Skip to main content
  • Nieuws
  • Peepl wint pitchwedstrijd van Voka en BLCC

Peepl wint pitchwedstrijd van Voka en BLCC

  • 30/03/2016

Benoit Strypsteen van Peepl heeft de eerste pitchwedstrijd van Voka West-Vlaanderen en BLCC gewonnen. Hij wist de jury het best te overtuigen en mag nu met een taalcoach aan de slag om zijn pitch ook in een andere taal te optimaliseren.

Uit de inzendingen selecteerde de jury 5 finalisten: Forcit, MedSeen, Peepl, Sport Lauwers en Tymeli. Hun pitch werd gefilmd en online geplaatst op de Facebookpagina van Voka West-Vlaanderen. Het grote publiek werd opgeroepen om te stemmen op de pitch die er voor hen tussenuitsprong. Die onlinestemming telde mee voor 50% van de punten.

Op de finaledag kregen de finalisten eerst nog enkele tips van taaltrainer Jean-Philippe Degrendele. Ook benieuwd naar zijn input? We sommen onderaan dit artikel enkele tips voor u op. Met die tips nog fris in het geheugen, kregen de finalisten vervolgens 2 minuten de tijd om hun pitch te brengen voor de jury. Daarna kreeg de jury nog de kans om enkele vragen te stellen alvorens ze de winnaar van de wedstrijd uitriepen.

Benoit Strypsteen kwam met zijn Peepl-pitch, mede door het grote aantal Facebookstemmen, als winnaar uit de bus. Peepl ondersteunt het beheer van communities, of het nu gaat om sportclubs, verenigingen, service clubs, business units of families. Benoit mag als hoofdprijs opnieuw met taaltrainer Jean-Philippe Degrendele aan de slag, ditmaal om zijn pitch ook in een andere taal te professionaliseren. 

De tweede plaats, met een speciale vermelding van de jury, was voor Lieven Tytgat van Tymeli. Tymeli helpt bedrijven om hun productie en producten op te volgen en bij te sturen om zo de kwaliteit van de producten te verhogen en de productiekosten te beperken. De pitches van Henri Jacobs voor Forcit en Klaas Vandevyvere voor MedSeen eindigden op een gedeelde derde plaats. Sport Lauwers moest verstek geven voor de finaledag.

Het was de eerste keer dat team jong ondernemen van Voka West-Vlaanderen en de taalexperten van BLCC de pitchwedstrijd organiseerden. Het initiatief wordt volgend jaar herhaald.

 

9 pitchtips van taaltrainer Jean-Philippe Degrendele

  1. Begin met een goede ‘catcher’. Dat kan een verhaal, een controversiële stelling,… zijn. Zo trek je onmiddellijk de aandacht van het publiek. 
  2. Spreek je publiek ook aan, betrek hen bij je pitch. Stel bijvoorbeeld een vraag. 
  3. Idealiter is een pitch geen pitch, maar een verhaal dat je vertelt. 
  4. Gebruik humor, maar enkel en alleen wanneer dat past bij jouw persoonlijke stijl.
  5. Overtuig de jury ervan dat jouw product/dienst uniek is. “Me too” werkt niet. 
  6. Benadruk enkele kernzaken en herhaal die. Ook op het einde herhaal je nog eens je kernidee en daarna rond je af met een call-to-action. 
  7. Leer zeker nooit je tekst vanbuiten. Gebruik kernwoorden als leidraad. 
  8. Creëer geen fysieke afstand. Wandel, beweeg, maak oogcontact,… maar uiteraard met mate. 
  9. Pitch zoals je bent. Wees authentiek. Anders val je door de mand.

 

Bekijk het filmpje:

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group