Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • SAMEN GROEIEN: Spraakmakende jongeren zetten schouders onder duurzaam en digitaal Vlaanderen
Arne en Jente
  • 10/12/2020

SAMEN GROEIEN: Spraakmakende jongeren zetten schouders onder duurzaam en digitaal Vlaanderen

Om Vlaanderen naar de top te krijgen in 2030 op het vlak van duurzaamheid en digitalisering, zullen ook de jongeren een belangrijke rol innemen. Heel wat jonge Vlaamse (student-)ondernemers stropen hun mouwen op om een bijdrage te leveren aan deze ambitieuze doelstellingen. We zetten twee jonge spraakmakers in de kijker: Arne Van Baelen (24), managing director van het online platform WerfWater en Jente Vanhaesebroeck (22), founding director van Eduscale. Zij namen ook deel aan de Vijfdaagse van de Groei van Voka, waar een sessie voorbehouden was voor jongeren.

Op weg naar een duurzaam Vlaanderen…

Arne: “Dagelijks verdwijnen duizenden liters kostbaar werfwater in de riolering. Met het online platform WerfWater willen we de vraag naar en het aanbod van water samenbrengen, om zo het actuele probleem van droogte in Vlaanderen op een innovatieve manier aan te pakken. Via ons platform verbinden we steden en gemeenten, bouwbedrijven en particulieren om zo werfwater een tweede leven te geven. Dit levert een win-winsituatie op voor alle partijen én een duurzame oplossing voor onnodige waterverspilling.”

“Om van Vlaanderen tegen 3030 een topregio te maken op het vlak van duurzaamheid, zal vooral samenwerking belangrijk zijn, niet alleen binnen sectoren, maar ook tussen sectoren. Voor Werfwater zijn dat bijvoorbeeld bouwbedrijven, maar ook waterbedrijven en afvalbedrijven. Elk bedrijf heeft zijn eigen expertise: door die te delen zullen er sneller betere oplossingen uit de bus komen.”

… en samen werken aan innovatieve digitale oplossingen

Jente: “De huidige coronacrisis is een echte hefboom voor een toenemende digitalisering in Vlaanderen. Bedrijven en organisaties die nu deze trein missen, zullen hopeloos achterop geraken. Eduscale zet strategisch educatieve inhoud in om het gedrag van eindgebruikers te beïnvloeden, zodat bedrijven de marktvraag kunnen vergroten en van hun bestaande klanten echte ambassadeurs kunnen maken. Via diverse online resources – zoals e-guides en case studies – bieden we eindgebruikers de kans om hun kennis over producten te vergroten (‘customer education’) en deze intensiever te gebruiken.”

“Om van Vlaanderen tegen 2030 een digitale topregio te maken, zullen bedrijven moeten blijven innoveren en digitale ecosystemen vormen. We zullen ook een minister van digitalisering nodig hebben, zoals in Zweden, die 24/7 met de digitale agenda bezig is. Ik denk dat we ook nog heel wat kunnen leren over hoe met digitalisering om te gaan: social media, fake news, cyberpesten, veiligheid online, …. Die zaken gaan we nauw moeten opvolgen als we willen dat de digitalisering een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.”

www.werfwater.be

www.eduscale.pro

IMU Workero
IMU Salesforce
ING
SD  Worx