Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ondernemen op buikgevoel werkt niet meer

Ondernemen op buikgevoel werkt niet meer

  • 29/12/2022

Bedrijfsleiders van kmo’s zijn genoodzaakt om hun managementbeslissingen te baseren op actueel cijfermateriaal en andere data. “Om toekomstgericht te ondernemen kan je niet meer anders dan experts en technologie te consulteren”, zeggen Jessy Vandeweyer en Tom Zwaenepoel van KPMG. “Maatgerichte inzichten zijn nodig om de succesratio van je beslissingen te verhogen en zo de bedrijfsdoelstellingen efficiënter te realiseren.”

KPMG

 

Ja, er zijn nog van die klassieke ondernemers die ‘op het gevoel’ een ingrijpende wending aan hun bedrijf kunnen geven. Een uitstervend ras, weliswaar, want inzichtelijk cijfermateriaal vormt meer dan ooit het uitgangspunt om beslissingen op te baseren. Jessy Vandeweyer, Senior Manager in het accountingteam van KPMG, weet dat maar al te goed. “Je ziet inderdaad dat moderne ondernemers en managers haast automatisch de reflex hebben om hun cijfers van heel dichtbij op te volgen. Ze gaan planmatig te werk en evalueren permanent hun strategie en acties aan de hand van financiële dashboards. De evolutie van de technologie speelt daar een belangrijke rol in. De software die vandaag voorhanden is, analyseert alle parameters, vaak in realtime. Zeer actuele cijfers, en dus niet de gegevens van vorig boekjaar of vorig kwartaal. Zo kan je sneller en juister reageren.” De professionals van KPMG gebruiken de software van Odoo voor de financiële inzichten voor hun klanten. “Het is een verzameling van zakelijke apps die aan elkaar gekoppeld zijn”, aldus nog Jessy Vandeweyer. “De financiële gegevens zijn dus gelinkt aan andere parameters, wat toelaat om meteen acties te ondernemen die de totaliteit van de business omvatten.”

Visueel

De intuïtieve software heeft bovendien een erg overzichtelijke output. “Je moet geen cijferspecialist zijn om in een oogopslag de evoluties waar te nemen”, zegt Tom Zwaenepoel, Partner bij KPMG. “De voorgeschotelde dashboards zijn erg visueel. Ondernemers die er samen met hun accountant of adviseur naar kijken, kunnen er onmiddellijk een leidraad voor hun volledige bedrijfsvoering in terugvinden.” De adviezen die eruit voortkomen, gaan dus heel breed. “Onze klanten zullen aan de hand van de grafieken goed kunnen volgen welke oplossingen de professionals hen voorschotelen”, legt Tom Zwaenepoel uit. “Het laat dienstverleners als KPMG toe om verbanden te leggen tussen onze afdelingen en zo de beste inzichten naar voren te schuiven. Accounting hangt nauw samen met Tax, maar ook subsidies, M&A of zelfs juridische diensten, die elk over hun specialisten beschikken. Zij dragen waar nodig graag hun steentje bij om tot het beste resultaat voor de klant te komen.”

Dé toekomst

Voor KPMG is het duidelijk dat digitalisering een evidentie is geworden in de financiële dienstverlening. “Mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, kunnen we op dit vlak in de toekomst alleen maar aan efficiëntie winnen”, vinden Jessy Vandeweyer en Tom Zwaenepoel. “De klanten moeten uiteraard mee willen stappen in deze digitale evolutie. De tijd dat zij een schoendoos met facturen en bonnetjes van onkosten bij de boekhouder gingen afzetten, is voorbij. Performante scansoftware vereist ook inspanningen van hun zijde. Er zijn trouwens geen accountants en boekhouders meer te vinden die staan te springen om de manuele verwerking nog te doen… Nog een voorwaarde is dat de overheid een stabiel en vooruitstrevend kader creëert zodat de technologie én de adviseurs met zekerheid de juiste analyses en voorstellen kunnen maken. Het schiet niet op als de regelgeving onderhevig blijft aan interpretatie, als er voortdurend veranderingen worden doorgevoerd of als de grijze zones welig tieren. Ook op dat vlak is er dus nog werk aan de winkel!”

 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie