Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Raad van Advies ondersteunt UAU collectiv bij professionele beslissingen

Raad van Advies ondersteunt UAU collectiv bij professionele beslissingen

  • 02/01/2023

Een Raad van Advies bestaat uit interne en externe leden die de onderneming helpen bij de langetermijnvisie en strategie. Daarnaast is deze raad een klankbord en helpt die ondernemingen met het maken van beleidsbeslissingen. Zoals ook bij UAU collectiv. “Dankzij de Raad van Advies bekijken we hoe we een tijdslijn of tactiek kunnen uitzetten om de volgende generatie te laten instromen op zeven jaar tijd”, zegt Massimo Pignanelli, medezaakvoerder van UAU collectiv.

Massimo Pignanelli (UAU Collectiv)
Max Vicca©

UAU collectiv is een fusie van drie bestaande architectenbureaus. “Joris Diliën was eerder actief in projectontwikkeling, Frederik Vaes deed vooral internationale en grootschalige projecten en ik verdiepte me vooral in projectontwikkeling en interieurvormgeving in de particulierenmarkt”, zegt Pignanelli. “Eind 2014 kwamen we met elkaar in contact toen ik samen met Frederik de wedstrijd won om het nieuwe stadhuis van Hasselt te ontwerpen. Met Joris werkte ik al eerder samen. Er was meteen een klik onder ons drie waardoor we begin 2015 beslisten om onze krachten te bundelen.”

Collectief van getalenteerde architecten

De naam UAU collectiv was een bewuste keuze. “De naam van ons bureau is ‘World of Wonders’, maar dat vonden we te pretentieus”, legt Pignanelli uit. “In het Italiaans of Spaans schrijf je dat als UAU, het is een veelzeggend palindroom. In onze mission statement staat dat we altijd op zoek zijn naar een meerwaarde. Bij elk project proberen we een nieuwe vibe te brengen in de omgeving.”
“We zien ons niet als afzonderlijke architecten, maar als collectief”, zegt Pignanelli. “We zijn met een groep van in totaal een kleine dertig personen in het binnenland en een twaalftal in het buitenland. Als kopstukken brengen Frederik, Joris en ikzelf de eerste ideeën. Het hele team werkt mee aan de projecten waardoor de lat ook heel hoog ligt voor onze jongste medewerkers. Wij blijven hen coachen tot het beste resultaat op tafel ligt. Vanaf dag één geven we jonge mensen de kans om in te stromen. Dankzij de Raad van Advies bekijken we hoe we een tijdslijn of tactiek kunnen uitzetten om de volgende generatie te laten instromen op zeven jaar tijd.”

Belang van een Raad van Advies

UAU collectiv heeft bewust gekozen voor een Raad van Advies. “Als architecten zijn we creatieve zielen, maar ook jonge ondernemers die geconfronteerd worden met de problematieken van vandaag”, geeft Pignanelli aan. “De corona- en ook de energiecrisis spelen een belangrijke rol. Los daarvan moeten we ook een structuur opzetten en dienen we heel wat professionele vraagstukken zelf op te lossen. Afgelopen jaren zijn we gegroeid van dertien naar bijna dertig medewerkers. Het opstarten van een Raad van Advies zorgt ervoor dat we tijdens onze groei gesteund worden in het maken van zakelijke beslissingen.”

“Voka heeft een fantastisch team rondom ons gebracht”, zegt Pignanelli. “Het zijn kopstukken uit het bedrijvenlandschap, maar geen rechtstreekse concurrenten. We zochten naar mensen die met een andere bril naar onze problematiek zouden kijken. Voka heeft daarom tien namen naar voren gebracht, waaruit wij drie adviseurs selecteerden. We hebben heel snel een keuze gemaakt om diverse mensen bij elkaar te zetten met elk hun eigen expertise. We hadden meteen een goed gevoel. Voka is moderator in de Raad van Advies. Ze bereiden alles perfect voor en doen ook de oproepen voor elke nieuwe vergadering. De organisatie ervan is schitterend.”

Nieuwe perspectieven

“Momenteel hebben er op korte termijn al vier meetings plaatsgevonden waar tal van vraagstukken werden voorgelegd en opgelost”, vertelt Pignanelli. “Bijvoorbeeld de doorgroei van jonge medewerkers. We zitten momenteel in de eindfase van het proces en kunnen onze manier van werken binnen enkele weken al voorstellen aan potentiële instappers. We hebben op verschillende vlakken andere perspectieven gekregen en daar zijn we de Raad van Advies heel dankbaar voor.”

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie