Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ondernemers vragen extra taalondersteuning: bevraging bij 100 bedrijven

Ondernemers vragen extra taalondersteuning: bevraging bij 100 bedrijven

  • 21/11/2019

Taal blijft voor bedrijven de belangrijkste barrière om de stap te zetten naar werkzoekende vluchtelingen of nieuwkomers. Culturele verschillen worden slechts zelden als een probleem ervaren. Dat blijkt uit een kwalitatieve bevraging bij 100 bedrijven die Voka Antwerpen-Waasland uitvoerde in aanloop naar de talentenmarkt.

55 procent of meer dan de helft van de deelnemende respondenten had al ervaring met het werken met anderstalige nieuwkomers. De overige 45 procent overweegt de mogelijkheid om met anderstaligen in zee te gaan. Pieter Leuridan: ‘Omdat we voor de verdere uitrol van ons project echt zicht wilden krijgen op de drijfveren en bedenkingen van ondernemers hebben we gekozen voor een kwalitatieve bevraging met een aantal open vragen, zoals ‘Welke ondersteunende maatregelen heeft u nog nodig om met vluchtelingen te werken?’ en  ‘Welke positieve ervaring wil u delen?’

Uit de antwoorden blijkt dat de taalbarrière vooral verband houdt met de omgang met klanten, en het begrijpen van veiligheidsprocedures. In een werkomgeving met arbeiders, waar meertaligheid niet vanzelfsprekend is, wordt de beperkte interactie met de collega’s, of de vrees daarvoor, soms ook als belemmering opgegeven. Op de vraag naar welke informatie en ondersteunende maatregelen er nodig zijn, wijzen bijna alle bedrijven op de versnippering van subsidies en financiële stimuli. Een aantal respondenten vindt dat ondernemingen rechtstreeks gecompenseerd moeten worden voor de extra begeleiding en tijd die ze moeten investeren om anderstaligen op te leiden.

Loyauteit, dankbaarheid en motivatie zijn de drie kernwoorden die altijd terugkeren als bedrijven gevraagd wordt naar hun positieve ervaringen met vluchtelingen en anderstalige werknemers: ‘De meesten zijn zeer dankbaar dat ze de kans krijgen om te werken en tonen in ruil een tomeloze inzet. Niets is te veel gevraagd.’ Een aantal bedrijven benadrukken dat de verscheidenheid van nationaliteiten en culturen net de goede werksfeer bevordert. Dat blijkt ook uit de praktijkvoorbeelden: eenmaal bedrijven de stap gezet hebben naar het rekruteren van nieuwkomers, blijven ze ook nadien op die doelgroep inzetten.

Tot slot vragen haast alle bedrijven die met anderstaligen werken, meer ondersteuning omtrent de taalproblematiek: taalcursussen na de werkuren, mogelijkheid om taalcoaches in te huren op de werkvloer, financiële ondersteuning en minder omslachtige administratie.

Contactpersoon

Pieter Leuridan

Communicatiemanager

AW_Welt_6stappenplan