Skip to main content
  • Nieuws
  • Ondernemerschap in moderne dans: Metropolitan Cultural Night

Ondernemerschap in moderne dans: Metropolitan Cultural Night

  • 18/12/2018

Tijdens de Metropolitan Cultural Night bouwen we een brug tussen de ondernemerswereld en de culturele wereld. Dit jaar stond de avond in het teken van hedendaagse dans en muziek met een bezoek aan P.A.R.T.S., één van Europa’s belangrijkste dansscholen onder leiding van Anne Teresa De Keersmaeker.

Tekst: Charlotte Max – Foto’s: Studio Dann
MC night
Anne Teresa De Keersmaeker
getuigt van haar  ondernemende
aanpak van Rosas en de
dansschool, geflankeerd door
haar zakenpartner Kees Eijrond


P.A.R.T.S. deelt zijn campus in Vorst met het dansgezelschap Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker en het hedendaagse muziekensemble Ictus. Op 15 november maakten we kennis met het management van de groepen en kregen we een unieke kijk in hoe P.A.R.T.S. en Rosas georganiseerd zijn, dankzij een gesprek met Anne Teresa De Keersmaeker en Kees Eijrond, haar zakenpartner. 

Kees Eijrond: “Anne Teresa heeft een heel goed gevoel voor ondernemerschap. Ze weet goed wat ze wil en is daarin heel ambitieus. Maar tegelijk vertrouwt ze op de mensen om haar heen. Als zij zeggen dat de grenzen 
zijn bereikt van wat financieel mogelijk is, dan zal ze het artistiek project herzien en veranderen naar iets wat wel binnen het budget past. Voor mij zit daar de kern van haar ondernemerschap.” 

Volgens Anne Teresa De Keersmaeker is het goede teamwerk inderdaad één van de belangrijke factoren in het succesverhaal van Rosas en P.A.R.T.S. “We werken al jaren onder heel veel druk. We functioneren namelijk als een repertoiregezelschap waarbij een groep dansers heel specifiek het repertoire van Rosas danst. De kwaliteit van die stukken kan je enkel garanderen als de dansers fulltime in dienst zijn. Maar de loonkost die daaraan verbonden is, kan enkel ingedijkt worden door heel veel eigen inkomsten te hebben omdat we het moeten doen met relatief weinig subsidies. Om een evenwicht te vinden tussen die economische realiteit en mijn artistieke ambities is een goed team noodzakelijk.”

Na het gesprek volgde een voorstelling van ‘Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’, een productie die Anne Teresa De Keersmaeker creëerde in 1982. Na de choreografie 36 jaar zelf te hebben gedanst, liet ze dat nu voor het eerst over aan twee andere danseressen. Nog een opvallend weetje: die danseressen waren nog niet geboren toen de choreografie gecreëerd werd. Hét bewijs dat de creaties van Anne Teresa De Keersmaeker een breed publiek blijven aanspreken.

mc night 3

 
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers in de Brusselse Metropool, editie december 2018.

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG