Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ShowTex haalt zelfs Guinness Book of Records met zijn doeken

ShowTex haalt zelfs Guinness Book of Records met zijn doeken

  • 30/01/2023

Waar is dat feestje? Voor ShowTex wordt het zalig knallen dit jaar. De wereldspeler in brandwerend textiel uit Burcht viert zijn 40-jarig bestaan. De komende twaalf maanden mikt ShowTex ook op een stevige return on investment in Noord-Amerika. ‘Onze trans-Atlantische uitbreiding gaat hand in hand met duurzaamheid en ecologie’, zegt managing director Filip Van den Eede.

Beter een vette vis in een nichesector, dan een magere speler in een breed, competitief veld. Dat adagium gaat op voor ShowTex in het Waasland, wereldwijd leider in het bedenken, produceren en installeren van, onder meer, de meest innovatieve vlamwerende podiumdoeken. Met kantoren in alle werelddelen: van Hongkong tot Barcelona en New York. In totaal stelt het bedrijf bijna 500 vakmensen te werk, waaronder interne ingenieurs, installateurs, naaisters en projectmanagers. ‘Ik kon het onlangs weer niet laten tijdens een museumbezoek in Londen’, bekent Filip Van den Eede. ‘Zonder er bij na te denken, greep ik een zwaar gordijn vast in de expozaal en bekeek ik het label. Was het van ons?’ Diezelfde passie maakt zich meester van de managing director wanneer hij in zijn vrije tijd naar concerten of voorstellingen gaat. Wanneer het textiel niet van ShowTex blijkt, dan grijpt hij naar zijn mobiele telefoon en informeert hij een van de lokale ShowTexverkopers. ‘Ik geloof in ons bedrijf’, zegt hij. ‘We hebben weer groeiperspectieven.’

Van dip naar groei

Hoewel ShowTex vol vertrouwen naar de toekomst kijkt, zijn de moeilijke coronajaren nog niet helemaal vergeten. ‘Binnen Europa hebben we behoorlijk wat omzetverlies geleden’, stelt Filip Van den Eede. ‘Net voor de crisis zaten we in een groeifase. In 2018-2019 haalden we een omzet van 21 miljoen euro. In 2019-2020, met de eerste drie coronamaanden, viel dat terug naar 17,8 miljoen euro. En plots stond de wereld helemaal stil: in 2020-2021 namen we een diepe duik, met een omzet van nauwelijks 12,6 miljoen euro. Een significant verlies.’ Omdat de cultuursector als grootste afnemer van de producten van ShowTex in een kunstmatige coma was gebracht door de wereldwijde lockdowns, moest het bedrijf creatief zijn. ‘We hebben het een en ander uitgeprobeerd’, zegt de managing
director. ‘De productie van mondmaskers en tussenwanden bijvoorbeeld.’

Maar die switch rendeerde nauwelijks. ‘Noodgedwongen moesten we een aantal mensen laten gaan, ook uitzendkrachten. Zij sneuvelden het eerst op het veld. Ook de filialen in Hongkong en Shanghai gingen op slot door het zero-Covid-19-beleid ginds. We maken nu al drie jaar minder business in China.’ In die crisisperiode kwam het goede nieuws uit het Midden-Oosten. ‘Want ShowTex Middle East kon bijna alle paviljoenen voor de 35ste wereldexpo in Dubai inkleden. Die was aanvankelijk gepland in mei 2020 en werd uitgesteld tot oktober 2021.’

Lichtfestival Saoedi-Arabië

Na de twee grimmige Covid-jaren barstte de ondernemingszin gelukkig weer helemaal los. Klanten wilden weer investeren, bewegen, winst genereren. ‘In 2022 stonden onze klanten te trappelen om de schade van de afgelopen jaren in te halen’, legt Filip Van den Eede uit. ‘Vooral de bedrijven achter de modeshows in Parijs en New York waren klaar om alles weer op te starten.’

Ook pretparken zoals de Efteling en Plopsaland gingen weer volop investeren en uitbreiden, waardoor de aanvragen binnenstroomden. Dat resulteerde in een omzet van 20,3 miljoen euro postcorona. Maar dé kers op de taart van het verrijzenisjaar 2022 was zonder twijfel een vermelding in het Guinness Book of Records dankzij een van de paradepaardjes van ShowTex: de Cielorama (foto ShowTex), een gigantisch innovatief projectiescherm. ‘Onze Cielorama van 2.000 vierkante meter werd tijdens het licht- en kunstfestival in de Saoedische hoofdstad Riyadh opgespannen op een van de hoogste torens van het land’, zegt de managing director trots. ‘Het was het hoogste projectie-oppervlak voor hologrammen ooit.’

Cielorama ShowTex

‘Onze Cielorama is tijdens het licht- en kunstfestival in de Saoedische hoofdstad Riyadh opgespannen op een van de hoogste torens van het land. Het was het hoogste projectie-oppervlak voor hologrammen ooit.’

Belangrijk jaar in Noord-Amerika

Aan de horizon lonkt nu de Noord-Amerikaanse markt. Dit is het jaar van de waarheid, want ShowTex heeft er een pak geld geïnvesteerd. ‘Het wordt erop of eronder’, weet Filip Van den Eede. ‘De voorbije jaren hebben we maar liefst 3 miljoen euro gestoken in het ontwikkelen van onze markt in Noord-Amerika. Daar zagen we tot op heden nauwelijks return van. Dat moet nu wel gaan gebeuren, want het is een gigantisch continent met voor ons veel lopende kosten.’

Net voor de pandemie lanceerde het textielbedrijf een nieuwe vestiging in het Canadese Montreal. Filip Van den Eede: ‘We hadden net onze eerste mensen aangeworven, onder meer in de nieuwe naaiateliers.’ ShowTex pompte ook geld in nieuwe verkoopkantoren in New York en Los Angeles. Allemaal investeringen uit 2020. ‘In Amerika waren er geen steunmaatregelen voor ons. We hebben toen serieus uit onze reserves moeten putten.’ Maar er is ook onverdeeld goed nieuws dit
jaar, waarin het unieke textielbedrijf letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes wordt gezet. ‘Want we vieren ons 40-jarig bestaan’, zegt de managing director. ‘Het wordt een tof feestjaar. Om alle activiteiten in goede banen te leiden, hebben we een feestcomité opgericht. Bedoeling is om alle collega’s én familieleden in ons feestjaar te betrekken.’

Fleecedekentjes

Toch hangen er ook nu weer wat onweerswolkjes aan de net opgehelderde hemel. Zo zorgt de loonindexering voor financiële kopzorgen. Filip Van den Eede: ‘Natuurlijk voelen wij dat. De grootste paritaire comités kenden een loonindexering van meer dan 10 %. We kunnen die inflatie moeilijk helemaal doorrekenen aan onze klanten.’ Voeg daarbij de stijgende energieprijzen. Dat merkt het bedrijf bij zijn toeleveranciers. ‘Sommige productielijnen zijn gestopt omwille van de hoge energieprijzen voor onze grondstoffen’, legt de managing director uit. ‘Voor sommige producten hebben we alternatieven voor onze klanten. Maar andere items blijven simpelweg niet leverbaar.’ Of ze zelf de vinger op de knip houden voor het eigen energieverbruik? ‘We hebben onze verwarming niet lager gezet’, klinkt
het. ‘De thermostaat staat nog steeds op 21 graden Celsius. Maar het voelt frisser aan. In dit gebouw in Burcht werkt ons personeel in open bureaus waar geregeld wordt verlucht. De mensen hebben het daardoor snel frisjes.’ In de Wase hoofdzetel kregen alle 90 ShowTex-werknemers daarom een fleecedeken en een hoodie cadeau. Qua elektriciteitsverbruik zit het wel snor: enkele jaren geleden werden op de daken zonnepanelen geïnstalleerd. En dat rendeert. ‘In zonnige periodes zitten we zelfs met een overschot aan elektriciteit’, zegt de managing director.

Werken aan recyclage

Duurzaamheid en ecologie blijven volgens Filip Van den Eede de trends voor de toekomst. ShowTex zet hier al geruime tijd op in bij het eigen productieproces, want
de textielindustrie is erg vervuilend. ‘Onze textielproducten zijn helaas moeilijk te recycleren’, verduidelijkt hij. ‘Want het zijn gigantisch grote gordijnen, met randafwerking en verzwaring in de zoom.’ Voor recyclageprocessen kijkt het bedrijf daarom naar het garen van de stoffen. ‘We onderzoeken of we kunnen overschakelen naar gerecycleerd garen. We bekijken ook of we oude gordijnen uit de culturele sector kunnen terugnemen en hergebruiken. Geregeld slaan ShowTex-kantoren de handen in elkaar om stofresten om te toveren tot nuttige gebruiksvoorwerpen, zoals draagtassen of pennenzakken. Ook vangen we regenwater op om het totale waterverbruik te verlagen. We zijn ook kritisch naar onze toeleveranciers en hun ecologische motivatie.’

ShowTex in ondernemersmagazine van Voka Antwerpen-Waasland

Weer vacatures

Door het internationale karakter van ShowTex kan managing director Van den Eede de groeikansen voor zijn bedrijf in België goed inschatten. ‘De Belgische
banken mogen iets flexibeler zijn’, vindt hij. ‘We zijn een groeibedrijf. Maar we merken dat de financiële instellingen veel terughoudender zijn dan enkele jaren geleden. Ze hebben minder vertrouwen in de klanten; alles moet gestaafd worden.’ Voor onze overheden heeft hij geen negatieve evaluatie, integendeel. Filip Van den Eede: ‘In ons landje wordt veel geklaagd en gezeurd over de overheid. Maar ik vond de maatregelen rond tijdelijke werkloosheid tijdens de crisisjaren wel knap. Ik vergelijk het met de situatie in Nederland, Spanje en Polen. Geloof me: het loopt hier prima voor bedrijven.’ Dat optimisme vertaalt zich alvast in een aantal vacatures. ShowTex zoekt installatietechniekers, meertalige commerciële collega’s en mechanische ingenieurs. ‘We zijn een fijn bedrijf. Veel collega’s werken hier ook al lang’, besluit hij. ‘Het voordeel van werken bij ShowTex? Het product dat we verkopen, is alomtegenwoordig. Je vindt ons letterlijk overal. Wist je dat het zwarte voilegordijn achter nieuwsanker Xavier Taveirne van VRT NWS Laat van ShowTex is? Tijdens familiefeestjes zitten onze werknemers nooit verlegen om onderwerpen die ze kunnen vertellen.’

Meer info: www.showtex.com

ShowTex actief op vijf continenten

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels maart

Artikel uit publicatie