Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Root, zweet en tranen: van student tot ondernemer

Root, zweet en tranen: van student tot ondernemer

  • 01/02/2023

Een micro-agency met een focus op digitale marketing, dicht bij de klant en met een transparante aanpak. Zo omschrijft medeoprichter Bjorn Engels zijn bedrijf Root Agency. In 2016 zette hij als student zijn eerste stappen als ondernemer. Vandaag zet hij samen met enkele collega’s zijn schouders onder uitdagende projecten op het vlak van digitale marketing, van branding tot webdesign. Hoe blikt hij terug op de voorbije zeven jaar?

Het verhaal van Root Agency – gevestigd in Gingelom – start wanneer Bjorn als student Jonas Adriaensens ontmoet. “Tijdens mijn studies verdiende ik een centje bij als freelance adviseur in digitale marketing. Jonas werkte al enkele jaren in hoofdberoep als grafisch ontwerper en cartoonist. Omdat het goed klikte tussen ons en onze activiteiten complementair bleken te zijn, beslisten we in 2016 om een eigen agency op te richten. Root Agency was geboren!”

Uitdagende start

De start van het kantoor verliep echter niet van een leien dakje. “Toen we Root Agency uit de grond stampten, was ik amper 21 jaar”, blikt Bjorn terug. “Jonas en ikzelf hadden zo goed als geen werkervaring, waardoor we geen uitgebreid professioneel netwerk hadden voor ondernemersadvies en klantenwerving. Ook al waren we erg bedreven in het bouwen van websites en digitale marketing, toch verliepen de eerste drie jaar vrij moeizaam om een stabiele business uit te bouwen. Gelukkig klopten enkele grote bedrijven, onder meer uit de farmasector, bij ons aan om hen te begeleiden in digitale marketingprojecten. Op die manier konden we investeren in de groei van Root Agency.”

Korte communicatielijnen

Vakkundig uitgewerkte klantenprojecten, mond-tot-mondreclame én geloof in eigen kunnen zorgden ervoor dat Bjorn en Jonas hun agency alsnog vlot op de rails kregen. “Anno 2023 focussen we op drie pijlers, namelijk merkenstrategie, digitale marketing en het ontwikkelen van websites en webshops. Dat doen we voornamelijk voor start-ups, scale-ups en kmo’s, omdat we op die manier korte communicatielijnen en gepersonaliseerd advies garanderen. We voelen ons thuis in diverse sectoren, van vastgoed over farma tot B2B-bedrijven in manufacturing en technologie.”

Die persoonlijke aanpak vertaalt zich trouwens ook in de samenstelling van het team van Root Agency. “Jonas en ik kunnen rekenen op de expertise van twee gedreven collega’s. Raphaël en Alan geven dagelijks het beste van zichzelf op het vlak van respectievelijk digitale marketing, webdevelopment en het omzetten van digitale ideeën naar foto en video. En als Chief Happiness Officer zorgt onze hond Muffin voor de nodige ambiance op kantoor!” (lacht)

Tips voor startende ondernemers

De voorbije zeven jaren waren in elk geval een uitstekende leerschool voor Bjorn en zijn collega’s. “Als ondernemer weet je dat successen en tegenvallers elkaar afwisselen. Het uitbouwen van een eigen bedrijf is geen wandeling door het park. Tegelijk schept het enorm veel voldoening als bepaalde strategische beslissingen succesvol blijken te zijn. En de samenwerking met collega’s en klanten geeft me de nodige energie om ertegenaan te blijven gaan.”

“Aan (jonge) starters die vandaag van het ondernemerschap willen proeven, raad ik zeker aan om niet te snel te schakelen. Werkervaring in het bedrijfsleven, met bijvoorbeeld in bijberoep een eigen bedrijf te starten, biedt je de kans om een stevig professioneel netwerk te realiseren. In combinatie met de nodige basiskennis in onder meer financieel beheer creëer je zo een stevige basis om op verder te bouwen. Zorg dus voor een robuust fundament voor jouw op te starten bedrijf. Een solide businessplan en klantenbestand zijn bij aanvang belangrijker dan een website die al piekfijn uitgewerkt is.”

Voka ScaleUp als waardevol klankbord

Via het ScaleUp-traject van Voka krijgt Bjorn de nodige ondersteuning om Root Agency op een (financieel) gezonde manier te doen groeien. “Een starterstraject als Voka ScaleUp biedt me de kans om eigen zakelijke ideeën of bekommernissen te delen met gelijkgestemde ondernemers. Ik heb echt nood aan een dergelijk klankbord, zeker in deze tijden, waarin we geconfronteerd worden met tal van uitdagingen. De ondersteuning via Bryo ScaleUp is dan ook meer dan welkom voor het opstellen van een strategisch plan of het aftoetsen van zakelijke ideeën binnen ons kantoor.”

Benieuwd naar ons volledige aanbod voor startende én groeiende ondernemingen? 

Je ontdekt het hier

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie