Skip to main content
  • Nieuws
  • "Onze medewerkers zijn de kracht van het bedrijf"

"Onze medewerkers zijn de kracht van het bedrijf"

  • 18/12/2017

Op 20 oktober 1967 werd bij Duracell Aarschot de eerste batterij geproduceerd. Dag op dag 50 jaar later vierden ze dit met een feest voor al hun (ex-)medewerkers, kennissen en buren. Ter gelegenheid van dit jubileum spraken we met Stefaan Boterberg, plant manager van Duracell Aarschot. “Dat de fabriek al zo lang bestaat, is vooral te danken aan de medewerkers die hier al zeer lang werken, waarvan velen zelfs met 30 of 40 dienstjaren. Samen met hen werk ik toe naar de volgende 50 jaar.”

Stefaan Boterberg“Toen de fabriek hier in 1967 startte, heette ze Mallory Batteries. De mensen in de buurt zullen nog altijd eerder over Mallory spreken dan over Duracell”, vertelt Stefaan Boterberg. “Opvallend is dat het productieproces sinds de opstart eigenlijk nauwelijks gewijzigd is, met als enige grote verschil dat destijds alles manueel gebeurde. Nu gebeurt alles automatisch, maar een batterij blijft nog altijd een kannetje dat gevuld wordt met energie en zo verpakt wordt.”

“Het is de voorbije vijftig jaar niet allemaal van een leien dakje gelopen. Zo is de fabriek in handen geweest van zeven verschillende eigenaars, maar die hebben we allemaal met glans overleefd. In de loop van de jaren 90 bereikten we een toppunt, zowel op vlak van geproduceerd volume als op vlak van werkgelegenheid. Er werkten hier toen 1.200 mensen. Enerzijds omdat er toen nog veel manueel gebeurde, anderzijds omdat toen alle mogelijke soorten van batterijen hier geproduceerd werden. Op een gegeven moment werd dit minder rendabel en is een deel van de productie naar andere vestigingen verhuisd. Op die manier zijn we gekomen tot de huidige omvang, met zo’n 450 medewerkers. Daarnaast werken er nog een 200-tal werknemers in onze verpakkingsafdeling in Heist-op-den-Berg.”

Made in Belgium als kwaliteitslabel

“Binnen de groep van Duracell staan we bekend als de beste kwaliteit met de minste consumentenklachten. Daarom worden de moeilijkste formules ook altijd naar hier gestuurd, de kwaliteit is één van onze grootste handelsmerken. Het heeft ervoor gezorgd dat we overleefd hebben binnen de globalisering van de markt. Veel andere spelers hebben hun productie in Europa immers stopgezet of verhuisd naar Azië of Noord-Amerika. Wij zijn altijd blijven proberen om vanuit België onze eigen markt de bevoorraden en dit is gelukt.”

“Het feit dat onze batterijen Made in Belgium zijn, is een kwaliteitslabel op zich. Maar laat ons eerlijk zijn, onze Aziatische concullega's maken ook geen inferieur product meer. De tijd dat batterijen slecht gemaakt zijn en lekken, is gepasseerd. Toch is onze kwaliteit nog altijd beter omdat we inzetten op een lange leefbaarheid van batterijen. Zo hebben we onlangs nog een wereldrecord gehaald. Guinness World Records deed een test met twee wagens met afstandsbediening. Eentje reed met onze batterijen en de andere met batterijen van de concurrentie. Ons wagentje reed meer dan 24 uur rond, wat vele uren langer was dan de andere wagen.”

“Wekelijks hebben we vieringen van 25, 30 of 35 jaar dienst. Als hier iemand vertrekt, is dat een unicum op zich.”

“We doen dit bewust, omdat we op deze manier ook inzetten op duurzaamheid”, legt Stefaan uit. “Door het feit dat onze batterijen lang meegaan, moet de gebruiker minder batterijen verbruiken om hetzelfde resultaat te bereiken. Daarnaast worden onze eigen afvalstromen 100 procent gerecycleerd en kan ons product ook volledig gerecycleerd worden via organisaties zoals Bebat, waarbij alle materialen terechtkomen in andere industrieën. We helpen actief mee om consumenten te overtuigen om hun gebruikte batterijen terug te geven aan organisaties zoals Bebat.”

Ondernemen in Aarschot

Na 50 jaren in Aarschot, kan Duracell wel wat vertellen over het ondernemersklimaat in deze regio. Stefaan is enthousiast: “We zitten heel graag in Aarschot. We hebben hier ruimte en dankzij de nabijheid van hogescholen en universiteiten kunnen we redelijk makkelijk talent aanwerven. Het feit dat we de grootste onderneming van Aarschot zijn, zorgt er ook voor dat we in overleg kunnen gaan met de stad en dat er naar ons geluisterd wordt. Daarnaast zitten we mee in het plaatselijke Voka-bestuur, waarmee we werken aan de opwaardering van het Aarschots industrieterrein.”

“Bovendien is Aarschot heel goed bereikbaar en dat is belangrijk voor de levenskwaliteit en work/life-balance van onze medewerkers. De grootste problemen die we hebben op vlak van bereikbaarheid worden veroorzaakt door werkzaamheden, om maar te zeggen dat het hier wel goed zit. De meeste van onze medewerkers wonen in een straal van 5 tot 10 kilometer van Aarschot.”

Misschien is dat wel het geheim van de enorme loyaliteit van de medewerkers tegenover het bedrijf, want het gemiddeld aantal dienstjaren bij Duracell ligt op 23 jaar. “Dat is inderdaad veel”, beaamt Stefaan, “zeker als je weet dat we recent nog een aantal nieuwe mensen hebben aangeworven. De meeste van onze medewerkers werken hier al heel hun carrière. Wekelijks hebben we vieringen van 25, 30 of 35 jaar dienst. Als hier iemand vertrekt, is dat een unicum op zich.”

Hoge betrokkenheid

“Toen ik hier pas was, vroeg ik me af hoe het komt dat mensen hier zo lang blijven. We doen wel veel op gebied van hr, maar we hebben ook onze ups en downs gehad. Jammer genoeg hebben we herstructureringen meegemaakt en er is geprobeerd om drastische wijzigingen aan het shiftsysteem door te voeren, wat voor een aantal deiningen gezorgd heeft. Als puntje bij paaltje komt, denk ik dat het te maken heeft met het feit dat we op een correcte manier betalen en dat we luisteren naar de noden van de medewerkers. Al zeg ik dit met de grootste nederigheid want we kunnen nog altijd verbeteren op een aantal vlakken.”

“Een keer per week gaan we met het managementteam mee aan de lijn staan en helpen we met het onderhoud van de machines, samen met het team.”

Stefaan Boterberg“Via werkgroepen betrekken we mensen van alle mogelijke terreinen bij beslissingen. Ik vind het ook belangrijk dat we vanuit het management veel tijd op de vloer besteden en praten met de mensen, zodat we weten wat er heerst. Een keer per week gaan we met het managementteam mee aan de lijn staan en helpen we met het onderhoud van de machines, samen met het team.”

“We evolueren steeds meer naar een platte organisatiestructuur, waarbij we werken met zelfsturende teams. Voor de managers is dat niet altijd makkelijk, want ze moeten toestaan dat er beslissingen genomen worden zonder hen. De laatste paar jaren zijn we actief gaan rekruteren in technische functies en productiefuncties, het aantal managers bouwen we gestaag af.”

“Vanuit de markt zal steeds meer vraag komen naar technologieën voor de opslag van energie. Met onze expertise en knowhow gaan we daar een belangrijke rol in kunnen spelen.”

“Het zijn een aantal dingen die helpen om de betrokkenheid met het personeel hoog te houden. Al moet ik toegeven dat we gezegend zijn met het feit dat er een zeer sociale cultuur ingebakken zit in ons bedrijf. Zo hebben we een fietsclub, wandelclub, voetbalclub enzovoort. Die spreken in het weekend af om samen activiteiten te doen. Het zorgt voor een stevig fundament in onze fabriek, er is veel collegialiteit en de teams hangen sterk aan elkaar.”

50 miljoen euro

Stefan is terecht trots op de sfeer die in de fabriek heerst. Toen hij drie jaar geleden arriveerde, zat de relatie met de werknemers immers in een diep dal. “Herstructureringen en onzekerheid voor de toekomst zorgden voor stress binnen het team. We hebben het vertrouwen langzaamaan weer opgebouwd en stilaan zijn we erin geslaagd om de bladzijde om te slaan.”

“Ook op strategisch vlak was het een hele uitdaging om op korte termijn een transitie te doen van een systeem dat onder Procter & Gamble viel naar een autonoom bedrijf onder de paraplu van Berkshire Hathaway”, gaat Stefaan verder. “Ik ben best trots dat we erin geslaagd zijn om die nieuwe weg in te slaan terwijl de fabriek intussen gewoon blijven draaien is. We hebben ervoor gezorgd dat Aarschot duidelijk op de kaart staat voor onze nieuwe werkgever, met als resultaat dat we een investering van meer dan 50 miljoen euro hebben gekregen. Na een aantal jaren met minder investeringen, was dit een mooie bevestiging voor de toekomst van de fabriek.”

Opslag van energie

Over de toekomst heeft Stefaan een duidelijke visie. “Als je bekijkt wat de batterijenmarkt heeft te bieden aan mogelijkheden, dan staan we vandaag nog maar aan de start van wat er allemaal mogelijk is. Ik bedoel daarmee niet dat wij morgen elektrische wagens zullen maken, maar vanuit de markt zal steeds meer vraag komen naar technologieën voor de opslag van energie. Met onze expertise en knowhow gaan we daar een belangrijke rol in kunnen spelen.”

Momenteel produceren we alkalinebatterijen en daar proberen we de beste in te zijn. We bekijken ook andere mogelijkheden binnen de wereld van energieopslag. Kortom, we kijken met een blik van 360 graden en houden alle mogelijkheden open. De bedoeling is dat we winst blijven maken en deze winst kunnen gebruiken voor overnames of nieuwe ontwikkelingen, zodat het merk Duracell blijft groeien. De nodige kennis hebben we in elk geval in huis. Als onze mensen niet weten hoe ze een batterij moeten maken, dan weet niemand het. Het is een enorme zegen om als plant manager met zulke getalenteerde mensen te mogen werken.”

Tekst: Nele  Hiele - Foto's: Berten Fotografie
Dit artikel verscheen eerder in Ondernemers Vlaams-Brabant, editie november.

Contactpersoon

Proximus
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad