Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Opboksen tegen vooroordelen heeft me als ondernemer sterker gemaakt

Opboksen tegen vooroordelen heeft me als ondernemer sterker gemaakt

  • 07/10/2022

Met Striktly helpt Stéphanie Ouachan vooral bouw- en installatiebedrijven om hun financiële administratie en planning met software op orde houden. Dat ze tegelijk oog houdt voor de verdere ontwikkeling van haar scale-up, blijkt sinds kort uit de intrede van de succesvolle techondernemer Kris Kerremans van IT-bedrijf Inuits. Bovendien heeft ze ook bij Jong Voka Antwerpen-Waasland net het roer in handen genomen als nieuwe voorzitster, met een duidelijk doel voor ogen.

Met Kris Kerremans gaat Striktly verder met een minderheidsaandeelhouder, die 1 miljoen euro aan groeikapitaal meebrengt om ‘een turbo onder het bedrijf te zetten’. Hoe mogen we dit opvatten? 

‘Voor Striktly runde ik een beveiligingsbedrijf samen met een vennoot. Maar door zijn emotionele manier van ondernemen, houd ik daaraan maar weinig goede herinneringen over. Vandaag heb ik eigenlijk ook niemand echt nodig naast me. Maar door de mooie groei volgen potentiële investeerders Striktly natuurlijk wel al enkele jaren. Wie in die zin aanklopte, ontving een standaardmail met de melding dat een bericht zou volgen wanneer ik daar klaar voor was. Zo hield ik alle mogelijkheden open. Vanuit mijn adviesraad kwam dan de vraag waarom ik afkerig stond tegen de intrede van nieuwe aandeelhouders. Dat heeft me doen inzien dat het wel interessant kon zijn om er iemand bij te halen in de huidige context, waarin alsmaar meer wordt verwacht en alles sneller moet gaan. Met verschillende partijen was er een klik, maar bij Kris had ik het beste gevoel. Door mijn intuïtie te volgen, heb ik het al ver kunnen brengen. Dus ben ik ook nu afgegaan op mijn natuurlijk ondernemerskompas. Met Kris halen we iemand met meer dan twintig jaar ondernemerservaring in softwareontwikkeling en contractonderhandelingen binnen. Dat is een ongelofelijke meerwaarde. Zijn intrede geeft ons ook extra budget om Striktly sneller te ontwikkelen. Ons product is helemaal klaar, maar de troeven en meerwaarde ervan moeten we nog breder bekendmaken. Na de laatste release was de tijd rijp om zo snel mogelijk extra in te zetten op marketing en verkoop. Het moet voor de buitenwereld duidelijk zijn dat we kmo’s uit uiteenlopende sectoren kunnen bedienen, niet enkel die in de bouwwereld. Dat uitgangspunt zal ook de basis vormen van een nieuw marketingplan.’

Voor starters is groeikapitaal vinden vaak een moeilijke oefening. Welke impact verwacht je van de dreigende recessie hierbij?

‘Striktly is gelukkig actief in de techscène. Voor investeerders is dat toch een van de veiligste sectoren. Kmo’s moeten nu eenmaal digitaliseren. Hierdoor zat ik in de luxepositie dat er al veel interesse bestond om in te stappen, nog voor ik daarvoor open stond. Bij een aantal potentiële investeerders was er sprake van fomo (angst om een belangrijke gelegenheid te missen, red.). Hen heb ik deze keer dus moeten ontgoochelen.

Aan de opvallende groei in de afgelopen vijf jaar is ook een internationaal kantje, in de vorm van een Roemeens kantoor. Wat bracht Striktly naar daar?

‘In 2018 merkte ik dat er in België alsmaar moeilijker capabele ontwikkelaars waren te vinden. De programmeertaal waarmee onze software is gebouwd, bleek deel uit te maken van een opleiding aan een Roemeense universiteit. Dus heb ik intuïtief daar vlakbij begin 2019 een nieuw team opgestart. Maar op drie jaar tijd zijn softwareontwikkelaars ook in Roemenië dure krachten geworden, al zeker nu bij de toenemende inflatie. Iedereen zoekt ook naar zulke profielen, die door het vele telewerken tijdens corona soms al te verwend zijn. Ik sluit niet uit dat Strikly in de toekomst nog ontwikkelaars uit andere landen inzet die ook kwaliteit kunnen leveren. Ook daarbij kan onze nieuwe aandeelhouder ons helpen. Zijn bedrijf is al internationaal succesvol en heeft ook kantoren in Oekraïne, Polen en Tsjechië.’

Stéphanie Ouachan, CEO striktly en voorzitter Jong Voka

Als ik zie hoe sommige van mijn medewerkers door hun job groeien als mens, maakt me dat erg gelukkig.

Stéphanie Ouachan

Kris Kerremans brengt ook zijn internationaal netwerk mee. Is internationaal groeien dan een concrete ambitie?

‘Onze focus ligt op de Belgische markt. In tweede instantie kunnen we wel kijken naar andere regio’s. Daarvoor moeten we dan wel extra mensen met managementcapaciteiten aan boord halen om onze activiteiten ook daar uit te bouwen. Mijn grootste kwaliteit schuilt in het opstarten van nieuwe zaken. Dat wil ik met een duidelijke focus en stap voor stap aanpakken. De structuur van Striktly staat er. Ik ben omringd door een sterke ploeg van managers, waarvan iedereen duidelijk zijn eindverantwoordelijkheid kent. Het is nu vooral zaak om in zee te gaan met de juiste mensen. Daarom heb ik recent afscheid genomen van de chief marketing officer en werk ik aan nieuwe samenwerkingen met gespecialiseerde bureaus. Zo is onlangs een nieuwe samenwerking gestart met Upthrust, het marketingagentschap van Dennis De Cat die ik goed heb leren kennen via Start-Up Antwerp.’

Dit nieuwe platform wil start-ups en gevestigde ondernemingen met elkaar in contact brengen en onderlinge kruisbestuiving bevorderen. Als twee van de vijf ambassadeurs ervan hebben jullie het opzet dus meteen in de praktijk gebracht?

‘We leveren het bewijs dat dit platform weer een stap vooruit is voor de Antwerpse ondernemerswereld. Door het opvallende parcours dat ik als ondernemer heb afgelegd om tot succes te komen, klampen veel jonge ondernemers me aan voor goede raad. Vaak is dat in persoonlijke gesprekken, maar evengoed via de sociale media. Jammer genoeg loopt mijn agenda snel vol. Daarom zet ik als ambassadeur graag mee mijn schouders onder Start-Up Antwerp en bijhorende activiteiten, zoals het inblikken van een podcast of het geven van een keynotespeech. Zo kan ik in een moeite een groter publiek bereiken en een mentor zijn voor meer jonge ondernemers. Antwerpen miste een initiatief zoals dit. Ik beschouw het als een mooi springplankje naar andere initiatieven die Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland opzet voor ondernemers. Ik ben er fan van en engageer me daarom om mijn expertise te delen. Als ondernemer gaat het me lang niet alleen om geld verdienen. Als CEO wil ik ook een impact hebben op mensen en op de maatschappij. Als ik zie hoe sommige van mijn medewerkers door hun job groeien als mens, maakt me dat erg gelukkig. Alleen moet ik erover waken dat ik mijn beschikbare tijd in de juiste zaken investeer.’

Ook via Jong Voka kan ik nu het statement maken dat je niet mag vasthouden aan stereotiepe ideeën.

Stéphanie Ouachan

Als nieuwe voorzitster van Jong Voka Antwerpen-Waasland bent u het gezicht van een community van ondernemers die het economische landschap moeten uitbouwen. Welke klemtonen wilt u in die rol leggen?

‘Allereerst wil ik dat we breder bekendmaken wat Jong Voka voor jonge ondernemers kan betekenen. Uit gesprekken versta ik dat velen van hen er heel wat aan zouden hebben, maar ze kennen nog onvoldoende ons bestaan. We moeten nog aantrekkelijker worden voor ondernemers en bedrijven van buiten de cirkel van leden van de Kamer. Met attractieve activiteiten kunnen we het netwerk nog uitbreiden. Daarvoor moeten we ook extra inzetten op communicatie, bijvoorbeeld door leuke content uit te spelen op sociale media. We moeten in mensentaal uitleggen wat de meerwaarde van Jong Voka is en hoe we jonge ondernemers kunnen helpen doorgroeien.’

Stéphanie Ouachan, CEO Striktly en voorzitter Jong Voka

Hoewel Striktly onlangs het ‘hipste kantoor van Limburg’ heeft geopend op Corda Campus, onderstreept de recente verhuizing naar een nieuw Antwerps hoofdkantoor dat Antwerpen uw thuisbasis blijft. Wat heeft Antwerpen uit uw oogpunt als ondernemer te bieden

‘In Antwerpen durft men wel meer out of the box te denken dan de doorsnee Vlaming doorgaans doet. Het is een levendige, kosmopolitische stad met ambitieuze, kleurrijke mensen die voluit voor hun doelen gaan. Zelf geef ik met Striktly ook graag een kans aan talenten die dat misschien elders onterecht niet zouden krijgen. Zaken zoals afkomst, geslacht of leeftijd zijn voor mij van geen tel. Door persaandacht en via onze communicatie weten werkzoekenden vaak wel dat de CEO van Striktly een deels allochtone afkomst heeft, waardoor ze wel sneller geneigd zijn om zich aan te bieden. Ik hoop dat ze dat blijven doen. Ook via Jong Voka kan ik nu het statement maken dat je niet mag vasthouden aan stereotiepe ideeën. Bijvoorbeeld door al eens een keynotespreker met een opvallend parcours of een andere afkomst te vragen voor een event, wil ik dat in de verf zetten. Als 34-jarige vrouw met Italiaans-Tunesische roots werd ik al te vaak onderschat. Intussen run ik wel al mijn tweede bedrijf en ben ik door hard te werken ook ver gekomen. Opboksen tegen voordelen heeft me alleen maar harder gemaakt. Dat mag voor iedereen een bron van inspiratie zijn.’

Eind juni bent u opgenomen op een lijst van topvrouwen in de Belgische techwereld die kans maken op de InspiringFifty Belgium 2022 award. Wat betekent deze nominatie voor u?

‘Als jonge ondernemer heb ik zonder enige coaching of begeleiding door een mentor op eigen houtje mijn weg gezocht. Mezelf inschrijven voor wedstrijden om aan te tonen dat ik goed ben in mijn werk, zegt me niets. Ik ken mijn eigen waarde al en wil dat vooral uit mijn werk spreekt hoe goed ik ben. Maar als anderen je op zo’n lijst plaatsen en op zo’n manier hun waardering voor jouw werk laten spreken, is dat wel heel aangenaam. Ik ben als jonge ondernemer ook steeds op zoek geweest naar mogelijkheden om geïnspireerd te worden. Dan is het fijn om nu zelf anderen te kunnen inspireren.’

 

Meer info: www.striktlysoftware.com

 

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

Banner belgian coast hotels oktober

Artikel uit publicatie