Skip to main content
  • Nieuws
  • Peter Van Eylen: "Ondernemen zit me in het bloed."

Peter Van Eylen: "Ondernemen zit me in het bloed."

  • 31/05/2022

Led techno, de belangrijkste totaalleverancier voor microbiologische laboratoria in de Benelux, kan indrukwekkende cijfers voorleggen: 2.000 klanten, 10.000 referenties, 2.000 m² magazijnruimte. En het wordt nog beter: het bedrijf uit Heusden-Zolder mikt dit jaar op een groei van liefst 20 procent. CEO Peter Van Eylen: “Ondernemen zit me in het bloed.”

Peter

LED techno groeier in uitdagende tijden

Voedselveiligheid is belangrijker dan ooit. Peter Van Eylen treurt daar niet om. “Wij verdelen ruim 10.000 producten voor controles op de voedselveiligheid.  Wegwerppotjes  en pipetjes, testkits, beschermkledij, automatisatieapparatuur. Van producten die 0,0005 euro kosten tot producten die 100.000 euro kosten. Onze klanten zijn kleine en grote voedings-producenten die eigen controles uitvoeren, zoals Friesland Campina en Konings in Limburg, maar net zo goed commerciële  laboratoria  en  overheidsinstanties zoals het Federaal Voedselagentschap. We zijn het enige bedrijf in de Benelux dat zich specifiek op die markt toespitst. Hoe we ons onderscheiden van concurrenten of potentiële concurrenten? Door scherpe prijzen aan te houden, maar nog meer door de nadruk te leggen op kennis, kwaliteit, ondersteuning en flexibiliteit.”

Hoofdzetel in de achtertuin

Led  techno  viert  volgend  jaar  zijn  40-jarig  jubileum,  maar  is  niet  van plan om achterover te leunen. Van Eylen: “We tekenen elk jaar een groei op van zowat 10 procent. Voor 2023 mikken we zelfs op 20 procent groei. Sinds 2021 maakt Led techno deel uit van de Ariana Holding GmbH, een netwerk van gespecialiseerde laboratoria in Duitsland en Nederland. Ariana maakt op zijn beurt deel uit van de Amerikaanse IEH Laboratories & Consulting Group, die zich tot doel stelt om efficiënte en duurzame productie van gezond voedsel mogelijk te maken. Zelf sta ik sinds 2006 aan het hoofd van Led techno. Ik ben met het bedrijf opgegroeid, want het is destijds opgericht door mijn moeder. In de beginjaren bevond de hoofdzetel zich letterlijk in onze achtertuin. Niet dat mijn ouders mij hebben gepusht om de zaak over te nemen. Ze kennen mij goed genoeg om te weten dat dat niet zou hebben gewerkt. Ik heb eerst een diploma bio-ingenieur microbiologie behaald, daarna  aan Solvay gestudeerd en vervolgens ervaring op de vloer opgedaan.”

Fun vanaf 100 kilometer

Hoe heeft Led techno corona overleefd? Van Eylen: “Wij zijn als essentieel bedrijf voor de toelevering van voeding altijd blijven draaien, zij het niet in makkelijke omstandigheden. Toen de horeca moest sluiten en de collectieve maaltijdvoorzieningen  stilvielen, hebben wij in de klappen gedeeld. Minder voedselproductie, minder controles. Gelukkig hebben we dat verlies kunnen compenseren met extra leveringen aan coronalaboratoria. Al voor corona hadden we fors geïnvesteerd in e-commerce en online marketing, de pandemie heeft die digitalisering in een hogere versnelling  gebracht.  We moeten  vooruit, vooruit, vooruit. Ik geloof: de wil om iets te bereiken, bepaalt in grote mate je succes. Die strijdlust komt ook tot uiting in mijn passie als ultraloper. Voor mij begint de fun pas vanaf 100 kilometer. In januari heb ik deelgenomen aan een wedstrijd in de  Engelse  Midlands: 430 kilometer lopen op onverharde wegen. Heerlijk!”

Practise what you preach

De grootste hindernis op weg naar meer succes? Het vinden van medewerkers.  Van  Eylen:  “We  doen  ons  uiterste best om personeel aan te trekken  en  aan  boord  te  houden,  maar eenvoudig is het niet. Zowel technici als salesmensen zijn moeilijk te vinden. We hebben geleerd: werknemers lok je niet enkel door te zwaaien met een loonbriefje, maar vooral met een inspirerend verhaal en een missie. Je moet ze laten voelen hoe waardevol ze zijn. En belangrijk: practise what you preach. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Als het bij mooie woorden blijft, val je door de mand.” De ondersteuning van Voka heeft Van Eylen naar eigen zeggen sterker gemaakt als ondernemer. “Ik neem deel aan Voka-netwerkevents. Ik heb Voka-opleidingen gevolgd. Ik ben een kritische klant, maar de meerwaarde van de Voka-initiatieven staat buiten kijf.”

Artikel uit publicatie