Skip to main content
  • Nieuws
  • Realisatie N73 = overwinning in strijd tegen mobiliteitschaos

Realisatie N73 = overwinning in strijd tegen mobiliteitschaos

  • 17/10/2018

Met de opening van de nieuwe expresweg N73 ziet Voka – Kamer van Koophandel Limburg een aloude eis in vervulling gaan. De Hamse dorpskernen worden nu sterk ontlast omdat het verkeer dat vanaf de E313 naar Noord-Limburg rijdt, gebruik kan maken van een alternatieve route. “We hebben sterk gewogen op een versnelde realisatie van deze verbindingsweg. Dat die maandag effectief in gebruik wordt genomen is dan ook een eerste overwinning in de strijd tegen de mobiliteitschaos in Limburg”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

weken
Deze realisatie is een incentive om andere spelers naar
West-Limburg te halen.

Het doortrekken van de N73 kadert in het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) en zal een grote meerwaarde betekenen voor de Limburgse mobiliteit en economie. Zowel het gewone verkeer als het vrachtverkeer krijgt hierdoor een meer directe link naar het noorden terwijl de Hamse dorpskernen bespaard worden van heel wat overlast.

“De betere ontsluiting van de industrieterreinen in West-Limburg komt ook tegemoet aan de vraag van bedrijven Mobis, Stanley Black & Decker en alle andere ondernemingen op het industrieterrein Ravenshout. Daarnaast is het een incentive om andere spelers aan te trekken”, verduidelijkt Johann Leten. 

Deeloplossing

“Zoals we een tijd terug stelden kan de mobiliteitsproblematiek enkel opgelost worden met een gecombineerde aanpak. Er moet ingezet worden op alternatieve vervoersmodi zoals de binnenvaart en het spoor, maar daarnaast blijft het ook cruciaal om het traditionele vervoer via de weg zo efficiënt mogelijk te organiseren. In die optiek zijn we steeds blijven pleiten voor de realisatie van de N73 als een deeloplossing”, aldus Johann Leten.

Sneeuwbaleffect

Zonder afbreuk te doen te doen aan het positieve van de opening van de nieuwe expresweg, benadrukt Voka – KvK Limburg wel dat dit slechts een eerste stap is. “Doorbraken in andere dossiers moeten snel volgen. Rond de Noord-Zuidverbinding, de Ijzeren Rijn, de ontsluiting van de E40, de verbreding van de E313 en E314 en het dossier rond de N71 is nog steeds geen beslissing genomen”, stelt Johan Leten vast. 

“We hopen dat de recente elektrificatie van de verbinding Mol-Hamont in 2020 en de realisatie van de N73 een sneeuwbaleffect veroorzaken waardoor de andere Limburgse mobiliteitsdossier snel in beweging komen." 

“We hopen dat de recente elektrificatie van de verbinding Mol-Hamont in 2020 en de realisatie van de N73 een sneeuwbaleffect veroorzaken waardoor de andere Limburgse mobiliteitsdossier snel in beweging komen. Wij blijven op dezelfde nagels kloppen, tot in den treure, totdat de Limburgse mobiliteitsproblematiek écht aangepakt wordt”, besluit Leten.

Kunnen wij jou helpen met een lobbydossier? Laat het ons weten via advies.limburg@voka.be. 

Contactpersoon

Senne Poelmans

Senior adviseur belangenbehartiging

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo