Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • ‘Onze oplossingen bouwen we op de kennis van miljoenen ontwikkelaars’

‘Onze oplossingen bouwen we op de kennis van miljoenen ontwikkelaars’

  • 03/07/2023

Van NASA-helikopter Ingenuity die op Mars rondvliegt tot pakweg het digitaal museum CoGhent en de jongerenapp Waddist: het zijn maar enkele voorbeelden van toepassingen die draaien op software waarin Inuits de hand heeft gehad. Als opensourcespecialist is het Brasschaatse IT-bedrijf geleid door Kris Kerremans Europees een koploper in zijn branche.

Wat?

‘Met meer dan 200 believers en experten in opensourcesoftware bieden we grotere kmo’s en internationale bedrijven een breed gamma aan services. Wij ontzorgen onze klanten end-to-end en bieden diensten zoals data- en AI-engineering, software- en infrastructuurontwikkeling en security. Onze grootste sterkte is gebruiksvriendelijke totaaloplossingen bouwen en onderhouden die te allen tijde beschikbaar zijn. Wij bouwen bedrijfskritische applicaties en onze klanten verwachten dat hun applicaties 24/7 optimaal werken.  Daarvoor hebben we ook een aantal eigen technologieproducten ontwikkeld en in de markt gezet. De opstart van specifieke start-ups voor oplossingen gebouwd rond bijvoorbeeld artificiële intelligentie en internet of things is daarvan een logisch gevolg.’

Ontstaan?

Zoals vele andere goede ideeën is Inuits in 2007 ook tussen pot en pint ontstaan, tijdens een cafébezoek onder oud-studiegenoten en collega’s. Samen wilden we op een innovatievere manier inspelen op de behoeften van bedrijven, vanuit het opensourcegegeven en alle mooie software die daaruit ontspringt. Dus verliet ik mijn gouden kooi als internationaal marketing- en hr-directeur bij een ICT-consultancy bedrijf om met drie medeoprichters een eigen low cost start-up op te zetten in een appartementje in Mariaburg. Aangezien we bij de early adopters van open source waren, wisten we al snel mooie internationale klanten te onboarden. Zo hebben we mee de markt kunnen maken.’

Uniek?

‘Opensourcesoftware vloeit voort uit kennis van miljoenen ontwikkelaars ter wereld, die het belangrijk vinden om die kennis te delen. Als early adopters hebben we het grote voordeel van veel communityleaders in huis te hebben, die ook heel actief zijn in die opensourcecommunities. Als deel daarvan nemen we niet alleen, maar geven we onze kennis ook terug aan de community, net als aan onze medewerkers en klanten. Om die bijzondere manier van handelen te laten rijmen met onze commerciële aanpak, hebben we een goede middenweg gevonden met een eigen cultuur op het kruispunt van samenwerken, kennis delen, openheid en technologie. Met die aanpak zitten we in een goede positie om talent aan te werven.’

Missie?

‘Zin hebben om te innoveren en kennis door te geven, is eigen aan een opensourceomgeving. Bij Inuits zit dat bij onze medewerkers ook duidelijk in het DNA. We werken op wereldvlak mee aan allerlei vernieuwende en innovatieve projecten, vaak in samenwerking met universiteiten of onderzoeksinstellingen zoals imec of Celtic-Next.’

Ambities?

‘Voor IT- en techbedrijven waait momenteel een gunstige wind en in die wereld zet zich ook weer een consolidatiegolf door. Maar m’n ziel verkopen en samengaan met een grote partner, is absoluut niet mijn plan. Ik zie voor Inuits nog ongelofelijke groeikansen. Grote projecten leiden vaak naar ideeën voor nieuwe oplossingen, die de basis vormen van een nieuwe start-up. Vanuit die visie ben ik als smart investor betrokken bij acht andere bedrijven, die ik met m’n kennis, ervaring en financiering iets hoop bij te brengen. Onze start-upfamilie bestaat niet alleen uit SaaS-bedrijven in de maritieme wereld, zoals Hakka, Digitrans en cinvio, en techstart-ups zoals elody en o11y. Ook administratieplatform Striktly, hr-bevragingssoftware Askforce.one en marktonderzoeksbureau BUFFL maken er deel van uit.’

Internationaal?

‘We tellen nationale en internationale klanten die wereldwijd actief zijn, dus zijn wij dat ook. Naast onze Belgische thuisbasis hebben we nog kantoren in Oekraïne, Polen en Tsjechië. Het gebrek in eigen land aan mensen met een geschikte kennis voor onze activiteiten verklaart slechts deels onze aanwezigheid in die Centraal-Europese landen. Bijvoorbeeld Polen is een groeiende markt die bovendien veel vertrouwen geniet in de Verenigde Staten, vanuit een goede onderlinge verstandhouding tussen beide landen.’

Banner belgian coast hotels oktober

Artikel uit publicatie