Skip to main content
  • Nieuws
  • SAMEN GROEIEN: Hoe krijgen we de Vlaamse dienstenexport naar de top? 3 vaststellingen

SAMEN GROEIEN: Hoe krijgen we de Vlaamse dienstenexport naar de top? 3 vaststellingen

  • 14/12/2020

In het Plan Samen Groeien stelt Voka een open Vlaanderen voorop. “Wij zijn exportkampioen in goederen. Hoe kunnen we die ook worden in de uitvoer van diensten?”, wierp Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, op tijdens Voka’s ‘5-daagse van de groei’. In een gedachtewisseling met enkele belangrijke spelers kwamen 3 vaststellingen naar boven.

1. Dé goederen- en dé dienstenexport bestaat niet meer

“De definitie van goederen- en dienstenexport is achterhaald. Veel bedrijven zijn producent van beide. De hele terminologie moet aangepast worden”, werd in het debat opgeworpen. 

“Het is meestal ook de dienstencomponent, zoals nazorg of dienst na verkoop die het meest concurrentieel voordeel biedt. Internationale businessmodellen worden ingewikkelder en het is dan ook steeds moeilijker om bedrijven in hokjes te steken.” 


2. Het versnipperd regelgevend landschap zet een rem op export

“Niet alleen in ons land maar ook elders is de regelgeving complex en verandert ze snel. Het is moeilijk om bij te blijven. Zeker als klein bedrijf is dat een rem om te exporteren en verder te groeien”, klonk het. 

“We hebben op dat vlak wel geluk met de EU. Iemand aanwerven uit pakweg Spanje of Portugal is relatief eenvoudig geworden. Maar wereldwijd werkt de versnippering in regelgeving zeer remmend”, beaamde een andere exportspeler.

“Belangrijk is vooral ook om te anticiperen op regelgeving in het buitenland. Op die manier kan je zeer snel een voordeel opbouwen tegenover andere landen”, merkte een andere deelnemer nog op. “Bijvoorbeeld op het vlak van gezondheidzorg is het interessant om hier proactief te zijn.”

 

3. Europa is een troef voor Vlaanderen

“Vlaanderen is een compacte markt, waar je snel innovatieve technieken kan opzetten en uittesten. Maar om op te schalen is de markt te klein. Als ondernemer moet je dan durven te switchen en de stap vooruit durven te zetten”, getuigde een deelnemer. 
“Vlaanderen is een springplank voor export.

Maar de Europese thuismarkt is eigenlijk de belangrijkste en wint ook aan belang. Denk bijvoorbeeld maar aan de Green Deal, waar Vlaanderen zich moet inschakelen om opportuniteiten volop te benutten”, luidde het nog.
 

IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
VZW_IMU_GROUPS
ING
SD  Worx