Skip to main content
Terug naar het overzicht

Ondernemen na tijden van corona

Steven Van Belleghem
Steven Van Belleghem
Hoofdstukken

Steven Van Belleghem deelt zijn observaties en tips 

Steven Van Belleghem, internationaal spreker en medeoprichter van Nexxworks, kijkt naar de impact van corona op onze samenleving en deelt zijn observaties. Zijn tips voor ondernemers zijn tegelijk digitaal en ook heel offline.

Observaties in tijden van Covid-19

Observatie 1: Aan de uitgang van corona komen we in een wereld die digitaal veel matuurder zal zijn.

“We zijn samen ondergedompeld in de grootste digitale trainingscursus ooit. Iedereen grijpt vandaag noodgedwongen naar het internet, privé of professioneel, voor het werk, voor consumptie, voor de school, voor ontspanning, voor communicatie,… WhatsApp telt 40 procent meer gebruik. Amazon heeft 100.000 vacatures om in te vullen. Collishop moet tijdelijk dicht omwille van de overvloed aan afhaalbestellingen. YouTube, Netflix en Apple TV drukken hun streamingkwaliteit naar beneden om bandbreedte te sparen... Zoom Meetings is van 10 miljoen dagelijkse gebruikers naar 200 miljoen gegaan, dat is dus maal twintig. In Italië is het gebruik van Microsoft Teams de voorbije maanden met 800 procent gestegen…”

“De statistieken liegen er niet om. De wereld is meer dan ooit massaal digitaal aan het gaan. Die beweging rekent definitief af met barrières die nog bestonden. Wie vroeger nog niet online durfde te kopen kan nu niet anders. Wiens stofzuiger defect is, dan kom je bij bedrijven als Coolblue terecht, zodat dat je ondervindt dat die e-commerce wél werkt. Daar valt een barrière weg. Ook bedrijfsculturen die tegen virtuele meetings gekant waren, ondervinden nu dat zo’n videomeeting werkt. Ook daar verlagen of verdwijnen de barrières. Aan de uitgang van corona komen we denk ik terecht in een wereld die veel matuurder is op digitaal vlak. “

In de post-coronatijd zullen een aantal vroegere barrières richting digitaal leven, leren, werken en genieten definitief zijn verdwenen.

Observatie 2: Net omwille van het feit dat we zo digitaal gaan, gaan we meer belang hechten aan echt menselijk contact.

“Wordt iets schaarser, dan stijgt het in waarde. Dat is een alomvattende economische wet. Wel, de beschikbaarheid van echt menselijk contact is nog nooit zo laag geweest als vandaag. Net daardoor was dat menselijke nog nooit zo waardevol als nu. Net omwille van het digitalisering en onze ervaring dat je bepaalde behoeften ook digitaal kunt invullen, ervaren we ook meteen telkens de bijhorende beperkingen van digitaal. Een digitale meeting kan heel efficiënt werken, maar veel mensen missen toch wel de sociale praatjes voor en na de meeting, om zo toch nog iemand te kunnen overtuigen of achteraf alles nog eens te laten bezinken. Creatief met elkaar brainstormen via digitale tools vind ikzelf bijvoorbeeld heel moeilijk. Het kan wel, maar dat lukt toch veel beter fysiek. We missen bij het online kopen ook het live advies van iemand in de winkel. Als je T-shirt intikt op Zalando krijg je duizenden T-shirts voorgesteld, maar er is geen mevrouw of mijnheer in de winkel die daarin voor je filtert. Menselijk contact wordt dus waardevoller.”

Het menselijke is nog nooit zo waardevol geweest als vandaag.

Observatie 3: We ontmoeten straks een klant die meer bezorgd is over de eigen situatie.

“Corona grijpt veel mensen en families emotioneel vast. Mensen zijn echt meer bezorgd over hun eigen situatie. Dat kan verschillen van persoon tot persoon. Ondernemers zullen zich meer zorgen maken over de economie en de gevolgen voor hun bedrijf, voor hun cash, of er voldoende buffer is. We maken ons zorgen over onze familie in woonzorgcentra of om zelf ziek te worden. We maken ons zorgen over ons werk, over de school van de kinderen, … We maken ons als mensen zorgen op verschillende vlakken. “

“Als bedrijf is het belangrijk om naar de mens achter de klant te kijken en te begrijpen dat er een aantal bezorgdheden zijn. Misschien heeft corona een aantal dromen doorprikt. Misschien gaat de droomreis waarvoor jaren gespaard is niet door. Misschien is de oma na een week in het ziekenhuis gestorven terwijl ze een maand geleden nog helemaal kerngezond was. Een emotionele kwetsuur, het verlies van een droom, een angst en isolement… We hebben allemaal wat te verwerken. De emoties bij de klant zullen straks nog een tijdje heftiger zijn. Hou daar rekening mee.”

De emoties bij de klant zullen straks heftiger zijn.

Observatie 4: We stellen ons meer vragen over de toekomst. 

“Mensen vragen zich ook af wat de gevolgen van dit corona-alles zullen zijn voor de toekomst, voor de wereld. Hoe moet het nu verder? Hoe kan het dan wat anders? En wat anders? Er worden dus vragen geteld. Corona heeft laten zien dat we niet op alles voorbereid zijn. Er komen zwakke schakels naar boven in de samenleving en in de economie. Er zijn wel wat zekerheden weggevallen. Blijkbaar is het allemaal niet zo goed geregeld en robuust. Het is aangetoond hoe kwetsbaar veel van onze verworvenheden zijn. Als mensen stellen we ons daar meer vragen bij.”

Mensen zijn ongeruster over de toekomst van hun wereld.

TIPS in tijden van Covid-19

Hoe kun je dan met deze vier vaststellingen omgaan? Ik denk dat je het digitale en het menselijke moet koppelen.

Tip 1: Zorg dat je digitaal mee bent als organisatie. 

“We leven nu in een (voor zover dat de maatregelen versoepelen) lockdown. Bij het heropenen van de samenleving spreekt men over een accordeon-strategie. Het valt niet uit te sluiten dat de lockdown die we nu mondjesmaat afbouwen ergens in de komende maanden opnieuw verstrengd. Dat is ook de grote schrik voor iedere ondernemer, dat het bedrijf een tweede lockdown misschien niet zal overleven. Ben je digitaal niet mee, dan heb je dus enkele maanden om je voor te bereiden. Installeer de nodige infrastructuur om je bedrijf en je medewerkers vanop afstand te laten draaien en maak die robuuster. “

Maak je infrastructuur om je bedrijf en je medewerkers vanop afstand te laten draaien robuuster.

Tip 2: Bouw je digitale communicatiekanalen (verder) uit, maak content aan en vergroot je community.

“Er is een reden om het over communicatie te hebben… Zorg dat je met je klant kunt communiceren via het web. De voorbije tien jaar zijn veel bedrijven wat laagdunkend blijven kijken naar communicatietools als LinkedIn, Instagram en Facebook. Maar wie nu over een groot sociaalmedianetwerk beschikt, kan wel op een mooie manier blijven communiceren. Deze bedrijven plukken nu de vrucht van hun jarenlange investering in die kanalen. Communiceren met je community op bijvoorbeeld LinkedIn kost je niets. Dat is een gratis content platform. Het enige wat je moet doen is volhouden, om zo een community op te bouwen. Zorg dat je straks over digitale communicatiekanalen beschikt, maak content aan en bouw je bereik en je community uit.

Maak daar een prioriteit van.”

 

Tip 3: Zorg dat je zo snel mogelijk over een e-commerce verkoopkanaal beschikt, als extra naast het klassieke kanaal. 

“Hebben we het over e-commerce… Ik merk dat heel veel lokale handelaars in een mum van tijd met een webshop zijn gestart. Ik woon in Knesselare, een deelgemeente van Aalter. En onze bloemenwinkel heeft nu plots een webshop. Onze beenhouwerij ontvangt online bestellingen en levert aan huis. Heel veel van de lokale handel schoot in actie, en ik vind dat fantastisch om te zien. Jammer dat sommigen het slachtoffer worden van hun succes en hun webshop soms noodgedwongen afkoppelen omdat de hoge vraag hen versmacht. Hierop kunnen we ons beter voorbereiden: hoe kun je de webshop, ook in post-coronatijden, als een volwaardig extra kanaal gaan zien?”

“Die investering in een goede webshop houdt vandaag ook bedrijven als een JBC voor een groot stuk recht. Beeld je in dat deze bedrijven vandaag geen webshop zouden hebben. Corona leert ons dat elk bedrijf en elke handelaar over een e-commerce verkoopkanaal moet beschikken, als extra naast het klassieke verkoopkanaal. Voor als de lockdown nog eens terugkeert. En in virusvrije tijden is die webshop een extra verkoopkanaal. Als dat e-commerce-kanaal er nog niet is, heb je nu nog enkele maanden om het te prepareren.”

 

Tip 4: Vraag jezelf af hoe je de klant kunt helpen deze crisis beter door te komen. 

“Als iedereen open mag, zullen veel bedrijven in de verleiding komen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te willen verkopen. Verkopen is uiteraard de bedoeling. Een economie moet draaien. Maar volgens mij is het nu vooral belangrijk om de bezorgdheden van de klant te begrijpen en daarop in te spelen. Probeer eens in de schoenen te stappen van die klanten en stel jezelf deze vraag: Waarmee kunnen we de klant – en bij uitbreiding alle mensen – helpen om deze crisis beter door te komen? Waar heeft de klant op dit ogenblik echt nood aan? Informeer bij een klant eens hoe het gaat, zonder dat er een commerciële deal aan vasthangt.”

“Je kunt misschien helpen door content aan te maken. Als je een restaurant hebt dat nu gesloten is, kun je trouwe klanten misschien leren om dagschotels te maken, of kun je hen leren koken met kinderen. Misschien kun je via WhatsApp kooktips weggeven. Je kunt zo toegevoegde waarde blijven bieden. Zoiets levert nu geen cash op, maar je blijft op die manier wel je relatie en reputatie onderhouden. Elke ondernemer heeft wel iets waarmee die klanten kan bijstaan en helpen. En dan moet je erop vertrouwen dat de klanten zich die hulp zullen herinneren eens de crisis wegdeemstert.”

“Ik geloof enorm in een soort ‘partner in life’-filosofie, waarbij je de klant geen product verkoopt maar de klant wel volledig ontzorgt van alle zaken die vierkant in zijn hoofd zitten. Je denkt dan niet meer in productverkoop maar ook aan de dienstverlening die je rond dat ontzorgen kunt opzetten om mensen te helpen.”

“Verzekeraar Centraal Beheer in Nederland is zo geëvolueerd van een bedrijf dat verzekeringen verkoopt naar een bedrijf dat ‘een partner wil zijn in het leven van mensen’. Ze stellen zich de vraag welke problemen ‘wonen in een huis’ meebrengt, en hoe ze die frustraties dan kunnen helpen oplossen. In Nederland ben je net als bij ons verplicht om in je huis rookmelders te plaatsen. Van een klassieke verzekeraar krijg je dan een brief waarin je leest ‘Beste klant, je moet een rookmelder plaatsen om in orde te zijn met je brandverzekering, en daar willen we je even over informeren’. Centraal Beheer schrijft ook zo’n brief, maar voegt eraan toe dat zij die rookmelder in huis meteen graag willen komen plaatsen. Via de app ‘Klushulp’ van Centraal Beheer kun je bijvoorbeeld een klusser bestellen die dezelfde dag nog het probleem in je woning komt verhelpen. De app is niet enkel daar voor klanten, maar staat open voor iedereen. Het is een soort van Uber voor klusjesdiensten. En dat gaat ver. Als je zonnepanelen op je dak wilt, komt ‘Klushulp’ die plaatsen.”

 

Tip 5: Probeer de grotere bezorgdheden van de mensen te begrijpen en speel daar positief  op in.

“Het is belangrijk om als bedrijf na te gaan over welke sterktes je beschikt om positief de grote bezorgdheden van de mensen op te lossen. Vandaag is de realiteit dat onze gezondheid en ons leven bedreigd zijn. Mensen stellen zich vragen hoe het met deze wereld en ‘hun wereld’ in die wereld verder moet. Daar zien we nu heel veel moois gebeuren. Bedrijven als Tiense Suiker produceren handdesinfectiegel. Bij lingeriegroep Van de Velde stikken ze mondmaskers.”

“Tal van bedrijven zetten hun sterktes in om bij te dragen aan de maatschappij. Dat is heel hartverwarmend om te zien, en het is ook nodig. Ik hoop ergens dat we een kantelpunt meemaken en straks verder willen nadenken hoe ze hun kracht kunnen aanwenden om het verschil te blijven maken in de wereld, en misschien samen met de klanten een deel van de problemen te gaan oplossen. Daar ligt nog een enorm potentieel voor onze ondernemingen.”

“De laatste jaren had iedereen het over authenticiteit, maar vanaf nu gaat het duidelijk over verantwoordelijkheid. Ik vraag mezelf soms met welke bedrijven we binnen tien jaar willen samenwerken, waar we klant willen zijn, of werknemer, waar we willen in investeren. Ik denk dat dit bedrijven zullen zijn die digitaal alles op orde hebben – hun communicatie, hun interactie, hun service. Dat zullen bedrijven zijn die in een partnership met klanten een totaaloplossing aanbieden. En dat zullen bedrijven zijn die een positieve impact hebben op de wereld. Die drie dimensies zullen een voor een flink deel bepalen wie er de komende vijf à tien jaar succesvol zal zijn als organisatie.“

 

Intussen bij Nexxworks

“Bij ons eigen bedrijf Nexxworks worden we door corona geraakt in het hart van onze business. De kern Nexxworks bestaat uit inspiratiereizen voor ondernemers naar de VS, naar China, … We gaan overal naartoe. Die activiteit ligt volledig stil, met grote onzekerheid wanneer het internationale reizen weer zal mogen. En de grote vraag is ook hoe snel organisaties dat zelf weer gaan en willen doen. We kunnen ook geen lezingen meer geven. Het goede nieuws is dat heel veel bedrijven op zoek zijn naar inspiratie voor hun medewerkers en hun klanten. Daar maken wij nu zelf ook de omslag naar digitale opleidingstracks en digitale inspiratiesessies. Dat nieuwe businessmodel zetten we nu heel snel recht. En dat lukt ook. Er is interesse. Op het ogenblik dat we kunnen reizen gaan we dat natuurlijk weer doen, maar op termijn wordt de digitale opleiding en virtuele inspiratie zeker een groeiende business-tak. De noodzaak van nu is ook een kans op groei voor straks.”

  • ING
  • SD  Worx