Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Ondernemen vanuit de passie om te helpen
Ondernemen vanuit de passie om te helpen
  • 24/06/2020

Ondernemen vanuit de passie om te helpen

Locaties virtueel tot leven brengen, dat is wat Tim Leyn met zijn bedrijf Storygraaf doet. Zijn ondernemingsdrang ontstond vanuit de behoefte om mensen rondom hem te helpen. Toen hij uitgekeken geraakte op zijn vorige job, begon hij in bijberoep zijn ideeën uit te werken In 2017 besloot hij om zijn ondernemingsplannen te concretiseren en high-end maatwerk te leveren onder de naam Storygraaf. Het bedrijf specialiseert zich in professionele en visueel unieke ontwerpen waarin het verhaal achter een locatie centraal staat. 

Tekst en foto’s: Michiel Bronckaerts 

Passie om te helpen

Storygraaf is een samentrekking van story telling en fotografie. Voor elke project vertalen ze de beleving van een plaats naar een virtueel platform. Met onder meer 360°-fototechnieken en een gebruiksvriendelijke interface brengen ze locaties als het ware tot leven. Tim licht toe op welke manier Storygraaf meer is dan het zoveelste contentbureau. “We willen niet gewoon iemands bedrijf in beeld brengen en de klant wegsturen met enkel wat foto’s of een virtuele tour. Als we een website op maat  ontwerpen, volgen we deze ook nauwgezet op. Elke klant heeft een dashboard ter beschikking waaruit hij of zij een hoop gegevens kan halen: waar kijkt men naar en hoe lang? Hoe belanden ze op de virtuele rondleiding en waar klikken ze op? Zo ontvangen ze naast de virtuele content ook bruikbare data die ze kunnen inzetten om hun diensten te optimaliseren.”

Ongeacht de toekomstplannen zal de drang om anderen zo goed mogelijk te helpen steeds één van de kernwaarden van het bedrijf blijven. Uit het verleden leerde hij alvast dat je als ondernemer steeds de balans moet bewaren tussen wat je geeft en krijgt. “In het begin ging ik bijzonder ver om elke klant te helpen. Zo stak ik bijvoorbeeld veel tijd in zaken waar ik niet voor werd betaald. Voor mij bleek dit een grote valkuil, want zo geraakte de onderneming uit balans. Ik ben nu eenmaal een ondernemer met een passie om te helpen en doe het niet om louter winst te maken. Desalniettemin moet een mengeling zijn van beiden. Zonder winst kan je niet blijven bestaan of groeien, maar zonder de passie kan je klanten geen product aanbieden dat hen echt helpt”, besluit Tim. 

Een persoonlijk totaalpakket

Naast het beeldmateriaal appreciëren de klanten ook de strategische begeleiding. Mede door zijn eigen ervaringen met het ondernemerschap weet hij hoe belangrijk de kijk van een buitenstaander is. “Een buitenstaander bekijkt jouw onderneming vanuit een volledig ander perspectief. Dit kan erg waardevol zijn, omdat de bevindingen die het oplevert vaak zaken zijn die je zelf over het hoofd ziet”, vertelt Tim. “Onze klanten denken soms dat het volstaat om over een aantrekkelijke locatie te beschikken. De mensen zullen óns wel vinden, hoor je dan. Maar met die instelling kom je er tegenwoordig niet meer. Daarom willen we met Storygraaf de beleving van een unieke locatie naar een online beleving vertalen om zo bedrijven te doen opvallen waardoor ze meer betrokkenheid genereren.”

Hoewel Tim telkens zoekt naar opportuniteiten om hun dienstverlening te vergroten en optimaliseren, mikt hij allerminst op het grote publiek. Als ondernemer haalt hij zijn voldoening uit het feit dat hij met zijn huidige aanpak klanten zo gericht mogelijk kan helpen. “Massacommunicatie strookt simpelweg niet met mijn persoonlijkheid. Een relatie opbouwen met je klant en aan de slag gaan met hun feedback is mijn manier van werken. Enkel zo kunnen we het hoge niveau waarnaar we streven behouden.”, besluit Tim.

Behoefte aan raad en externe expertise

Tijdens de opstart kruisten verschillende uitdagingen zijn pad en had hij nood aan mensen met de nodige expertise. In Bryo vond hij een laagdrempelig traject dat starters in een gelijkaardige fase van hun ondernemingsavontuur samenbracht. Tim omschrijft de Bryo-sessies als een plek waar gelijkgezinden in een ongedwongen sfeer ervaringen uitwisselen. Gecombineerd met de nodige expertise die je dankzij de coördinatoren en sprekers inwint, kan je er als starter met een hoop van je vragen terecht. 

“Door de kleinschalige omvang van de groep is er ruimte voor individuele begeleiding en krijg je advies op maat. Bovendien ben je als ondernemer dagelijks met zoveel in de weer waardoor je soms het grotere geheel uit het oog verliest. Het is niet vanzelfsprekend om zelf het initiatief te nemen jezelf te evalueren en telkens een stand van zaken op te maken. De Bryo-sessies zijn in zo’n geval een welgekomen klankbord.”

Daarnaast wijst hij ook op de waarde van de zogenaamde Bryo business dates. Tijdens deze ontmoetingen krijg je de kans om 1-op-1-gesprekken te voeren met experts en andere Bryo-deelnemers. Elkaar ondersteunen waar mogelijk is telkens prioriteit. “Niemand komt naar zo’n sessie puur uit eigenbelang. Iedereen wil er bijleren en dat bevordert de interactie alleen maar. Ik heb bijvoorbeeld ook al enkele zakelijke connecties kunnen uitbouwen dankzij zulke sessies.” 

Toekomstplannen

In de toekomst wil Storygraaf vooral een partner zijn voor haar klanten op vlak van unieke beeldmarketing in de ruime zin van het woord. Naast 360°-fotografie en de klassieke fotoreportages zijn er plannen om ook dronevideo- en fotografie toe te voegen aan hun dienstverlening. “Momenteel beschikken we al over een ruim aanbod om allerhande beelden te leveren, maar hangen we ook af van samenwerkingen met externen. De grote droom is met vaste medewerkers te werken die elk over hun eigen expertise beschikken.”  

Meer info?

www.storygraaf.be

Contactpersoon

Shana Egaña Viteri

Relatiebeheerder - Coördinator Bryo

Proximus

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad