig ben ik meer en meer werkzaam voor familiebedrijven, maar in het begin waren het vooral multinationals. Zo hielp ik een farmabedrijf om zijn productie voor het covidvaccin op te schalen van 1 batch op 2 weken tot 3 batches per week. Waardoor het zijn productie dus met factor zes opvoerde.”
 

Bart Vleugels, Stanwick
Bart Vleugels, Stanwick


Waarin verbeteren?

Als het gaat om efficiënter werken of produceren, wat maakt dan het verschil? “Veel efficiëntie kan al bereikt worden met betere communicatie. Als mensen en teams elkaar daarin beter vinden, kunnen ze al een slag slaan”, stelt Vleugels. “Een andere drijfveer zit in het gebruik van data. Door de aanwezige data om te zetten in informatie kunnen pijnpunten worden ontdekt: waar zitten bijvoorbeeld de vertragende factoren?”, illustreert hij.

Zelf is Bart Vleugels ook adviseur voor familiebedrijven en erkend bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken. “Ook daarin blijkt het belang van communicatie om bijvoorbeeld conflicten met leveranciers in alle openheid en vertrouwen op te lossen”, klinkt het. 

Voka-netwerk

Via Jean Paul Van Kerkhoven, stichtend lid van de stuurgroep Good Governance en eveneens erkend bemiddelaar, kwam Bart Vleugels in contact met het Good Governance-netwerk en -initiatief van Voka – KvK Limburg. “De deelnemers in dit netwerk geloven dat sterkere adviseurs (binnen een raad van advies) en bestuurders voor sterkere (familiale) ondernemingen zorgen”, stelt hij. “Veel bedrijven zitten vast in de routine van het dagelijkse werk. Met externen in hun raad van advies of raad van bestuur worden ze uitgenodigd om op afstand te kijken naar hun bedrijf. Dat werkt voor ondernemers vaak verhelderend.” 

Hoe sterker de adviseur, hoe meer het bedrijf over zichzelf leert, oppert Vleugels. “Binnen ons netwerk willen we daarom elkaar als adviseurs versterken. Dit doen we door ervaringen en inzichten uit te wisselen”, vertelt hij.

Het Netwerk Good Governance komt ongeveer 5 keer per jaar samen, telkens rond diverse thema’s. Van de selectie en onboarding van bestuurders tot het maken van plannen en veranderingen in de praktijk. “Als ondernemer en bestuurder is het namelijk ook kwestie om niet zozeer in je bedrijf maar ook zeker aan je bedrijf te werken, met zicht op de toekomst.”

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie