Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Op mijn vijftiende wist ik: ik wil het anders doen’

‘Op mijn vijftiende wist ik: ik wil het anders doen’

  • 28/04/2023

Iets meer dan tien jaar geleden waagde Bouchra Hashassi haar kans als zelfstandig ondernemer. Onder de naam Washville opende ze een ecologische truckwash in de haven van Antwerpen. Sinds dat moment heeft ze een behoorlijk hobbelig parcours afgelegd, tot een faillissement in 2017 toe. Desondanks beet ze door en met de recente opening van een vestiging in Gent, telt haar bedrijf ondertussen al drie succesvolle truckwashes.

De Antwerpse haven op een druilerige vrijdagochtend en ik ben net aangekomen aan Washville. Grote vrachtwagens, bussen en opleggers rijden hier aan de lopende band in en uit. Het is indrukwekkend om te zien hoe die grote baanreuzen in een mum van tijd grondig douchen en blinkend wegrijden. Volgens het cliché stel je je bij de CEO van een carwash een uit de kluiten gewassen man met een geblokt hemd en mogelijks wat tatoeages voor. Maar in de plaats daarvan komt een slanke, goedlachse en charismatische jonge vrouw met allochtone roots me tegemoet. Hoe kwam Bouchra Hashassi in godsnaam op het idee om een truckwash te openen in de Antwerpsehaven? ‘ik besef dat dat niet evident lijkt’, lacht ze. ‘Ik ben daardoor mijn eigen originele elevator pitch. Als mensen me op netwerkevents vragen wat ik doe, zie ik hen denken: dat is het type kapster, juwelenontwerpster, visagiste, ... Dan is mijn antwoord: ik heb een truckwash in de Antwerpse haven. En jij? Door het verrassingseffect heb ik meteen alle aandacht.’

Bouchra’s jongste broer bracht haar op het idee van een truckwash. ‘Ik ben de tweedeoudste van zeven kinderen, waarbij mijn jongste broer en ik dertien jaar schelen. Pas afgestudeerd besloot hij een opleiding tot vrachtwagenchauffeur te volgen. Hij vond snel een job bij Q8, dat erop stond dat hun vrachtwagens altijd spic en span waren bij transport. Daardoor moest mijn broer regelmatig zijn truck wassen en daar knelde het schoentje. Hij vond vaak moeilijk een plek om te parkeren en zijn vrachtwagen schoon te maken. Op de plekken waar hij dat wel deed, voelde hij zich vaak niet gewaardeerd. Ik voelde dat daar een gat in de markt was en wilde dat graag dichten.’

Bouchra en haar broer voerden daarop twee jaar lang een marktonderzoek op parkings en in tankstations in ons land. Ze wilden ontdekken of dat wat haar broer aanvoelde, ook werd gedeeld door andere truckchauffeurs. Toen dat zo bleek te zijn, besloot Bouchra een grote truckwash in de haven op te zetten. Naast drie wasstraten bood die een comfortabele lounge voor de chauffeurs om te ontspannen, met zetels, een tv, koffie, thee, ... Bovendien was Washville helemaal ecologisch opgezet. Er werden alleen biologisch afbreekbare reinigingsproducten gebruikt en de truckwash had zijn eigen waterzuivering
en waterrecyclagesysteem. ‘Nu heeft iedereen de mond vol over customer experience en ecologisch ondernemen. Maar daarmee waren wij tien jaar geleden al bezig’, zegt ze.

‘Met customer experience en ecologisch ondernemen waren wij tien jaar geleden al bezig.’

Met vallen en opstaan

Bouchra wist al heel vroeg dat ze het anders wilde aanpakken dan wat er volgens haar achtergrond van haar verwacht werd. ‘Op mijn vijftiende wist ik al: ik wil het anders doen. Ik kom uit een arbeidersgezin met zeven kinderen en heb armoede gekend. Maar ik wilde niet in dat patroon blijven steken. Toen mijn opa naar België kwam, had hij geen flauw benul van wat hem te wachten stond. Hij was analfabeet en kende geen Nederlands. Toch zette hij de stap om zijn familie een betere toekomst te schenken. Dankzij hem moet ik nu geen water meer gaan halen uit een waterput. Wat hij toen voor ons gedaan heeft, had een hele grote ‘change’-impact. Ik wil datzelfde kunnen betekenen voor de generaties na mij.’

Was het spannend om als onderneemster te beginnen? ‘Absoluut’, benadrukt Bouchra Hashassi. ‘En het was absoluut geen walk in the park! Het ondernemerschap is niet gemakkelijk: de onzekerheid en verantwoordelijkheid zijn soms zwaar om dragen. Ik heb jarenlang geen vakantie genomen. Ik heb armoede en schulden gekend en heb moeten bedelen en smeken. Ons concept was goed, de klanten stroomden toe, maar toch was die eerste truckwash economisch niet rendabel. Later bleek dat onze prijszetting helemaal niet goed zat. Bovendien had ik me heel naïef in dit avontuur gestort. Ik miste maturiteit en had niet voldoende financiële inzichten. Ik had voortdurend het gevoel: ik ben aan het falen. Ik durfde amper te netwerken, omdat ik beschaamd was om te zeggen dat ik een niet erg rendabele truckwash runde.’ Maar ze bleef niet bij de pakken zitten. ‘Ik ben altijd een vechter geweest en ik wist dat ik goud in handen had, als ik het beter kon aanpakken. Ik deed op dat moment alles zelf. Ik gaf niks uit handen, omdat ik dacht geen extra mensen te kunnen betalen. Nu weet ik dat ik juist door het groter aan te pakken, net meer inkomsten genereer. En dat ik door meer te delegeren, tijd overhoud om dingen te doen die ik graag doe op een goede, doordachte manier.’

‘Door meer te delegeren, houd ik tijd over om dingen te doen die ik graag doe op een goede, doordachte manier.’

Inzichten dankzij mentors

Van zichzelf merkt Bouchra Hashassi dat ze daarin enorm is gegroeid. ‘Eigenlijk is dat besef pas gekomen toen mijn eerste bedrijf op de fles ging. Ik had een goed businessmodel, maar zat inmiddels in zo’n ziek ‘huis’ dat ik hulp nodig had. Twee advocaten hebben me toen erg goed begeleid. Ze hebben me onder meer geholpen om mijn truckwash en mijn eigen huis – dat ik als onderpand had gesteld – in een openbare verkoop terug te kopen. Toen heb ik beslist: nu doe ik het goed!’, vertelt ze voort. ‘Ik ben allereerst begonnen met mezelf stevig op te leiden. Ik heb me aangesloten bij onder meer Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen- Waasland en heb tal van opleidingstrajecten gevolgd, waaronder het Plato-traject (zie kaderstukje). Ik heb me ook laten omringen door mentors. Zij gaven me de inzichten die ik nodig had. Mijn prijssetting zit nu goed, bijna alle processen zijn gedigitaliseerd onder het motto ‘meten is weten’, mijn KPI’s zijn helder en ik heb heel wat werk gedelegeerd. Ik heb een managementassistent, een supervisor per vestiging, iemand die over de financiën gaat en een socialemediamanager. Mijn man heeft de communicatie, de marketing en de werving en selectie overgenomen, zodat ik mij kan bezighouden met strategie en groei.

‘We proberen mensen met minder kansen een plek te geven waar ze zich thuis voelen. Die keuzes hebben sowieso een impact op ons rendement, maar het geeft ook zo ongelooflijk veel voldoening.’

Eind maart kochten we in Gent trouwens onze derde vestiging, naast Antwerpen en Zwijndrecht. Ik wil in de toekomst heel graag een Washville-keten. Eentje per jaar openen, dat zou erg mooi zijn.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Naast duurzaamheid speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen een grote rol in de bedrijfsaanpak. ‘Washville is een inclusief bedrijf waar iedereen welkom is’, benadrukt de onderneemster. ‘We proberen ook mensen met minder kansen een plek te geven waar ze zich thuis voelen. Zo hebben we anderhalf jaar geleden een medewerker aangeworven die uit oorlogsgebied kwam en nieuw in ons land was. We hebben hem geholpen bij zijn regularisatie en de zoektocht naar een goed appartement. We hebben ook iemand met een strafblad aangeworven, die nergens anders een kans kreeg. Een van onze werknemers is doof, een andere is autistisch. Ook daaraan hebben we ons met veel plezier aangepast. Die keuzes hebben sowieso een impact op onze omzet en ons rendement. Het vraagt ook wel wat tijd en energie, maar het geeft zo ongelooflijk veel voldoening dat het mij dat helemaal waard is. Dat zijn investeringen voor het leven.’

www.washville.be

‘Aan Plato houd ik vrienden voor het leven over’

Ondernemers die zich willen professionaliseren om met hun bedrijf verder te groeien, zijn bij Plato aan het juiste adres. Met Bouchra Hashassi kan Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland zich nauwelijks een betere ambassadeur voor dit traject wensen. ‘Ik heb er vrienden voor het leven aan overgehouden. In het begin was ik erg beschaamd tussen al die andere ondernemers. Ik voelde me nietig, ondergeschikt en een mislukkeling. Ik was niet trots op wat ik had bereikt. Terwijl ik een heel sterk team heb dat integraal is meegegaan naar het nieuwe bedrijf na het faillissement, omdat het vertrouwen had in mij. Ook mijn zeepleverancier is gebleven en mijn klanten zijn enthousiast blijven komen. Plato heeft me enorm veel geleerd’, getuigt ze. ‘Het heeft me doen inzien dat ik meer mensen en een duidelijkere businessstructuur nodig had. Dat ik ook moest leren om grenzen te stellen. Aan het einde van het traject had ik een groter team, draaide ik drie keer zoveel omzet en had ik een duidelijkere bedrijfsstructuur met goede afspraken. En vooral: ik durfde mijn verhaal te vertellen. De feedback die ik van de Plato-peters en -meters kreeg, was fenomenaal. Die heeft me een boost gegeven. Ik had potverdorie een ecologische truckwash uit het niets opgestart; daar mocht ik terecht trots op zijn.’

Ontdek wat Plato voor jouw bedrijf kan betekenen

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels

Artikel uit publicatie