Skip to main content
  • Nieuws
  • Remy Communication, speedboot in de reclamesector

Remy Communication, speedboot in de reclamesector

  • 10/06/2022

Elk merk zijn verhaal, dat is het uitgangspunt van Remy Communication. Het marketing- en communicatiebureau huist dan wel hoog in de iconische Remy-toren langs de vaart Leuven-Mechelen, uit de hoogte doen ze allerminst. Want hun doel is verhalen brengen die raken en leven bij de mensen. Niels Janssens en Hendrik-Jozef Bisschop zijn de kapiteins die elk project succesvol de haven in loodsen. Hun kompas daarbij? Klantenonderzoek. “Pas als je de klanten van je klanten kent, kun je als marketingbureau een verschil maken.”

Al sinds het prille begin zijn Niels Janssens en Hendrik-Jozef Bisschop betrokken bij Remy Communication, voordien Primetime Communication. De twee zorgen voor de dagelijkse leiding van het bureau en hebben daarbij elk hun eigen specialisatie. Niels mag zich head of content noemen en stuurt het team aan dat zorgt voor content, PR, copy en media. Daarnaast is hij het aanspreekpunt voor verschillende klanten waarbij hij ook inhoudelijk zijn stem laat gelden.

Hendrik-Jozef is head of studio & digital en waakt over alles wat grafisch en digitaal is. Voor het grafische werk neemt hij zelf nog de digitale pen in handen, voor het luik digitaal is hij de peoplemanager die ervoor zorgt dat vorm en inhoud samenvloeien tot één geheel. Dat beide heren naast het strategische ook nog een voet in het werk hebben, is volgens hen juist de kracht om zowel dicht bij de klanten als dicht bij de medewerkers te kunnen staan.
 

foto

People proof communiceren

Bij Remy Communication kun je voor zo goed als alles in marketing en communicatie terecht. Van digitale of influencer marketing tot PR, copywriting en branding, of een strategische totaalaanpak waarin alles vervat zit. Het stokpaardje daarbij is hun people proof aanpak. “Zonder mensenkennis kom je nergens”, verklaart Niels die koers. “Als je de klanten van je klanten niet kent, weet je niet welke kanalen je moet aanboren, welke toon je moet aanslaan in je copy of welke grafische uitwerking zal pakken of niet. We worden overstelpt met reclame. Gewoon een boodschap toevoegen aan de massa levert je niets op. Pas als de juiste persoon op het juiste moment naar je luistert, heb je impact.”

Adverteren langs één kanaal blijkt verleden tijd: omnichannel is de orde van de dag. “Op basis van de doelgroep, het doel en de boodschap ga je mediakanalen selecteren”, legt Hendrik-Jozef uit. “Bepaalde boodschappen werken beter op sociale media, andere via een PR-campagne. Door een uitgekiend plan op te stellen van specifieke boodschappen via specifieke kanalen kun je de doelgroep optimaal bereiken.” 

Dat plan komt er altijd in samenspraak met de klant. “We hebben tonnen ervaring en cijfers over het mediagebruik van verschillende doelgroepen, dus we weten intussen wel wat zou kunnen werken. Maar we zijn ook geen alwetend orakel of goeroe, wie weet heeft de klant nog een ander idee. Door transparant en eerlijk te zijn geven we dan aan wat meerwaarde kan creëren. We zien samenwerkingen echt wel als partnerschappen waarin we samen proberen dezelfde targets te behalen.”

Als je de klanten van je klanten niet kent, weet je niet welke kanalen je moet aanboren en wat zal werken of niet.

Niels Janssens - Head of Content bij Remy Communication

Duurzame relaties

People proof slaat dus niet alleen op het brengen van boodschappen naar een publiek, maar ook op de manier van samenwerking met klanten én de eigen medewerkers. Niels: “Je kunt niet claimen mensgerichte communicatie te voeren met een doelgroep als je dat niet doet met je klanten en collega’s. Met onze klanten zien we transparantie en eerlijkheid als cruciaal voor duurzame relaties.” Met de medewerkers gaat het vooral om het scheppen van een familiale sfeer, vult Hendrik-Jozef aan: “We hebben een open werkcultuur waar werknemers zich comfortabel voelen en hun ideeën delen. Die sterke onderlinge connectie straal je ook uit naar de buitenwereld.”

Een andere troef waar Niels en Hendrik-Jozef graag mee uitpakken – overtuigen zit hen duidelijk in het bloed – is de hands-on mentaliteit die het bureau tekent. “We willen geen eindeloze praatsessies, maar vooral de handen uit de mouwen steken”, legt Hendrik-Jozef uit. “Doordat we deel uitmaken van een groep met uiteenlopende expertise (zie kader ‘Over Remy Communication’), kunnen we ook steeds bij hen terecht. Wil een klant een event organiseren, dan schuift een collega van Primetime Events mee aan tafel om meteen zijn advies te delen. Die korte lijnen met leveranciers zijn goud waard. Al doen we ook niet alles in eigen huis.”

Ons eigen bedrijf is ons labo om nieuwe trends te testen. Die inzichten gebruiken we daarna bij klanten.

Hendrik-Jozef Bisschop - Head of Studio bij Remy Communication

Iedereen trendwatcher

Het adverteerderslandschap is het laatste decennium drastisch veranderd. De voornamelijk digitale evoluties volgen elkaar in sneltempo op. Hoe blijf je bij met de laatste nieuwe trends? “Door allemaal trendwatcher te zijn”, stelt Niels. “Elke collega krijgt een topic toegewezen op basis van zijn interesses en moet op dat vlak up-to-date blijven. De nieuwe inzichten die iedereen vergaart, delen we tijdens onze meetings.” 
“Nieuwe trends testen we vervolgens uit op ons eigen bedrijf”, vult Hendrik-Jozef aan. “Tijdens corona en het thuiswerken leerden we ontzettend veel bij over webinars. Die inzichten gebruiken we nu bij klanten. Ook TikTok-filmpjes of Instagram-stories testten we eerst op ons eigen kanaal. Nu weten we wat werkt en wat niet.”

De nieuwe kanalen en communicatiemanieren die via digitale media op ons af komen fluctueren enorm, vervolgt Hendrik-Jozef: “Video was bijvoorbeeld jaren dé nieuwe manier om te communiceren, daarna stagneerde dat en nu krijgt het met TikTok en Instragram weer een enorme boost. Al moeten de filmpjes nu veel korter zijn en dat heeft dan weer zijn impact op andere dragers: mensen kijken geen minutenlange advertenties meer. Het moet kort en krachtig.”

“Het digitale landschap is als een zee met eb en vloed, alles komt en gaat. Wij proberen daarin een wendbare speedboot te zijn. Dat moet ook want onze sector kan elke dag radicaal veranderen. Je moet steeds nauwgezet in de gaten houden wat de markt doet en daarop inspelen. Advertenties via Google en Facebook zijn vandaag bijvoorbeeld ontzettend duur, dus moeten we zoeken naar andere kanalen waarna zij weer kun prijzen zullen laten zakken en zo evolueert het voortdurend.”

“Eén groot voordeel aan al dat digitaal? Het is hyper meetbaar”, beklemtoont Niels. “Elke klik, elke seconde dat iemand je filmpje bekeek, het zoek- en surfgedrag van mensen… dat kunnen we allemaal weten. Dankzij die data kunnen we onze boodschappen heel gericht gaan toespitsen op een bepaalde doelgroep. Het heeft geen zin om reclame over luiers te pushen naar mensen zonder kinderen of kinderwens. We geloven dat we door die aanpak een meerwaarde kunnen betekenen voor de ontvangers van onze boodschappen. Als we ons werk goed gedaan hebben, zorgen we ervoor dat de reclame die je te zien krijgt niet gaat storen maar juist toegevoegde waarde heeft.”

Influencermarketing: doen of niet?

Intussen lijkt het soms bijna een scheldwoord, maar influencers blijven een krachtige manier om tot bij een bepaald doelpubliek te geraken. “Het blijft een krachtige tool om je merk authentiek in de kijker te zetten”, aldus Niels. “Remy Communication was het eerste bureau in Vlaanderen dat dit op professionele manier is beginnen aanpakken. Influencers hebben een autoriteit op een bepaald gebied en trekken daarom bepaalde volgers aan. Uit onderzoek van de Arteveldehogeschool blijkt dat één op drie jongeren een merk begint te volgen op sociale media dankzij een influencer.”

“De kunst zit in de subtiliteit en authenticiteit van het influencen. Je moet heel goed nadenken over met wie je in zee gaat en hoe je de boodschappen brengt. Volgers hebben snel door wat echt is en wat niet. De negatieve perceptie rond influencers komt juist door diegenen die te gretig elke vorm van sponsoring aanvaarden en zo hun geloofwaardigheid verliezen. Het is ons werk om dat juist niet te doen.”

Hulplijn Voka

Hendrik-Jozef en Niels staan op vlak van communicatie en marketing stevig in hun schoenen en ook de dagelijkse leiding van het bedrijf loopt vlot. Toch willen ze hier nog stappen in zetten. Ook omdat ze de kans kregen om in het kapitaal te stappen van Remy Communication. “Dit doen we nu stap voor stap waardoor onze ondernemingszin en zelfstandigheid uiteraard alleen maar aangewakkerd is.” Om zich te vervolmaken, sloten ze aan bij het Voka Plato traject over algemeen management. “Het is razend interessant om te zien dat ongeacht het type bedrijf of sector, veel uitdagingen dezelfde zijn”, zegt Hendrik-Jozef. “De aanpak van andere deelnemers is verrijkend en laat ons toe te evalueren hoe wij het zelf doen.” 

foto
Hendrik-Jozef Bisschop

 

foto
Niels Janssens

 

“Iets dat ik in de eerste sessie rond strategie al concludeerde is: doen. Je moet je buikgevoel durven volgen en niet té lang nadenken over juist of fout”, vult Niels aan. “We zijn dag in, dag uit bezig met Remy Communication. Die sessies laten je toe even stil te staan bij je aanpak en andere insteken te bekijken. Open kaart spelen is essentieel. Alle deelnemers stellen zich kwetsbaar op en worden soms met bepaalde feiten geconfronteerd, maar dat zorgt juist voor een enorme boost.”

Ook op vlak van de krappe arbeidsmarkt zoeken de marketeers hun heil bij Voka – KvK Vlaams-Brabant. Hendrik-Jozef: “We merken dat het moeilijker wordt om mensen aan te trekken en aan boord te houden. Via Welt leren we welke manieren we kunnen aanboren om rekrutering en retentie te verbeteren. Er zijn tal van elementen zoals cafetariaplannen, telewerk, mobiliteitsbudgetten, etc. waar we het fijne niet van weten. Dan is het fijn om een klankbord te hebben waar je met vragen terecht kant. Ook hier krijgen we weer een spiegel voorgehouden en die reflectie helpt ons beter te worden.”

Over Remy Communication

Marketing- en communicatiebureau Remy Communication maakt deel uit van de Primetime Group, een communicatiegroep met meer dan 60 medewerkers en 12,5 miljoen euro omzet per jaar. Onder die koepel vallen ook nog het eventbureau Primetime Events (met organisaties zoals Ideaal Wonen, Jaarbeurs en Winefair),  de specialist in huis-aan-huisbladen en displaymagazines Thema Media (bekend van onder andere Passe-Partout, Thema Nieuws en de groeiende nieuwssites Leuven- en Hagelandactueel.be) en signalisatie- en beletteringsexpert Stand By. Met uitzondering van die laatste zijn ze allen gehuisvest in de Remy-toren aan de Vaartdijk in Wijgmaal. De Leuvense ondernemer Wouter Van Melkebeek is CEO van Primetime Group terwijl Christophe Wels CFO is en Remy Communication leidt. Samen met Katrien Houtmeyers stonden ze aan de wieg van de groep. Niels Janssens en Hendrik-Jozef Bisschop houden de operationele leiding van Remy in handen. 

Proximus

Artikel uit publicatie