Skip to main content
  • Nieuws
  • Rik Vera (Nexxworks): "Zoek de kracht van je superman"

Rik Vera (Nexxworks): "Zoek de kracht van je superman"

  • 28/04/2021

Volgens digitaal expert Rik Vera (Nexxworks) zouden grote jongens als Amazon en Bol.com best bang zijn voor de kruidenier op de hoek, en niet omgekeerd. Verrassende inzichten van een coach die predikt dat alle bedrijven de digitale transformatie moeten omarmen in een wereld waar on- en offline steeds meer divergeren. 

Rik Vera

"Als we één ding geleerd hebben uit de pandemie, dan is het dat het allemaal zo moeilijk niet is. Je moet het gewoon doen."
 

Daarmee wil Rik Vera (nexxworks) niet gezegd hebben dat bedrijven de digitale transformatie niet moeten omarmen. “Maar zo’n digitale transformatie reikt veel verder dan enkel digitale tools inzetten. Het is een holistische aanpak, waarbij de klant centraal staat en waarbij de visie, de strategie en alle processen bekeken worden om tot betere prestaties te komen.”

Heel wat bedrijven zien digitale transformatie als een berg waar ze moeilijk overheen komen. Welk advies geef jij hun? 

Rik Vera: “Ten eerste, je mag zo een transformatie niet groter maken dan het eigenlijk is. Kijk gewoon naar je eigen dagelijkse leven. Dat is vaak al sterk gedigitaliseerd: de manier waarop we mensen ontmoeten, dingen opzoeken, hoe we foto’s bijhouden. Al die zaken hebben we omarmd zonder dat we een berg over moesten. Voor een stuk is dat berggevoel de fout van de consultants: die hebben zo een digitale transformatie al te vaak voorgesteld als iets enorm groot om dan vervolgens aan solution selling te kunnen doen.”

“Ten tweede, doorprik makkelijke excuses om er niet aan te moeten beginnen. Vóór corona kregen we vaak te horen dat we de trein van de e-commerce hadden gemist. Inderdaad, als je e-commerce voorstelt als een voorbijrazende TGV en je probeert daar op te springen, dan blijf je bont en blauw achter. Maar als we één ding geleerd hebben uit de pandemie, dan is het dat het allemaal zo moeilijk niet is. Je moet het gewoon doen. Al na drie dagen lockdown zagen we nieuwe webshops en virtuele showrooms opduiken.”

Wat is de eerste stap voor bedrijven die zich op een traject van digitale transformatie willen begeven?

“Begin met de vraag te stellen wat je ‘poolster’ is. Wat zouden je klanten het meest missen, mocht jij morgen niet meer bestaan? Dat is je kracht, je unique selling position. Vervolgens kan je nadenken wat je kan doen om die sterkte nog beter uit te bouwen, op een zo toegankelijk en efficiënt mogelijke manier. Vaak kom je dan uit bij digitale oplossingen.”

“Wat je zeker niet moet doen: de oude processen klakkeloos digitaliseren.”

“Begin met een leeg blad papier. Schrijf op welke processen goed lopen en wat de sterktes zijn. Die behoud je. Schrijf ook op wat minder goed loopt. Zeker niet doen: de oude processen klakkeloos digitaliseren. Want zo ga je wat slecht liep enkel nog vergroten.”

Als je alles in één keer wil doen, dan loop je het gevaar weer tegen die berg aan te kijken. Je pikt er best één ding uit om te beginnen. Iets dicht of ver bij je klant. Digitale transformatie zou je kunnen zien als een geheel van concentrische cirkels met in het midden de ‘Why’ (voor de klant) en aan de buitenkant de tools en systemen. Voor jou kan het bijvoorbeeld op dat moment het best zijn om je logistiek proces te optimaliseren, dan kom je al snel bij digitale oplossingen. De klant gaat dat niet rechtstreeks voelen, maar wel indirect. Voor een ander bedrijf kan het wenselijk zijn om eerst het CRM-systeem aan te pakken.”

Riskeer je bij een stapsgewijze transformatie niet dat je systemen implementeert of data genereert die niet compatibel zijn?

“Daarbij kan een technisch partner je helpen. Grosso modo kan je kiezen voor twee zaken. Ofwel ga je voor de meest geavanceerde state-of-the-art oplossingen, maar wel met het gevaar dat niet alle systemen op elkaar aansluiten. Ofwel ga je voor een soort ‘suite’-oplossing, waar alle systemen op elkaar zijn aangesloten, maar die daarom niet altijd de meest geavanceerde zijn. De meest geschikte oplossing zal afhangen van bedrijf tot bedrijf. Net zoals je voor het uittekenen van jouw ‘Why’ en visie een helikopterview nodig hebt, heb je dat ook nodig voor de technische kant van het verhaal. Daar kan het traject van Voka – KvK Limburg bijvoorbeeld een toegevoegde waarde bieden.”

“Je moet ook voldoende tijd investeren om iedereen in de organisatie mee te krijgen in de vernieuwing. Je kan gaan voor de meest geavanceerde oplossingen, maar als je de mensen niet mee hebt, dan zit je met een gigantisch probleem. Andersom: ga er ook niet zomaar van uit dat de mensen er niet klaar voor zijn. Vroeger werd dat al te vaak als excuus ingeroepen om niets te doen.”

Centraal staan customer centricity en big data, om te weten hoe de klant zich gedraagt. Hoe begin je daaraan?

“Mijn online seminars start ik steevast met twee vragen. Stel je bent Superman, wat zou dan je superkracht zijn? En wat zou je kryptoniet zijn, de virtuele stof die de kracht van Superman kan breken? Het antwoord op de eerste vraag is vrijwel steeds: ‘Ik wil in de geesten van mensen kunnen kijken en de toekomst voorspellen.’ Het antwoord op de tweede vraag luidt vaak ‘Blind zijn’. Eigenlijk is dat twee keer hetzelfde antwoord. Je moet kijken naar wat je ziet, de ‘data’, en niet uitgaan van de eigen assumpties.”

Durf ook hier klein te zijn. Stel je aan het einde van je werkdag de vraag of je zaken gedaan hebt die misschien suboptimaal waren voor de klant. En wat je kan doen om dat in de toekomst te vermijden. Een voorbeeld: mochten de taxichauffeurs die oefening dagelijks  gemaakt  hebben,  dan  zou  een  bedrijf zoals Uber nooit zoveel kansen gekregen hebben.”

Beginnen aan jouw digitale transformatie? Ontdek ons meerjarig traject voor échte verandering.

Contactpersoon

Veroniek Hermans

Senior adviseur innovatie & digitalisering

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo