Skip to main content
  • Nieuws
  • #samendoorgaan: De crisis opent ook nieuwe opportuniteiten - RCA

#samendoorgaan: De crisis opent ook nieuwe opportuniteiten - RCA

  • 30/04/2020

Tijdens deze pandemie worden veel ondernemers verplicht om zich klaar te stomen voor een ‘nieuw’ leven nadien. Tom Van den Bergh, strategisch directeur bij RCA, neemt jullie mee door zijn bevindingen en stoomt je klaar voor het leven nadien.

De impact van corona op het vlak van communicatie

Wat we nu meemaken is een pandemie zonder weerga. Een collectieve pauzeknop die wordt ingedrukt voor alle sectoren. Een beproeving voor de veerkracht van ondernemers en marketeers. Het proces verloopt in verschillende fases. De eerste dagen zijn vol machteloosheid en onbegrip. Na enkele weken tekenen zich fases af van angst, over weerstand naar aanpassing. De snelle jongens schakelen vlug en zien opportuniteiten, de meer bedachtzame ondernemers onderzoeken mogelijke scenario’s en plannen vooruit. De onmiddellijke impact kun je in sommige sectoren gemakkelijk becijferen, maar op lange termijn is dat een grotere uitdaging. Het grootste vraagteken is de blijvende en indirecte impact. Hoe zit het met de verdienmodellen, loyauteit, investeringen…? Hoe zal dat nieuwe normaal eruitzien?

Snelkookpan

We staan op heel korte termijn onder veel druk en er gebeurt van alles rondom ons. We zien ook hoe snel mensen zich collectief kunnen aanpassen. Iedereen leert en evolueert simultaan en dat is erg knap. De digitalisering krijgt wel een andere dimensie. Zoom, Skype, Teams, Hangouts, Whatsapp, Messenger… zijn nu hét medium geworden voor crisisoverleg, directiecomités, een e-peritief onder vrienden en zelfs de balletles van dochterlief. Het warmste medium vandaag is het digitale medium: dé plek waar we elkaar zien.

Hoe gaan merken hiermee om?

Onderzoek geeft aan dat er een dalend vertrouwen is in de vaste instanties en dat men naar merken gaat kijken voor een antwoord op de grote vraagstukken zoals ecologie, mobiliteit, work-life balance, gendergelijkheid. Het vertrouwen in merken groeit en de snelheid waarmee zij deze rol opnemen is interessant. Binnen de kortste keren reorganiseerden bepaalde merken zich om de acute coronatekorten op te vangen. Zo stopte LVMH (de holding boven luxemerken als Louis Vuitton en Moët & Chandon) met haar parfumproductie, hervormde in luttele dagen tijd haar fabrieken en produceert nu (gratis) desinfecterende handgels. Modemerk Armani schakelde zijn volledige Italiaanse productie in om single-use overalls te maken voor de zorgprofessionals enz.

Als snel volgden engagementen naar de arbeidsmarkt toe en naar kwetsbare freelancers, maar ook de cultuur schuift mee. ‘Blijf in uw kot’ is vandaag de bekendste en meest gebruikte quote van 2020. Om deze boodschap kracht bij te zetten maken merken gebruik van hun sterke positie om de boodschap over te brengen naar een breder  publiek. Ze passen hun logo’s aan als symbool voor social distancing, Netflix plaatst spoileralerts op publieke plaatsen, Nike pakt uit met de iconische spot Play inside, play for the world…

"Bereid je voor op een andere toekomst"

Merken voor morgen

Het snelkookeffect brengt mee dat we ons meer digitaal gaan oriënteren. Merken zullen in de toekomst bewuster kijken naar welke relatie ze hebben/willen met hun publiek en een uitweg zoeken voor de commodity ratrace. Op welke manier staan we in relatie met partners, medewerkers, klanten… ? Hoe vullen we dat in?

En nu?

Er zijn 3 speerpunten waarop we moeten inzetten.

Agiliteit: merken die snel kunnen schakelen blijven overreind. Constant leren, evalueren en evolueren is een must. Zowel inzake tools als qua technieken en cultuur.

Empathie: het lezen, aanvoelen en interpreteren van gevoelens, verwachtingen en behoeften bij anderen. De boodschap is om nu zeer intensief te communiceren en je als bedrijf niet terug te trekken in je cocon. Communiceer, maar wees empathisch en relevant.

Transparantie: artificiële muren moeten verdwijnen. Je merkreputatie integreert alle facetten van je bedrijf. Wees je er zeer bewust van hoe je als bedrijf omgaat met je medewerkers. Dit is een uitgelezen moment om je echt te laten zien. Teamplay en social responsibility spelen een grote rol. Echte communicatie zal in de post-coronatijd altijd winnen van lauwe of flauwe campagnes.

Voor wie hierover meer wil weten, schreef Tom het boek ‘Beyond Brands’ dat in mei verschijnt bij Lannoo Campus.

Contactpersoon

Laura Richard

Projectmedewerker talent

VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Toerisme Limburg

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo