Skip to main content
  • Nieuws
  • Port of Antwerp-Bruges moet meer zijn dan de som der delen

Port of Antwerp-Bruges moet meer zijn dan de som der delen

  • 03/05/2022

Sinds 28 april is de ‘Port of Antwerp-Bruges’ een feit. Maar het is afwachten in welke mate deze fusie een beter antwoord kan bieden op de uitdagingen waarmee onze havens geconfronteerd worden.

“Elke Vlaamse haven wordt verplicht om vanuit de strategische plannen naar interportuaire synergieën te zoeken op het vlak van achterlandstrategie.” Zo luidde één van onze eisen in het Voka memorandum voor de verkiezingen van 2019. 

En kijk nu, de havens van Zeebrugge en Antwerpen gaan een stap verder. Of dat mogen we alleszins toch verwachten van een fusie. Sinds 28 april is de ‘Port of Antwerp-Bruges’ een feit.

Het is geen geheim dat het water tussen deze twee Vlaamse zeehavens ooit veel te diep was om dit te realiseren. Dat de leiding van beide havenbedrijven deze stap nu wel kan zetten, is een mooie verdienste. Maar vooraleer we de medailles van moed laten opspelden, is het afwachten in welke mate deze fusie een beter antwoord kan bieden op de uitdagingen waarmee onze havens geconfronteerd worden.

Capaciteitsgarantie

In deze tijden van grote concurrentie en verschuivingen binnen de supply chain, is het essentieel dat de Vlaamse zeehavens hun positie kunnen bestendigen om als ideale schakels te blijven functioneren binnen het spinnenweb van de logistieke keten.

Capaciteitsgarantie voor de behandeling van containers is een noodzaak. De fusiehaven biedt mogelijkheden om de beschikbare capaciteit in zowel Antwerpen als Zeebrugge te kunnen aanbieden binnen dezelfde havenportefeuille. Een welgekomen antwoord op de alsmaar toenemende capaciteitskrapte voor containerbehandeling in Antwerpen.   
 

Het bedrijfsleven zal deze fusie enkel als een meerwaarde bestempelen als er een gunstig klimaat om te ondernemen gecreëerd wordt.

Goedele Sannen, senior adviseur Logistiek & Mobiliteit bij Voka

De complementariteit tussen beide havens is geen nieuws. Bedrijven uit containerbehandeling, roro, breakbulk en logistiek zijn al jaren actief in beide havens. Het bedrijfsleven zal deze fusie enkel als een meerwaarde bestempelen als er een gunstig klimaat om te ondernemen gecreëerd wordt. Dit betekent rechtszekerheid inzake vergunningen, werkbare milieuregels en het faciliteren van duurzame groei. De noodzakelijke energietransitie en de evolutie naar een koolstofarme maatschappij zetten de uitdagingen op scherp.

Infrastructuurprojecten

Dit laatste vereist de realisatie van belangrijke infrastructuurprojecten in beide havens. In Zeebrugge gaat het in eerste instantie om de nieuwe sluis, in Antwerpen om extra containerbehandelingscapaciteit (ECA). Maar ook het verzekeren van competitieve achterlandverbindingen voor de verschillende modi vraagt bijkomende investeringen. Gezamenlijke initiatieven op het vlak van hinterlandconnecties en IT kunnen belangrijke hefbomen vormen om Vlaanderen als logistieke topregio te versterken.

Port of Antwerp-Bruges, proficiat! Een fusie, afgeleid van het Latijnse fundere, wordt omschreven als een samensmelting. De nieuwsgierigheid naar het nieuwe geheel is groot bij de Antwerpse en Zeebrugse havenspelers. Vergeet hen niet om te helpen kneden zodat het ééngemaakte bedrijf meer is dan de som der delen.  
 

Contactpersoon

Goedele Sannen

Senior adviseur Logistiek en Mobiliteit

IMU - vzw - Bebat
IMU - vzw - Altez
IMU - vzw - Bank van Breda
IMU - vzw - salesforce
IMU - VZW - multibureau
IMU - vzw - Salesforce