Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • ‘Ons gamma komt letterlijk uit de praktijk’

‘Ons gamma komt letterlijk uit de praktijk’

  • 04/11/2022

De stap van de politiek naar de parafarmacie is soms kleiner dan u denkt, zo leert het verhaal van Karl-Filip Smet. Na werkervaringen in onder andere het Europees en het Vlaams Parlement en op het kabinet van de Vlaamse minister-president, is hij sinds vorige zomer thuis in de wereld van intieme hygiëne. Als zaakvoerder van Labo Déesse zet hij vanuit Beveren-Waas onder de merknaam Shinn Care een eigen gamma verzorgingsproducten in de markt.

Wat doet uw bedrijf? 

‘Labo Déesse is het bedrijf achter Shinn Care, dat intussen een jaar geleden is opgestart. Het eerste jaar bestond ons gamma uit slechts één product: een voedende olie die een oplossing biedt bij een gevoelige of geïrriteerde intieme huid veroorzaakt door bijvoorbeeld een scheer- of trimbeurt, zweet of urineverlies, een bevalling of een oncologische behandeling. Vanuit de basisformule hebben we nu net een breder gamma met zeven eigen producten ontwikkeld. Vanaf deze maand spelen we daarmee specifiek in op de uiteenlopende mogelijke toepassingen.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Mijn vader is al ruim 30 jaar gynaecoloog. Omdat zijn patiënten bijna dagelijks vroegen naar een goede oplossing voor huidproblemen in de intieme zone, heeft hij samen met een farmacoloog het recept geschreven van onze huidige Intimate Oil-spray. Ook mijn zus Elisabeth, die eveneens gynaecologe is, was nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan. Ons gamma komt dus letterlijk uit de praktijk. Ik sta in voor het commerciële verhaal, dat zowel vader als zus mee opvolgen vanuit hun rol in het medisch adviesorgaan. Als jurist van opleiding had ik voordien geen feeling met deze sector, maar ondernemen heeft me altijd wel aangesproken.’

Wat maakt het concept uniek?

‘Shinn Care staat voor een medisch onderbouwd gamma van uitzonderlijke kwaliteit met een passende look-and-feel. Omdat we geenszins willen rommelen in de bacterieflora, werken we uitsluitend met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Onze producten voeden, beschermen en herstellen de intieme huid, zonder de zuurtegraad te beïnvloeden. Daarmee onderscheiden we ons van barrièreproducten op basis van bijvoorbeeld siliconen. Die aandacht vertaalt zich ook in onze recycleerbare verpakkingen. Onze milde formules koppelen we bovendien aan een hoge veiligheid, gewaarborgd door uitgebreide dermatologische testen en onderzoeken. De upside-down vernevelpomp die we voor onze sprays gebruiken, zorgen ook voor een groot gebruiksgemak.’

Wat zijn de ambities? 

‘Het is mijn betrachting om met Shinn Care uit te groeien tot een partner voor het leven voor intieme verzorging, met medisch onderbouwde producten voor verschillende leeftijdsgroepen. Het is bescheiden gestart vanuit het geloof dat onze producten mensen kunnen helpen. Onze grondstoffen kopen we relatief duur aan. Het is dus belangrijk om enig volume te halen. Aangezien België dan snel te klein is, moeten we verder dan de landsgrenzen durven kijken. Vandaag is Shinn Care al te vinden bij de dokter, de apotheek en het schoonheidssalon. In onze strategie mikken we op zowel offline- als onlineverkoop. Er ligt al een plan klaar voor een samenwerking met een partner, die ons via e-commerce de weg naar de buurlanden moet wijzen. Daarnaast staat een eerste deelname aan een beurs gepland, ook om mogelijke distributeurs in het buitenland op het spoor te komen.’

Wat betekent Bryo voor u?

‘Labo Déesse is momenteel nog een eenmanszaak. Dat houdt in dat je alles toch vooral alleen beleeft, zowel de hoogte- als de dieptepunten. En als het even moeilijk gaat, sta je ook alleen met je onzekerheid. Deelnemen aan Bryo biedt me in die zin een nuttig klankbord, waar ik kan luisteren naar en leren uit de verhalen van andere starters. Het programma zet je ook aan om met specifieke zaken concreet aan de slag te gaan.’

Tips voor andere jonge ondernemers?

‘Laat je niet verleiden om al te fel op details te focussen. Het is veel belangrijker om regelmatig even uit te zoomen om het overzicht te kunnen bewaren. Trap evenmin in de val om jezelf te hard te vereenzelvigen met jouw bedrijf en zo je zakelijke ervaringen heel persoonlijk te nemen. Als je beide identiteiten op één hoop gooit, leg je te veel gewicht in de schaal. Uiteraard zal je veel van jouw tijd in jouw zaak investeren, maar het is minstens zo belangrijk om ook te ontkoppelen. Zo houd je het trouwens ook aangenaam voor jouw thuisomgeving.’

AW_ad whitevideo tech@venture
AW_Digitalisering
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
AW_Welt_6stappenplan