Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Ronnie Belmans (Energyville): “De energietransitie moet een fun-wereld zijn”
Ronnie Belmans, Energyville
  • 19/11/2020

Ronnie Belmans (Energyville): “De energietransitie moet een fun-wereld zijn”

We nemen dit interview niet af via Teams of Zoom, zoals stilaan het nieuwe normaal is in deze tijden, maar via de telefoon. Ronnie Belmans, CEO Van Energyville, is immers onderweg met zijn wagen, een Tesla. “Ik rij al 6 jaar met een elektrische wagen en stoor me aan de negatieve perceptie die er nog rond elektrische wagens hangt zoals ‘je kan maar 400 kilometer rijden met een volle batterij’ of ‘het duurt 8 uur voor de batterij helemaal opgeladen is’.” Een gesprek over elektrische transitie, het belang van comfort en vooruitgangsoptimisme in plaats van ‘doom and gloom’.

"Weet u hoe lang het duurt eer een iPhone volledig opgeladen is? Ik ook niet, je steekt dat gewoon ’s avonds in en ’s morgens vertrek je ermee. Wel, dat doe ik met mijn wagen ook.”

Professor Ronnie Belmans is CEO van EnergyVille, het onderzoekscentrum naar hernieuwbare energie voor grootstedelijke gebieden van de KU Leuven, imec, VITO en de UHasselt. Gelegen in het Genkse Thor Park, gebeurt hier zowat 80% van het energieonderzoek dat niet door bedrijven wordt uitgevoerd. EnergyVille werd door Belmans uitgebouwd tot de mondiale subtopper die het nu is. “We overwinteren in de Champions League”, geeft hij mee op de vraag naar de positie van EnergyVille in de globale ranking. Daar kunnen de buren van KRC Genk – en elke andere Belgische voetbalploeg trouwens ook – alleen maar van dromen.

“We overwinteren in de Champions League.”

Ronnie Belmans

“Met EnergyVille onderzoeken we de rol van warmte, elektriciteit, renovatie en kijken we ook naar de mogelijkheden van moleculen, synthetische brandstoffen, waterstof, enzovoort. Het gaat dus om energie voor de bebouwde omgeving in de breedst mogelijke zin. Daar hoort uiteraard ook industrie bij. Je moet alles immers als een geheel bekijken om goede oplossingen te vinden, zoals de inzet van restwarmte tussen verschillende gebouwen. Dat lukt niet als je alles opdeelt.”

Kiezen tussen kinderen

De voorbije vijf jaar groeide het aantal personeelsleden uit tot een stevige equippe van ruim 400 medewerkers, met een breed scala aan expertises. Met vermoedelijk ook hoogtepunten om op terug te blikken? “Dat is net als moeten kiezen tussen je kinderen”, pruttelt de CEO even tegen. Maar dan toch twee projecten waarop hij duidelijk heel trots is.
“Voor Hitachi moest er onderzoek gebeuren naar een nieuwe relais, voor de schakelaars van grote verbindingen. We werden op wereldvlak door hen uitgekozen om dat te doen.

Een ander project was de renovatie van rijwoningen waarbij we erin geslaagd zijn om ze te renoveren met minder isolatie maar wel de integratie van zonnepanelen en warmtepompen. Daardoor was de woonkwaliteit hoger op vlak van vochtigheid en bleef er bovendien meer binnenruimte over omdat we minder dikke isolatie gebruikten. Op de koop toe zijn de woningen CO2-neutraal.” We hebben de rode draad van ons gesprek gevonden: de duurzame energietransitie combineren met verhoogd comfort.

Stapjes vooruit

De energietransitie zal volgens mij nooit echt stoppen. De overstap van wind- en watermolens naar steenkool, dan petroleum en aardgas, waren ook energietransities. Nu wordt er volop ingezet op wind- en zonne-energie, maar ook dat is wellicht niet het einde. Al zal er volgens mij nog wel even op doorgewerkt worden. Denk aan meer offshore windparken, zonnepanelen geïntegreerd in gebouwen, enzovoort. Dat moet men dan combineren met batterijen, de laatste noodzakelijke stap om een versnelling hoger te kunnen schakelen, net als een smartgridsysteem. Als je de mogelijkheid niet hebt om de middagactiviteit van de zon te verschuiven naar de avond, kom je er niet.”

Iedereen een thuisbatterij dan maar? “Voor thuisgebruik is een opslagcapaciteit voor 24 à 48 uur nodig. Dat zal dan niet volstaan voor een donkere week zonder wind, de zogenaamde Dunkelflaute, maar daar zijn dan andere oplossingen voor. Maar of het standaard wordt in nieuwbouw, durf ik nu nog niet te zeggen. Je kan ook opteren voor een wijkbatterij en kiezen voor optimaal georiënteerde collectieve zonnepanelen in een wijk, in plaats van private zonnepanelen. In een stadsomgeving is het dan nog moeilijker en zal de opslag wellicht van buiten de stad komen, dus er is geen zaligmakende oplossing. Maar dat maakt het net boeiend, toch? Dé oplossing zullen we niet vinden, maar er zijn wel duizend boeiende en bloeiende projecten die een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing.”

Comfort verhogen

Dat een hefboom voor de energietransitie bij de bouwsector zit, komt meermaals aan bod tijdens ons gesprek. “Renoveren is een van de belangrijkste acties in het energiegebeuren. Als we niet goed renoveren, komen we er niet. Maar je moet niet isoleren om te isoleren, maar wel de levenskwaliteit te verhogen van wie in het huis woont. Daar ligt de verantwoordelijkheid voor ondernemers: verhoog het comfort zodat de energietransitie mogelijk wordt. Dit mag geen ‘doom and gloom’ verhaal worden, dat werkt nooit. Het wordt een fun-wereld. En dan zijn mensen vaak wél bereid om meer geld op tafel te leggen.”

Dit mag geen ‘doom and gloom’ verhaal worden, dat werkt nooit. Het wordt een fun-wereld.

Ronnie Belmans, EnergyVille

“Waarom betalen we enkele honderden tot duizend euro’s voor een smartphone? Omdat die meer fun, meer comfort geeft dan een simpele telefoon. Het probleem is dat die smartphone in de zogenaamde eerste circle of concern ligt. Dan zijn mensen bereid om meer uit te geven. De tweede cirkel omvat alles uit de nabije leefomgevingen. Daaraan wordt doorgaans maar geld uitgegeven als het ook kan opbrengen. Het klimaat, de wereld, enzovoort, dat is pas de derde circle of concern. Weinig mensen zijn uit zichzelf bereid daarin te investeren. Tenzij je hun comfort kunt verhogen natuurlijk.”

Wat dat betreft past domotica perfect in het rijtje, volgens Ronnie Belmans. “Stel dat jouw wasmachine thuis opstart op het moment dat er veel zon is en dus net goedkopere energie. Dan bespaar je energie en je verhoogt het comfort. Of als we op het werk onze elektrische wagen opladen en de laadpalen kijken zelf in de agenda’s wie er het eerste moet vertrekken, zodat die batterij als eerste volgeladen wordt. Dan is iedereen toch mee? Niet omwille van de verminderde kost van energie, wel omwille van het verhoogde comfort. Als het comfort niet verhoogt, haal je het draagvlak onderuit. Minder betalen voor minder comfort, is ook geen aantrekkelijke slogan hé? We moeten de mensen motiveren, niet beleren.”
 

VZW - IMU - Polestar
VZW - Look&Fin
VZW - De Tijd - Podcast
DigiChambers
ING
SD  Worx