In oktober 2016 startte Jirky Thys met zijn toenmalige zakenpartner PrintCity op. Op amper vijf jaar hebben ze een mooi groeiparcours afgelegd, met forse investeringen in personeel en machines. Via de Plato-groep Martens komt Jirky in contact met andere Limburgse ondernemers. Via kennisoverdracht en uitwisseling van ervaringen verzamelde hij al veel boeiende managementinzichten. Hoe wil hij samen met zijn team zijn bedrijf verder duurzaam laten groeien?

Van vele markten thuis
“Ik ben Jirky Thys, zaakvoerder van PrintCity. Samen met een gepassioneerd team van 10 medewerkers bieden we particulieren en bedrijven oplossingen aan voor zowel het borduren als bedrukken van kledij. We zijn van vele markten thuis: professionele werkkledij, outfits voor een vrijgezellenfeest, sportkledij, T-shirts voor een jeugdvereniging,… Onze productievestiging bevindt zich in Hasselt, waar iedereen terecht kan in onze showroom. In Genk hebben we een extra showroom van 150 vierkante meter. Hiermee proberen we altijd dicht bij de klant te staan.”
“De voorbije vijf jaar hebben we een mooie organische groei kunnen realiseren. De coronacrisis had gelukkig geen negatieve impact. Van bij de start hebben we flink geïnvesteerd in een state-of-the-art machinepark, zoals borduurmachines, diverse hittepersen en een zeefdrukkerij met een capaciteit van 35.000 druks per week. Na één jaar haalden we een voltijdse medewerker aan boord. Vandaag hebben we een team van 10 medewerkers. Binnen drie jaar willen we dit werknemersaantal verdubbeld zien. Eind dit jaar plannen we trouwens een verhuis naar onze nieuwe bedrijfsgebouwen.”
Maximaal inzetten op gelukkige medewerkers
“Bij de opstart van PrintCity drukte ik het gaspedaal maximaal in om ons bedrijf een vliegende start te geven. Maar al snel was externe versterking nodig om het werkvolume de baas te kunnen. Groei betekent immers ook een duidelijke strategie uittekenen, processen optimaliseren en nieuwe markten verkennen. Ik haalde daarom nieuw operationeel talent aan boord, om zo zelf te kunnen focussen op dit groeipad. Groeicijfers blijven ook vandaag uiteraard belangrijk, maar als kmo zetten we hard in op een goede begeleiding en opleiding van onze medewerkers. We streven naar collega’s die zich goed voelen op de werkvloer, in een team dat elkaar door dik en dun steunt.”
“We streven naar collega’s die zich goed voelen op de werkvloer, in een team dat elkaar door dik en dun steunt.”
Plato als inspirerend netwerk
“Als ondernemer weet ik ondertussen dat je vele borden hoog moet houden. Sommige managementtaken – zoals bijvoorbeeld personeelsbeheer – zijn best complex in een kmo. Door drie jaar geleden in te stappen, wou ik niet alleen mijn inhoudelijke kennis over het runnen van een bedrijf bijschaven, maar ook met collega-ondernemers sparren over specifieke topics en mijn professioneel netwerk uitbreiden. Horen dat collega’s in andere sectoren met dezelfde uitdagingen geconfronteerd worden, geeft me rust. Binnen het Plato-netwerk praten we open over diverse issues, van hr over financiën tot marketing.”
De meerwaarde van Plato
“Dankzij Plato heb ik al heel wat boeiende inzichten geleerd. Door de visie van collega’s te horen, weet ik nu dat je af en toe de waan van de dag opzij moet zetten om enkele stappen vooruit te denken. Je leert ook om op een ruimdenkende manier de zaken aan te pakken. Ook gastsprekers brengen uiteraard interessante tips en adviezen aan. Zo kreeg ik al heel wat nuttige tips aangereikt om de aanwerving van nieuwe medewerkers – een proces dat administratief en sociaaljuridisch best wel complex is – intern in goede banen te leiden. Ik kan het Plato-traject alleen maar aanraden aan (startende) collega-ondernemers!”
Net als Jirky groeien met Plato?
Contacteer chloe.rutten@voka.be of klik hier voor meer informatie.