Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Scoren met duurzaamheid en digitalisering

Scoren met duurzaamheid en digitalisering

  • 01/02/2023

Onder impuls van nieuwe maatschappelijke trends en (internationale) regelgeving schakelen vele ondernemingen een versnelling hoger wat duurzame innovatie betreft. Via de zogenaamde ‘Twin Transition’ kunnen digitale en duurzame transitie elkaar versterken. Hoe kijkt Dorien Jorissen, duurzaamheidsmanager bij ACA Group, naar deze evolutie? Op welke aspecten focust deze IT-dienstenleverancier?

Twin transitie

Steeds meer ondernemers raken vertrouwd met het concept ‘twin transitie’. Volgens Ilse Briers, adviseur duurzaam ondernemen bij Voka – Kvk Limburg, is dat geen toeval. “Nieuwe regelgeving, zoals de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive, verplicht steeds meer organisaties om te rapporteren over de milieu-, sociale en bestuursgerelateerde impact van hun bedrijfsactiviteiten. De twin transitie verwijst enerzijds naar hoe digitale technologieën onze economie en samenleving vergroenen, en anderzijds naar de doelstelling dat deze digitale transitie zelf duurzaam moet verlopen. Een bedrijf dat slaagt in deze dubbele opzet, scoort hoog op het vlak van rentabiliteit, concurrentievoordeel en werkgeversmerk.”

Inhaalbeweging

Voor een speler als ACA Group zijn digitale transformatie en duurzaamheid al lang geen buzzwords meer. Deze IT-dienstenleverancier begeleidt bedrijven en organisaties in het uittekenen en implementeren van een solide digitale strategie. “Tijdens de coronacrisis ontdekten vele ondernemers het potentieel van digitale transformatie”, geeft Dorien Jorissen aan. “Tegelijk zien ze digitale innovatie ook steeds meer als een hefboom richting duurzaamheid. Waar een bedrijf vroeger louter producten of diensten aan de man bracht, zien we vandaag een duidelijke inhaalbeweging richting aanbod ‘as a service’. Dit vergt een omslag in het businessmodel, met ook een langetermijnvisie op het vlak van bijvoorbeeld energiezuinig ondernemen en circulariteit.”

Digital sharing

In dat kader verwijst Ilse naar het groeiende succes van digitale samenwerkingsplatformen, zowel bij particulieren als bedrijven: “We merken dat mensen zelf via digital sharing andere, duurzamere gebruiksmodellen creëren. In een particuliere context gaat het om het uitwisselen van gereedschap of gebruiksgoederen, terwijl het in een bedrijfsomgeving bijvoorbeeld fabrikanten zijn die restmaterialen uitwisselen. Zo ontstaat een interessante dynamiek van groen ondernemen, iets wat Voka met het ‘From Waste 2 Profit’- project trouwens volop faciliteert.”

Dorien Jorissen

"Vlaamse bedrijven zijn te veel bezig met overleven en te weinig met innovatie."

Langetermijnvisie

De klanten van ACA Group – van zorginstellingen tot financiële spelers – maken gretig gebruik van de expertise van de IT-adviseur om de weg naar twin transitie mee vorm te geven. Dorien licht toe: "We begeleiden onze klanten in digitale transformatietrajecten en nieuwe businessmodellen, van strategie tot en met implementatie. Hierbij bieden we een brede waaier van producten en diensten aan, van data-oplossingen tot cloudhosting en van software op maat tot experttraining. We moedigen elke klant aan om actief na te denken over een digitale en duurzame langetermijnvisie, ten koste van de waan van de dag en het blussen van adhoc-brandjes. Vlaamse bedrijven zijn te veel bezig met overleven en te weinig met innovatie die hen wendbaar en toekomstbestendig maakt.”

Het belang van data

Bij het uitstippelen van een succesvolle twin transitie is het cruciaal om het volle potentieel van interne en externe (big) data te benutten. “Data vormen de basis voor het herdefiniëren en verbeteren van een businessmodel”, aldus Dorien. “Dankzij een robuust kwaliteitsbeheer van gegevens, aangevuld met onder meer data governance en realtime inzichten, zorg je ervoor dat jouw organisatie over een krachtig dataplatform beschikt dat als kompas kan dienen voor de ontwikkeling van duurzame digitale innovaties. En op die manier haal je alles uit de kast qua ROI, bedrijfsreputatie en werkgeversmerk.”

Contactpersoon

Ilse Briers

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie