Ongedwongen communiceren met impact

24/10/2017

Kim Neuskens (Parlee)Kim Neuskens is haar leven lang al geboeid door het overbrengen van boodschappen. Als kind en student stond ze op tal van podia met theater en zang. Nadien had ze een carrière in de media waarbij ze de wereld rondreisde om tv-programma’s te maken. “Toen ik een plafond had bereikt in de media, was het tijd om iets nieuws te gaan doen”, vertelt de creatieve Bryodeelnemer. Het vormde de start van haar communicatie- en mediabedrijf Parlee.

“Voor ik zelfstandige werd, heb ik een bucketlist opgesteld met alle dingen die ik nog wou doen in mijn professionele leven”, vertelt Kim. “Die heb ik op één jaar tijd volledig uitgevoerd. Nadien heb ik gekeken wat ik het allerleukste vond. Al die elementen heb ik samengebracht en omgevormd tot mijn job en zo ben ik als freelancer aan de slag gegaan. Nu leer ik klanten hoe ze op een authentieke manier kunnen zeggen wat ze werkelijk willen vertellen. Het maakt niet uit of dat voor één persoon, voor een groep of in de media is. Ik help hen om hun onbewuste innerlijke blokkades weg te werken waardoor ze met plezier hun boodschap kunnen brengen.”

“Ik wil gerust hard werken, maar ik wil geen slaaf worden van mijn werk. Ik geloof dat je als goede ondernemer wél tijd kan hebben.”

“Naast de bagage die ik meekreeg van op het podium en uit de tv-wereld, maak ik ook veel gebruik van psychologie. Dat is het verschil tussen mij en andere spelers in de sector: ik leer niet gewoon technieken aan, maar sla een brug tussen wie je als persoon bent met je innerlijke blokkades en het moeten spreken in een professionele context.”

Keuzes maken

Eén van de grootste uitdagingen voor Kim is de balans tussen het mama-zijn en haar job. “Ik ben altijd 200 procent voor mijn job gegaan, maar sinds ik mama ben, is dat niet meer zo evident. Bij elke levensfase van je kinderen én je bedrijf, moet je opnieuw op zoek gaan naar een gezond evenwicht.”

“Op professioneel vlak is het een uitdaging om te beslissen of ik ga uitbreiden of niet. Je komt al snel op de grens dat je moet kiezen of je medewerkers aanneemt. Voorlopig heb ik beslist van niet. Ik kies er nu voor om samen te werken met freelancers en dat is enorm fijn. Zo doet iedereen waar die zelf het beste in is en op die manier kan je elkaar versterken.”

Tijd is de sleutel naar succes

Voor Kim staat succes niet gelijk aan een groeiend bedrijf. “Veel mensen zouden zeggen dat ze succes hebben als ze hard werken en veel geld verdienen. Voor mij staat succes gelijk aan tijd hebben. Ik wil gerust hard werken, maar ik wil geen slaaf worden van mijn werk. Ik geloof dat je als goede ondernemer wél tijd kan hebben. Misschien is het naïef om dit te denken, maar dat zal de tijd dan wel uitwijzen (glimlacht).”

Sinds 2016 neemt Kim deel aan het Bryo-traject van Voka Vlaams-Brabant. “Bryo is een enorme meerwaarde omwille van de connecties die je er kan leggen. Bovendien denken de Bryocoördinatoren echt met me mee over professionele vraagstukken. Het is fijn dat ik daarop kan terugvallen.”

"Iedereen die ook maar een beetje speelt met het idee om te ondernemen, moet volgens mij zeker de stap zetten naar zelfstandig ondernemerschap. Het is daarbij wel belangrijk dat je gesteund wordt door je omgeving. Ook moet je voldoende tijd nemen om het goed voor te bereiden. Zo hoef je bijvoorbeeld niet meteen volledig zelfstandig te zijn, je kan ook beginnen door in bijberoep je hobby verder uit te bouwen. En als je uiteindelijk doet wat je graag doet, worden zowel jij als je omgeving daar gelukkig van. Mijn levensmotto is dan ook ‘joy is the essence of success’. Zeker niet omgekeerd!”

Tekst: Nele Hiele - Foto: Fotostudio Leemans
Dit artikel verscheen in Ondernemers Vlaams-Brabant. Het volledige magazine lees je hier.
 
Meer info over Bryo?
Contacteer julie.haubourdin@voka.be of tim.jaenen@voka.be