Ondernemerschap als DNA bij UNILIN

28/09/2018 , zoe.vandekerckhove@voka.be

‘Bij UNILIN werken, is als werken voor je eigen bedrijf’. De interieurspecialist achter de bekende Quick-Stepvloeren windt er geen doekjes om: entrepreneurship staat bij hen hoog in het vaandel. Een bedrijfscultuur die ze ook doortrekken met The Arena, een innovatietraject waarbij alle medewerkers de ruimte krijgen om innovatieve business-ideeën in te dienen. Voka ging horen bij Bert Vandenkendelaere, één van de Champions van de eerste editie. 

Bij UNILIN werk je volgens the UNILIN WAY, met

Bert Vandenkendelaere
Bert Vandenkendelaere ©Bart Dewaele

Passie, Ondernemerschap, Uitmuntendheid en Respect. Het zijn niet voor niets de vier fundamenten van de bedrijfscultuur. Bert Vandenkendelaere is een voorbeeld van dit DNA. Zeven jaar geleden startte hij als Business Development Manager bij UNILIN, nu is hij op zijn 32ste Sales en Marketing Director van de divisie panels. “Dat je als 32-jarige een team van 70 mensen mag leiden, is op zich al een kans die je bij niet veel bedrijven krijgt.”

Ondernemerschap als DNA

Het verhaal van Bert is geen unicum binnen het bedrijf. Bij UNILIN vormen entrepreneurs op elk niveau de basis van het bedrijfssucces. Voelt Bert zich ook als een echte ondernemer? “Er wordt soms gezegd dat je maar een entrepreneur bent als je je eigen kmo of start-up hebt. Het is misschien waar dat het dan echt 100% van jezelf is, maar ik voel me hier volledig verantwoordelijk voor wat ik doe. Als het slecht gaat met mijn resultaten, gaat het ook slecht met mij en andersom. Ik kan zelf beslissingen nemen , en krijg de kans om nieuwe initiatieven te lanceren. Maar we overleggen natuurlijk wel met elkaar, net zoals een ondernemer wel vaker een klankbord gebruikt.”

The Arena

In 2016 organiseerde UNILIN de eerste editie van The Arena. Bert Vandenkendelaere was toen één van de Champions. Dat betekent dat hij The Arena actief promootte binnen zijn divisie. De idee van The Arena? Het ondernemen en innoveren bij de medewerkers nog meer stimuleren. Iedereen krijgt de kans om deel te nemen en straffe ideeën in te sturen. “En daarvoor wordt niet alleen naar de R&D-afdeling gekeken. Net het feit dat echt iedereen zijn idee kan lanceren, is de sterkte van The Arena”, benadrukt Bert.

Wat maakt dit project zo vernieuwend? En welke meerwaarde heeft het voor UNILIN? UNILIN is ten slotte al een heel ondernemings- en innovatiegeoriënteerd bedrijf. Bert Vandenkendelaere: “Het laat mensen toe om niet enkel binnen de eigen bedrijfsactiviteiten te gaan ondernemen en denken. Het is niet omdat je bijvoorbeeld binnen HR werkt dat je geen ideeën kan hebben over Sales. Maar omdat je er in je dagdagelijkse job niet mee geconfronteerd wordt, zal je er ook niet snel iets mee doen.” Bij The Arena kan dat wel, zo kan iedereen innovatieve ideeën inzenden om een nieuwe business of een nieuw product te ontwikkelen.. “Van de ingezonden ideeën worden de beste twintig geselecteerd om te pitchen voor een jury. Daarvan worden er vijf weerhouden voor de finale. De uiteindelijke winnaar krijgt dan de middelen en de tijd om zijn idee concreet in de praktijk om te zetten”, aldus Bert.

Dit jaar is het innovatieproject aan zijn tweede editie toe. “We gaan het nog internationaler trekken. De vorige editie was iedereen welkom om deel te nemen, maar in de praktijk kwamen er van de tachtig ideeën maar enkele uit het buitenland. Dit jaar pakken we het anders aan. Zo zijn er niet alleen Champions in de West-Europese vestigingen van UNILIN, maar ook in Maleisië, in Australië, in Rusland,...”

Iedereen ondernemer

Loopt er bij UNILIN dan maar één soort medewerkers rond, namelijk entrepreneurs? Bert Vandenkendelaere: “Iedereen kan entrepreneur zijn, onafhankelijk van je karakter. Entrepreneurship is geen persoonlijkheid, maar een attitude. En die ingesteldheid proberen we met The Arena te stimuleren. We zijn hier allemaal verschillend maar hebben wel dezelfde goesting om te ondernemen en bezig te zijn met innovatie.”

Op 3 oktober is Bert Vandenkendelaere te gast op het Festival van het Jong Ondernemerschap van Jong Voka.