Skip to main content
  • Nieuws
  • One Inch Whale: zwemmen tegen de stroom in

One Inch Whale: zwemmen tegen de stroom in

  • 31/01/2022

In een wereld die complexer en uitdagender wordt, investeren grote en kleine bedrijven steeds meer in marktonderzoek, merkpositionering, klantenbeleving en consumentenpsychologie. Samen met zijn zakenpartner Jasper Scheir richtte Wim Hamaekers eind 2019 het marktonderzoeksbureau One Inch Whale op. Vanuit hun kantoor in Hasselt geven ze tal van bedrijven strategisch advies voor een onvergetelijke ‘customer journey’. We gingen op bezoek bij Wim voor een portret.

Jasper Scheir en Wim Hamaekers
Jasper Scheir (links) en Wim Hamaekers (rechts)

 

Het etiket ‘starter in de kijker’ is in dit geval zeer relatief, want net als Jasper heeft Wim al flink wat professionele kilometers op de teller. Hij schetst zijn afgelegde parcours: “Tijdens mijn bacheloropleiding marketing- en communicatiewetenschappen was ik enorm geboeid door de vakken marktonderzoek en consumentenpsychologie. Na mijn stage startte ik in 1995 als marktonderzoeker bij het toenmalige Gemeentekrediet (dat ondertussen vervelde tot Dexia en Belfius). Daar kreeg ik de microbe van het vak pas echt goed te pakken, vanuit de centrale vraag hoe je als bedrijf jouw producten en diensten maximaal kan enten op de wensen en noden van klanten, om zo het verschil te maken tegenover concurrenten.”

Leerrijk traject in klein marktonderzoeksbureau

Na een tussenstop bij bpost maakte Wim in 2003 de overstap naar het kleine marktonderzoeksbureau Haystack. Daar leerde hij verder de knepen van het vak. “In dit kantoor kreeg ik de kans om mijn kennis en expertise in marktonderzoek en aanverwante domeinen verder uit te bouwen. Samen met mijn collega’s – waaronder ook Jasper – kon ik me uitleven in het verzamelen van relevante bedrijfsinformatie, het verwerken van deze data tot heldere rapporten om op basis daarvan concrete businessaanbevelingen te doen. Na verloop van tijd groeide ik binnen dit kantoor door van research director naar partner. Ik bouwde Haystack mee uit tot een stevige marktspeler qua omzet en aantal werknemers.”

Droom wordt realiteit met oprichting eigen start-up

Wim bleef tot 2019 aan boord van het bedrijf, maar besloot dat jaar om samen met Jasper een marktonderzoeksbureau uit de grond te stampen. Die stap was een droom die werkelijkheid werd. Wim: “We voelden dat het momentum aanwezig was om als marktonderzoekers tegen de stroom in te zwemmen en een eigentijds en wendbaar bedrijf op te starten. In onze sector zijn al langer disruptieve trends zichtbaar, onder meer op het vlak van het capteren van bedrijfsdata en de rol van artificial intelligence en ‘predictive modelling’ bij marktonderzoek. De tijd was dan ook rijp om met onze start-up One Inch Whale onze beschikbare kennis, ervaring én digitale oplossingen maximaal in te zetten voor grote en kleine bedrijven die via hun missie relevant en duurzaam willen zijn en blijven.”

“Bij One Inch Whale is groei geen doel op zich. We willen vooral investeren in gelukkige werknemers en tevreden klanten.”

Waardegedreven aanpak

Bij One Inch Whale staan zowel de klanten als eigen medewerkers centraal. Die aanpak was voor Wim een belangrijke drijfveer bij de oprichting van de start-up. “Als je als (groei)bedrijf relevant wilt zijn voor zowel jonge als oudere werknemers, dan moet iedereen zijn of haar eigen talenten voluit kunnen ontwikkelen. Met ons hele team – twee partners en drie vaste medewerkers, aangevuld met een ruime pool van freelancers – creëren we een professionele omgeving waarin mensen vleugels krijgen en iets terug willen geven aan de maatschappij. We doen dingen die ons energie geven, en dat voel je. Tegelijk handelen we erg waardegedreven, met authenticiteit als speerpunt. Ook willen we kansen geven aan mensen die om diverse redenen professioneel achterop raken.”

Voka als inspirerende netwerkpartner

Een onderneming managen en doen groeien vereist de nodige vaardigheden. Ook de eigen merkpositionering is essentieel. Via Bryo ScaleUp (het traject voor groeistarters) vond Wim antwoorden op belangrijke ondernemersvragen. Hij legt uit: “Groei is voor ons geen doel op zich. Dankzij ons compacte team van vaste medewerkers en freelancers zijn we wendbaar en kunnen we unieke projecten realiseren voor onze klanten. Die flexibele aanpak valt heel erg in de smaak, ook bij grote, internationale marktspelers die op onze diensten een beroep doen. Via het Bryo-traject heb ik al heel wat nuttige tips verzameld om onze duurzame groei mee vorm te geven. En voor het opstellen van een business- en financieringsplan waren het Bryo-advies en bijbehorende modeldocumenten ook meer dan welkom!”
“De contacten met collega’s uit andere Bryo Start- en ScaleUps en individuele gesprekken met Voka-coaches zijn sowieso verrijkend. Ik heb al veel opgestoken van de diverse contacten met collega-ondernemers, over hoe zij bepaalde managementvraagstukken aanpakken. Leren van elkaars ervaringen helpt om zelf dure en tijdrovende fouten te vermijden.”

Tips voor collega-ondernemers

Wim heeft als marktonderzoeker al heel wat watertjes doorzwommen. Welke tips heeft hij voor collega-ondernemers die ook de stap naar een eigen zaak willen zetten? “Eén ding is duidelijk: het is nooit te laat om een eigen bedrijf op te starten. Ik ben hiervan het levende bewijs (lacht). Laat je niet afschrikken door obstakels, maar zorg integendeel voor een goede professionele begeleiding. Praat met gelijkgestemde ondernemers tijdens netwerkevents, en deel zowel succes- als faalverhalen. Uit elk verhaal kan je immers nuttige inzichten distilleren voor jouw eigen groeipad.”

“En ook: pak de zaken van bij het begin zo professioneel mogelijk aan. ‘To make money, you have to spend money…’. Of anders gezegd: investeer in een robuust businessplan, logo, merknaam en uiteraard talentvolle mensen. Die investeringen betalen zichzelf later dubbel en dik terug.”

“Ik pleit er ook voor om van bij de start experten in te huren, die bovendien bij het DNA van jouw bedrijf passen. Ook die aanpak heeft een prijskaartje, maar vermijd wel dat je achteraf extra investeringen moet doen in begeleiding en opleiding.”

“En tot slot: durf je als ondernemer kwetsbaar op te stellen. Sta open voor kritiek en heb de moed om jouw ondernemersplannen bij te sturen waar nodig. Anno 2022 is het essentieel om wendbaar te zijn. De huidige coronacrisis bewijst hoe snel en radicaal marktomstandigheden kunnen veranderen. Met onze bedrijfsnaam One Inch Whale maken we trouwens de brug tussen diepgang (de ‘whale’) en wendbaarheid (‘one inch’).” 

Startende ondernemers: 
met Bryo geslaagd

Als beginnende ondernemer heb je vaak nood aan extra begeleiding en praktijktips om jouw zaak – met bijbehorende producten of diensten – succesvol uit de startblokken te doen schieten.

Bryo, de Voka-community voor startende ondernemers, biedt je extra gemoedsrust en comfort. Als deelnemer aan Bryo krijg je begeleiding bij alle uitdagingen die op je weg liggen bij de opstart en groei van je eigen start-up. Naast de bijeenkomsten brengen we jou in contact met ervaren ondernemers, experten en potentiële investeerders. Met individuele vragen kan je ook steeds terecht bij jouw Bryo-coach.

Maak nu kennis met onze verschillende trajecten StandUp, StartUp en ScaleUp voor een startersbegeleiding op maat!

Meer informatie?

Klik hier
 

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Artikel uit publicatie