Skip to main content
  • Nieuws
  • Plato-deelnemer Bart Craenen: "We moeten onszelf voortdurend heruitvinden"

Plato-deelnemer Bart Craenen: "We moeten onszelf voortdurend heruitvinden"

  • 20/06/2017

Bart CraenenPlato-deelnemer Bart Craenen werkt al 14 jaar in het bedrijf van zijn ouders. Craenen groeide als distributeur van landkaarten, reisgidsen, wereldkaarten, atlassen, wereldbollen en andere kartografie gerelateerde producten uit tot een sterke internationale speler. “Ik zal op termijn het bedrijf overnemen van mijn ouders en Plato helpt me bij die voorbereiding.”

“Het bedrijf ontstond in 1985, in die tijd laadde mijn vader zijn auto vol met borden waarop kaarten van België stonden. Die verdeelde hij dan over het hele land, vooral aan klanten in de transportsector. Vandaag bestaat ons klantenbestand niet meer uit transportbedrijven, maar meer uit boekhandels, winkelketens en websites. Via de ‘non-books’ geraken we de laatste jaren ook binnen in de speelgoed- en giftsector.”

Craenen heeft sinds 2006 ook een eigen winkel in Brussel. “Die opportuniteit deed zich destijds voor en we hebben ze gegrepen. Maar onze core business blijft het verdelen van producten naar B2B-klanten.”

Specialist in een niche

“We opereren in een nichemarkt, maar binnen die niche zijn wij de grootste specialist, ook internationaal. Er zijn nog wel andere spelers op de markt, maar wij hebben het meest volledige gamma.” Dat uitgebreide aanbod is vanzelf gegroeid, legt Bart uit: “Je begint met een aantal producten in je gamma, maar de klanten vragen altijd net dat wat je niet hebt. Daarom ben je gedwongen om steeds naar nieuwe producten te zoeken om deze dan te bestellen.”

Het is duidelijk dat hun klanten dit appreciëren, want Craenen heeft intussen klanten over de hele wereld. “Deze enorme groei hebben we ook te danken aan onze leveranciers, die ons doorheen de jaren altijd trouw gebleven zijn. Het grote verschil is dat wij vroeger naar producenten moesten gaan met de vraag of wij hun producten mochten verdelen. Nu komen zij zelf naar ons.”

Non-books

Landkaarten, wereldkaarten en reisgidsen verkopen in tijden van internet en gps, het lijkt een sector die gedoemd is om uit te sterven. “Het is inderdaad niet gemakkelijk maar waar atlassen, stadsplannen en in mindere mate algemene landkaarten klappen hebben gekregen, zien wij wel een toename van alles wat met wandelen en fietsen te maken heeft”, zegt Bart. “Bovendien komt men stilaan ook tot het besef dat een algemeen overzicht bij het gebruik van de gps toch wel ontbreekt.”

“Wel moeten wij onszelf voortdurend heruitvinden. Zo zetten we sinds een paar jaar in op ‘non-books’, allerlei producten die gelinkt zijn aan land- en wereldkaarten zoals opblaasbare wereldbollen, puzzels voor kinderen of speeltapijten met een wereldkaart. We waren hier vrij snel bij en hebben daarom een stevige positie in de markt, maar het blijft uitdagend om deze positie te behouden.”

Digitale uitdaging

Een andere uitdaging waar Craenen mee kampt, is de digitalisering van de sector. “Wij willen onze klanten altijd de meest correcte informatie aanleveren. Vroeger betekende dit vooral informatie over welke artikels we hadden en wanneer er nieuwe uitgaves zouden komen van bepaalde producten. Omdat steeds meer klanten tegenwoordig ook een webwinkel hebben, hebben ze van elk product een duidelijke beschrijvingen een foto nodig. Al die info willen ze digitaal aangeleverd krijgen. Dit vraagt van ons een heel andere aanpak.”

Het was voor Craenen niet makkelijk om dit te bolwerken, maar ze zijn op de goede weg. Bart zijn IT-achtergrond kwam hierbij goed van pas. “Ik heb al vaak gemerkt dat het een voordeel is om als ondernemer zelf iets van IT te kennen. Als je iets wil veranderen, is het immers niet altijd makkelijk om bij een IT’er duidelijk over te brengen wat je precies wil. Mijn kennis van de (data)structuren van gebruikte software was hierbij altijd zeer handig.”

“Door te luisteren naar anderen, doe je bij Plato goede ideeën op voor je eigen bedrijf en begin je bepaalde opties te overwegen.”

Een verwezenlijking waar Bart best trots op is, is de evolutie van het bestellingproces. “Geloof het of niet, maar tien jaar geleden kwamen de meeste van onze bestellingen nog binnen via fax”, vertelt hij. “Omdat het handmatig ingegeven van bestellingen in ons systeem, enorm tijdrovend geweest zou zijn, hebben wij indertijd besloten dit niet te doen en rechtstreeks van de bestelling te picken, waardoor de controle order-levering steeds manueel moest gebeuren. Een vijftal jaar geleden zijn we begonnen met onze B2B-website, waardoor de bestellingen via de website meteen volgens loopvolgorde in het magazijn werden uitgeprint. Vandaag komen de bestellingen voor 95% binnen via onze website of via mail in een bestand dat we makkelijk kunnen importeren. Bovendien zijn we twee jaar geleden gestart met een draadloos scansysteem, dat foutjes in het proces meteen detecteert. Onze rendabiliteit is er enorm door gestegen.”

Plato opent de ogen

IT mag dan geen geheimen hebben voor Bart, van fiscaliteit en juridische topics had hij minder kaas gegeten. Daarom schreef hij zich in voor een Plato-traject rond dit thema. “Nadat ik twee jaar een traject had gevolgd rond algemeen management, werd me dit traject aangeraden. En terecht, want het heeft mijn ogen geopend. Er komen dingen aan bod zoals de algemene voorwaarden en de juridische bescherming van producten, waarvan ik me niet bewust was dat ze zo belangrijk waren. En hoewel ik voor veel dingen toch nog een beroep moet doen op een expert, heb ik nu wel noties van een aantal elementaire dingen.”

“Door te luisteren naar anderen, doe je bovendien goede ideeën op voor je eigen bedrijf en begin je bepaalde opties te overwegen”, gaat Bart verder. “Zo heb ik dankzij Plato het belang van aanwezigheid op sociale media ingezien. Ik dacht dat dat enkel voor B2C-klanten was, maar dat blijkt niet zo te zijn.”

Een bedrijf met heel wat internationale klantenin zijn portefeuille, wat wil dat nog meer in de toekomst? “We willen eigenlijk nog internationaler worden, ook met ons non-book gamma. Verder willen we ook online klanten zoals bol.com gaan benaderen om ze rechtstreeks te kunnen beleveren. Want als wij het niet doen, zal iemand anders ons voor zijn. Een stevige positie op de internationale markt uitbouwen en behouden, daar streven we naar.”

 

Tekst: Nele Hiele - Foto's: Fotostudio Leemans
Lees hier het volledige magazine Ondernemers.

Contactpersoon

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad