Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • ‘Resultaat afleveren: dat waardeert de mode-industrie’

‘Resultaat afleveren: dat waardeert de mode-industrie’

Emmy Burm en Sophie Tseng van Labels & Things vertellen hun ondernemersverhaal in het ondernemersmagazine van Voka Antwerpen-Waasland
  • 02/01/2023

‘Resultaat afleveren: dat waardeert de mode-industrie’

Kwalitatieve labels leveren voor gevestigde topmerken zoals Lacoste en Walter Van Beirendonk, maar evengoed jonge veelbelovende designers als Botter en Tom Van der Borght steunen in hun opmars: dat is het Edegemse Labels & Things ten voeten uit. ‘Als een speler in onze branche ons opvalt, dan benaderen we die. En ondertussen houdt die variatie het leuk voor ons’, geeft bezielster Emmy Burm aan.

Labels & Things bestaat nog geen 20 jaar, maar het ondernemersverhaal van zaakvoerster Emmy Burm kent wel al een langere geschiedenis. Engelse uitdrukkingen waarnaar ze regelmatig grijpt, onderstrepen ook het heel internationale karakter van haar business. De basis daarvan ligt bij haar studies Oosterse filologie, die ze in 1981 na haar middelbaar Handel aanvatte op aansporen van een gepensioneerde professor.

'Die prof was klant in de ouderlijke slagerij in de Antwerpse Brederodestraat. Hij overtuigde me om mijn eerste idee voor studies Russisch te laten varen en me op Mandarijn en Japans te richten', herinnert de Edegemse onderneemster zich die bepalende wending in haar leven. Want tijdens een rondreis door Taiwan die de Chinese overheid jaarlijks voor een groep van 200 studenten uit vijftien westers gezinde landen organiseerde, kreeg de toen prille twintiger de liefde voor Azië helemaal te pakken. Zodra haar studies achter de rug waren, trok de jonge Emmy terug naar Taipei voor een Chinees taalbad van twee jaar aan het Mandarin Training Centre. 'Ik leefde er in een klein studiootje en om iets te verdienen, gaf ik nog bijles Engels aan Taiwanese zakenmensen. Met het einde van mijn opleiding in zicht trachtte mijn vader me via een klant van zijn slagerij te loodsen naar een job bij General Motors. Om daaraan te ontsnappen, reageerde ik op een zoekertje van een Frans labelbedrijfje dat in Taipei een branchmanager zocht.'

Emmy Burm mocht er ook aan de slag en bouwde zo binnen dat wereldje veel ervaring en een netwerk op. Maar toen haar Taiwanese vriend vier jaar later van Taipei naar Zuid-Afrika verhuisde, maakte ze met hem mee de oversteek. Aangezien het bloed evenwel kruipt waar het niet gaan kan, keerde ze na verloop van tijd terug naar de mode-industrie met haar eigen labelbedrijf. ‘Jaar na jaar groeide de business, waardoor we ook in Zuid-Afrika begonnen te produceren’, vertelt ze voort.

Voortbouwen op kwaliteit

Haar scheiding eind 2001 deed haar evenwel terugkeren naar België en het besluit nemen om hier weer vanaf nul te herbeginnen. Door haar talenkennis en haar uitgebouwd netwerk geraakte de trein ook in Europa al snel weer vertrokken. 'Een eerste samenwerking met Walter Van Beirendonck voor SCAPA SPORTS leidde bijvoorbeeld naar meer, omdat het goed klikte met hem en zijn toenmalige assistentes Demna Gvasalia en Lela Scherre. Toen Demna in Parijs een eigen bedrijf startte en Lacoste kon strikken als klant, was ook Labels & Things internationaal gelanceerd. Eenmaal je in de modewereld een mooie referentie kan voorleggen, wordt het net ietsje gemakkelijker om ergens binnen te geraken. Al spreekt het voor zich dat je wel altijd de verwachte kwaliteit moet leveren', benadrukt Emmy Burm.

Naast labels kan de mode-industrie bij Labels & Things ook terecht voor onder andere borduurwerk, duurzame badges, buttons, tags en hoofddeksels, zoals beanies of petten.'Op vragen van klanten zegt mama nauwelijks neen', merkt dochter Sophie Tseng, die zich sinds een vijftal jaar bekommert om de dagelijkse operationele zaken binnen het modebedrijf. 'Zelfs wanneer het gaat om producties van weinig volume, werpt ze zich daarop. Dan vraag ik me weleens af wat we daarbij te winnen hebben. Ten slotte is Labels & Things niet zomaar de eerste de beste meer en hebben we niets te bewijzen. Anderzijds is in het wereldje intussen wel geweten dat mama zich steeds inzet om afspraken na te komen en resultaat af te leveren. Omdat ze rechttoe rechtaan communiceert, weten partners meteen wat ze aan haar hebben. En dat wordt sterk gewaardeerd.'

'Bij vragen van klanten vind ik het belangrijk om steeds minstens te onderzoeken hoe we daaraan gevolg kunnen geven. Als je dat doet en je maakt het daarna waar, dan weten jouw partners dat ze echt op jou kunnen rekenen. Dat wekt vertrouwen in twee richtingen. En een kleine klant vandaag kan morgen nu eenmaal ook uitgroeien tot een grotere speler’, geeft Emmy Burm aan.

Net opgestart in Turkije

Zelf is Labels & Things vandaag wereldwijd actief, met naast het Belgische hoofdkwartier ook nog vestigingen in China en Vietnam. Naast de 12 medewerkers in Edegem telt het team nog tien medewerkers in Shanghai en vier krachten in Ho Chi Minh City. 'Recent is voor ons ook een medewerker actief in Turkije, vooral dan om een deel van onze productie weer wat dichter naar Europa te halen', geeft Sophie aan. 'Door corona zijn we niet meer naar het Verre Oosten kunnen afreizen. Dat is jammer, want persoonlijk contact is nu eenmaal belangrijk om de vertrouwensband met partners intact te houden', beseft Emmy. 'Gelukkig is er wel WeChat om de teamsfeer zo optimaal mogelijk te houden.

'Intussen kijkt Labels & Things ook naar het westen. Het hoopt om meer voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. 'Via Raf Simons hebben we al eens gewerkt voor Calvin Klein. En door onze deelnames aan modebeurs Premiëre Vision in Parijs ontdekken meer grote merken aan de andere kant van de plas ons ook. Maar we willen onze activiteiten er structureel uitbouwen. Alleen is een Amerikaan qua omgang geen Europeaan', duiden moeder en dochter nog hun deelname aan het traject Beyond Borders USA bij de Kamer.

www.labels-things.com

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

Kan jij ondersteuning gebruiken bij de internationalisering van je bedrijf?

Ontdek hier ons Mercurio-traject.

AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
AW_Welt_6stappenplan
AW_Digitalisering

Artikel uit publicatie